Oci

El pòdcast de contes que supera el milió de descàrregues

Els pòdcasts fomenten la imaginació, la concentració i el desenvolupament del llenguatge infantil

Barcelona“Vam començar a escoltar pòdcasts quan fèiem viatges amb cotxe perquè sempre ens demanaven mirar dibuixos i només els en deixem mirar quan fem viatges molt llargs. Vam pensar-ho com una alternativa i vam buscar-ne de contes infantils. Ara ja ens ho demanen elles, sigui un trajecte curt o llarg”, explica la Raquel Mortal, la mare de la Rita, de 7 anys, i la Greta, de 5 anys. Tot i que cada vegada hi ha més pòdcasts dedicats als infants, les xifres encara estan molt per sota del que s’ofereixen en altres franges d’edat: només el 2% de la programació de pòdcasts de les principals plataformes d’àudio generalista a Espanya estan dedicades al públic infantil, segons l’article Consumo de audio en la infancia y la adolescencia: Radio y Plataformas Digitales. Tot i això, encara és una incògnita saber fins a quin punt els nens i nenes escolten pòdcasts perquè les dades disponibles com les de l’Estudi General de Mitjans (EGM) només inclouen oients a partir dels 14 anys, fet que deixa fora tota una franja d’edat sobre la qual no se sap gairebé res: si n’escolten, quan ho fan o de quina manera.

Tanmateix, en un moment en què molts pares busquen alternatives a les pantalles, els pòdcasts infantils s’han convertit en una nova manera d’entretenir i educar els més petits. "M’agrada molt més oferir-los pòdcasts que pantalles. No hi ha una quantitat tan gran d'estímuls com uns dibuixos o qualsevol cosa que puguin consumir a través d'una pantalla que té àudio i imatges i això les sobreestimula”, explica la Raquel. En poc temps, els pòdcasts han passat de ser un format minoritari a formar part de la rutina d’entreteniment: es calcula que el 2028 hi haurà 5 milions d’oients a Espanya. Aquest interès creixent també l’ha notat Diana Kerbelis, creadora del pòdcast Roda de Contes: “les famílies m’expressaven la necessitat de reduir el temps que els infants passaven davant les pantalles, i per a moltes d’elles va ser com un alleujament: “gràcies, necessitàvem això”. M’agraeixen poder acompanyar els seus fills d’una altra manera, fomentant l’escolta i potenciant la imaginació”, explica la veu d’aquest pòdcast que té més de 30.000 escoltes mensuals i 14.000 oients, convertint-se en el programa més escoltat de la ràdio local de Roda de Ter.

Cargando
No hay anuncios

Menys estímuls visuals, més imaginació i millor llenguatge

“Connectar-se i escoltar pòdcasts es pot fer des de qualsevol lloc i des de molts dispositius, i permet fer-ho mentre es practiquen altres activitats i és un recurs que desperta molt més la imaginació del que ho faria un vídeo”, detalla Efraín Foglia, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Precisament, la facilitat de consum a través de les plataformes d’àudio i la disponibilitat per fer-ho en qualsevol lloc permet implementar aquest recurs en les rutines familiars. Segons l’estudi abans citat, entre els 3 i els 6 anys el lloc predilecte per escoltar pòdcasts és a casa (91%), seguit del cotxe (37%), en altres franges, com la de 7 a 12 anys, es repeteix la proporció. “Algunes famílies m’han explicat que fan servir els pòdcasts quan van en cotxe, a l’hora d’anar a dormir –quan els pares ja no tenen energia per explicar contes– o fins i tot per millorar el català”, comenta Kerbelis. En aquesta línia, Foglia assegura que és una excel·lent eina per millorar el llenguatge oral: “els pòdcasts fomenten la capacitat d’ampliar el vocabulari i de captar millor els matisos del llenguatge –sinònims, antònims, expressions–, un aprenentatge que perdura”.

Cargando
No hay anuncios

“Crec que els fomenta molt la concentració. Quan posem pòdcasts estan molt concentrades escoltant-los i elles es creen les seves pròpies imatges visuals”, comenta la Raquel. De fet, els pares de la Greta han observat que, amb només 5 anys, manté l’atenció durant més temps escoltant contes sonors que en activitats com pintar o jugar, on acostuma a perdre l’interès més ràpidament. Segons Foglia, hi ha estudis com els d’Oliver Sacks, que demostren que el cervell processa estímuls sonors de manera diferent i en alguns casos més potent que els visuals. “A casa, solem escoltar pòdcasts de contes mentre es dutxen, durant el sopar o quan arriben cansades de l’escola o de les extraescolars, però quan estem al cotxe i no tenen més distraccions que mirar per la finestra en posem de temàtics sobre història o ciència”, comenta la Raquel.

