Noruega, la nova comarca de Catalunya
Diferents docents comparteixen anècdotes d’aquest curs a l’aula
BarcelonaUn avançament d’inici de curs amb una jornada intensiva que mai s’havia fet, reorganitzar tots els horaris dels mestres al mes de gener perquè fessin una hora menys de classe i fer la formació de 40 hores de competència digital són només alguns dels reptes que ha hagut d’afrontar el professorat aquest curs 22-23. “Va ser complicat coordinar-nos de forma improvisada amb els monitors al setembre sobretot pel que fa al tema espais”, recorda la presidenta en funcions de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, Mar Hurtado, que també és cap d’estudis d’una escola a Osona.
Hurtado es mostra crítica amb la formació de competència digital. “Ha estat imposada i no sé fins i a quin punt ha estat ben feta i és eficaç”, apunta. El que sí que està clar –afegeix– és que ha restat temps als docents per fer formacions d’aspectes relacionats amb la quotidianitat de l’escola i per abordar temes clau que han anat sorgint durant el curs, com la comprensió lectora, la resolució de conflictes i l'oferiment de més atenció a les famílies.
Sense oblidar totes aquestes dificultats, que hem anat explicant, des del Criatures hem volgut fer balanç del curs en clau d’humor i hem fet una crida per les nostres diferents xarxes socials perquè els docents ens expliquin quines són les anècdotes més divertides que els han passat durant aquests últims deu mesos. Aquí en teniu una tria.
LAIACEMI
Classe d'I5, una alumna em demana que li miri la seva feina, que té molta pressa. Li pregunto si sap què és la pressa i em diu que no, però que tothom en té i ella també en vol.
NEUSBALAGUERMEDINA
Escola bressol, fem bossetes d’olor amb plantes aromàtiques. Quan el pare ve a recollir l’infant li dono la seva i em diu: –Aquesta és d’algú altre, hi posa "marialluïsa".
MIREIA.DUCH
Escola bressol. Els pares em pregunten si tenim obert a l’agost. Els dic que no, que fem vacances. Em responen:
–I què hem de fer amb el nen, doncs?
EVACREAME
A la zona de trobada de classe, llegim i parlem de molts temes. Un dia jo portava un àlbum il·lustrat sobre la neu. Quan acabo de fer la lectura expressiva els pregunto: "Què sabeu sobre aquest fenomen meteorològic?" Una nena molt decidida i emocionada respon: "La neu ve d’Andorra, Eva, tothom ho sap, fa una setmana hi vaig anar a esquiar i ho vaig veure".
SONIACAZ
Poso la cançó Hello d’Adele. Ells han d’omplir els espais en buit amb la paraula que falta mentre escolten la cançó.
"Hello, _____ you?"
Una de les respostes: Jaguar en lloc de how are. Com li dius que està malament si fonèticament és correcte!!!
MARTABV
Un examen sobre noms i situació de les comarques catalanes.
Nova comarca: Noruega en lloc de la Noguera. Ho podeu veure al mapa.
MP
A classe de música parlàvem sobre els violins Stradivarius i una alumna em diu:
–Però si a l’Stradivarius no en venen, de violins!
MARINABORDESSANCHO
A primer d’ESO, a àmbit lingüístic i social els vaig demanar que fessin un croquis per marcar l’itinerari des de l’institut fins a un supermercat pròxim. L’endemà un alumne em diu: “Profe, t’he fet el clítoris, te l’entregue?” I jo sense entendre de què em parlava, fins que m’ho explica: “Sí, el que vas demanar, el clítoris des del centre fins al súper”.
MONTSEMOLINA
Classe d’I3 parlant sobre els oficis, un nen em diu que vol ser arreglador de cotxes i un altre que la seva mare és guàrdia feliç (guàrdia civil). Llavors li pregunto a un nen i tu què voldràs ser? I diu eufòric: “Gran!”
AIDAPG90
Treballant nombres ordinals, simulàvem un viatge en ascensor. Si soc al segon pis i en pujo 3, a quin arribo?
–A l’àtic
Em va deixar muda.
MIXELMITJA
Classe de primer d’ESO. Els pregunto:
–Què és aviram?
Em responen...
–Un conjunt d'avis!
MHURTAD4
Jugaven a futbol i un perd la sabata.
–Temps mort! –crida.
–Temps viu! –torna a cridar quan ha recuperat la sabata.
HELENAMBHAC
En una escola d’infantil els nens em van preguntar:
–De què treballes?
MERCÈ SEGUÍ
Soc professora de català. A segon de batxillerat, els alumnes tenien després de la meva hora un examen de matemàtiques i tot apuntava que no prestarien atenció. Així que com que havia d’explicar les avantguardes i El poema de la rosa als llavis de Papasseit els vaig dir:
–Bon dia, avui parlarem de sexe i drogues!
Van fer uns ulls com unes taronges. Evidentment, l’explicació de les drogues eren les avantguardes i la del sexe, el poema.
ROGER ROVIRA
Un alumne va entregar un exercici en blanc. Li vaig posar un 10 i em va preguntar si era veritat. Li vaig dir que i tant que sí perquè no havia comès cap errada. Ho va celebrar i volia fer-li una foto fins que em va veure el somriure a la cara.
DARIMUNOZ_
Segon d’ESO, a la classe d’educació emocional em pregunten:
–I tu com et sents? No t’irritem?
ROSER GUITERAS
Passejant per l’aula m’adono que una noia tenia els peus damunt del monopatí. El tenia ben quiet. Li vaig preguntar per què no el deixava al prestatge i em va respondre: “Soc molt baixeta i els peus no em toquen a terra". Mireu la imatge!
MARICMD18
A l’escola bressol un infant de dos anys em diu:
–Tengo un coche rojo.
–Tens un cotxe vermell? –Li pregunto.
–Nooo, es rojo, el tuyo es vermell.
ELISABETCOROMINASRIBA
Classe de castellà a tercer. S’acosta un alumne i em diu:
–Tengo siete.
Després d’una estona de no entendre què vol dir, m’explica en català que té set.
MESTRADIAINIT
Un dia vam sortir al pati a dibuixar amb guixos. Vam proposar que dibuixéssim cossos geomètrics amb volum, per exemple un cub. De cop ve una nena i em diu que miri el seu dibuix: era un cuc, amb ullets i un somriure.
AIDAROIG_EDUCONSCIENT
Aula d'I4. Un alumne li diu a un altre:
–Ets un fresc!
I l'altre li respon:
–No! Calentó!
Encara ric quan hi penso.