Criatures15/03/2014

Teoria de les microurgències

i
Gregorio Luri

Anomeno microurgències tota l’àmplia varietat de situacions que se’ns presenten d’improvís i contínuament en un centre educatiu, que ens demanen una resposta immediata, sense dilacions, i ens mantenen permanentment sobrecarregats: que ha desaparegut un mòbil, que a algú li han dit una bestiesa, que un altre ha cregut sentir-ho, que ha aparegut una pintada en una paret o un vídeo a internet... Són coses aparentment petites, però tan insistents que ens deixen completament esgotats en acabar la jornada. I encara hi hauríem d’afegir les microurgències originades per friccions entre professors, per les dificultats de comunicació entre la direcció i el claustre, per les relacions entre professors i famílies o entre els centres i l’administració. Ningú que no hagi estat docent pot imaginar-se fins a quin punt les microurgències són voraces consumint energies i recursos.

Podríem establir una primera hipòtesi pedagògica: si les microurgències consumeixen tota l’energia dels professors d’un centre, no hi haurà energia disponible per innovar i, encara menys, per portar a terme un canvi transformacional.

Cargando
No hay anuncios

Energia pedagògica

Em fa l’efecte que l’energia pedagògica disponible en un claustre de professors és una quantitat molt estable, que no és fàcil redistribuir i que solament es pot crear canviant els professors. En conseqüència, abans de promoure una reforma benintencionada, caldria saber molt bé quanta energia consumirà, quines activitats consumeixen l’energia disponible i què caldrà fer per alliberar-ne i posar-la a disposició del projecte de canvi. Si els sistemes educatius esterilitzen arreu amb tanta rapidesa qualsevol reforma és perquè els programadors no acostumen a tenir present aquesta qüestió elemental.

Cargando
No hay anuncios

No sorprendré ningú si afirmo que la principal font de microurgències és la indisciplina de baixa intensitat. A PISA 2009 es deia que a Espanya les petites interrupcions consumeixen el 20% del temps de classe. Si fos fàcil millorar el clima docent, els centres tindrien resolt aquest problema, però tampoc ens hi podem resignar. Proposo una segona hipòtesi: la presència i densitat de les microurgències originades per la indisciplina de baixa intensitat es podria rebaixar significativament amb la puntualitat dels professors a classe.