Cargando
No hay anuncios
Quatre pòdcasts que els atraparan
  • 1. Roda de Contes<p>Creat per Diana Kerbelis, és un dels pòdcasts de contes infantils que té més èxit. Fa cinc anys que va començar, porta 217 episodis, s&#39;emet a Ràdio Roda de Ter i ja ha superat el milió de descàrregues.</p>
  • 2. CATACRIC-CATACRAC<p>També és un pòdcast d&#39;audiocontes infantils que té com a objectiu entretenir els nens i nenes a través d&#39;històries divertides i amb valors. Cada episodi dura entre 5 i 10 minuts i inclou una petita reflexió final amb la qual es volen transmetre valors com l&#39;amistat, la solidaritat i la inclusió, entre d&#39;altres.</p><p></p>
  • 3. Rondalles de Catalunya<p>És un pòdcast que reedita en àudio un dels llibres més icònics d&#39;Albert Jané, Premi d&#39;Honor de les Lletres Catalanes 2024. El projecte és una coproducció de les ràdios de La Xarxa que vol homenatjar la feina de l&#39;autor amb la llengua i la cultura catalanes.</p><p></p>
  • 4. Petit Sàpiens<p>Hi trobareu episodis de &#39;Van fer història&#39;, amb capítols dedicats a un personatge concret, i els de &#39;Si les parets parlessin&#39;, dedicats a un monument. A més, després d&#39;escoltar-los, podreu posar a prova el que heu après amb una mena de concurs.</p>

Desperta l’interès

A més dels beneficis lingüístics i la millora de la concentració i la imaginació, diversos estudis destaquen que els pòdcasts també poden despertar l’interès per la ciència i la tecnologia. Precisament, l’investigador de la Universitat de Miami, Remy Dou, observa que escoltar pòdcasts sobre ciència incentiva l’interès dels infants per carreres STEM (aquelles vinculades amb la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques). “Els pòdcasts fan una cosa que no fa cap altre mitjà: eliminar el component visual ajuda a trencar estereotips i amplia la llibertat d’imaginació dels infants”, comenta l’expert. Això permet representar una persona vinculada a l’àmbit STEM sense necessitat de filmar un actor o utilitzar una imatge que obligui a escollir algú d’una determinada alçada, color de pell, constitució, edat, etc. “En els pòdcasts, la decisió principal és si es representarà aquella persona amb una veu masculina o femenina, i sovint es poden fer servir totes dues. Així, els nens aprenen que la seva aparença no és tan important per seguir interessos relacionats amb la ciència i la tecnologia”, comenta Dou.

Cargando
No hay anuncios

La seva recerca analitza com els pòdcasts científics per a infants contribueixen a eliminar aquests estereotips i com els inspiren a parlar amb els seus pares i altres adults sobre allò que escolten, i, en definitiva, convertir-se en una eina clau per al desenvolupament de la seva identitat STEM. “Quan escoltem pòdcasts temàtics, van sabent de què va i aprenen una altra versió, realment són coneixements que veig que van adquirint perquè a vegades surten temes de conversa i fan referència al que hem escoltat als pòdcasts”, comenta la Raquel. Una recerca feta per l’equip de pòdcasts infantil Brains On! va descobrir que el 96% dels nens parlaven amb un altre adult sobre els temes científics que havien après als episodis i el 84% representaven, citaven o cantaven alguna cosa que havien après.

“No hi ha cap dubte que quan els nens parlen de ciència amb altres adults i consumeixen contingut científic, tenen més probabilitats de desenvolupar una identitat STEM i de seguir carreres en aquests àmbits”, assegura Dou. Alguns pòdcasts sobre ciència són els de 365 per què? o de personatges històrics com Van fer història! de Petit Sàpiens o d'àmbit espanyol els de Tumble o Camaleón y Cráneo. “Els nens poden beneficiar-se d’escoltar pòdcasts de dues maneres: alimenten els seus interessos personals i els fan créixer, i aprenen dades curioses que els ajuden a guanyar confiança en el seu coneixement científic”, conclou Dou.

Cargando
No hay anuncios

Tornar als contes, aprendre valors

“En el nostre cas, Roda de Contes ha generat una presentació de la literatura que s’està consumint avui en dia i ha despertat la passió per la literatura infantil i juvenil, dels llibres, els contes i la narració oral”, comenta Kerbelis que té oients a gairebé una vintena de països. Molts pòdcasts aborden temes socials com guerres o temes emocionals complexos, com la mort, ajudant els nens a entendre i expressar les seves emocions. “Poden acompanyar en situacions complicades, donen la capacitat d'entendre certes situacions molt millor, entendre el món o certs valors com l'amistat o l'amor”, explica Kerbelis. La connexió és molt important per a Kerbelis que rep propostes cada setmana per part d’infants i famílies, després treballen per seleccionar aquells que puguin mantenir valors positius, en els últims anys comenta que estan veient un retorn als contes clàssics. “Ens demanen personatges que formen part del nostre llegat i hi ha un analfabetisme de la verticalitat dels contes clàssics, necessiten conèixer els arquetips dels personatges, i moltes famílies no els expliquen”. Entre les propostes hi ha la Ventafocs, la Blancaneu, la Rínxols d’Or. “Volem mostrar aquests contes clàssics i la simbologia que tenen, però mantenint els valors positius”, comenta Kerbelis.

Cargando
No hay anuncios

A Catalunya, tot i que encara en creixement, l’oferta de pòdcast es va ampliant. Entre els pòdcasts infantils en català més escoltats i destacats hi ha Ràdio Contes, CATACRIC-CATACRAC, Rondalles de Catalunya o Petit Sàpiens entre d’altres. “Hi ha indicadors que confirmen que el creixement és ingent des de fa sis anys i seguirà. A més, perquè alguna cosa es desenvolupi i es consolidi, hi ha d'haver inversió al darrere i ara tothom està invertint en relats sonors, les empreses, les escoles, els mitjans...”, enumera Foglia. De fet, Roda de Contes celebra enguany el seu cinquè aniversari, superant el milió de descàrregues amb 217 episodis i oients de tots els llocs del món.