Criatures05/06/2017

Assumir responsabilitats

Involucrar l’infant en les tasques de la llar afavoreix el desenvolupament motor, l’organització i la instauració d’hàbits

Paula Seijas Romero

Fomentar l’autonomia des dels primers anys de vida és la base de l’aprenentatge, fa que els nins es mostrin més segurs d’ells mateixos i de les seves capacitats. En parlar d’autonomia, no només em referesc a l’acompliment de les activitats bàsiques de la vida diària, és a dir, aquelles dirigides a l’autocura, com ara la mobilitat, l’alimentació, el vestiment o la higiene. També m’agradaria fer referència a les activitats instrumentals de la vida diària, denominades “tasques de la llar”.

TASQUES DE LA LLAR

Aquestes activitats, a diferència de les bàsiques, requereixen una major complexitat cognitiva i motriu, estan lligades a l’entorn i impliquen la interacció amb el mitjà més immediat.

Cargando
No hay anuncios

La pràctica de les feines de casa per part dels més petits té aspectes molt positius, com el desenvolupament motor, l’organització i la instauració d’hàbits i rutines. Quant a les habilitats motores, aquestes tasques ajuden en l’equilibri, en la coordinació motora, la bimanual i la ull-mà i en les habilitats manipulatives com l’agafada, la prensió i la subjecció d’objectes. En seria un exemple fer el llit. Pel que fa als altres dos aspectes, està comprovat que els nins que participen des de petits a la llar solen ser més organitzats i aprenen a crear hàbits, comparats amb nins que comencen en edat més avançada. Per exemple, organitzar les juguetes o bé la motxilla per anar a l’escola.

HÀBITS I RUTINES

Cargando
No hay anuncios

Per tal que un infant se senti segur ha d’adquirir hàbits. Quan neix, no coneix l’ordre de les coses i per això hem de ensenyar-lo a organitzar la seva vida mitjançant horaris estables associats a rutines, és a dir, a través de les activitats que fa cada dia de la mateixa manera. Els hàbits són pautes estables de comportament que ajuden els nins a estructurar-se i orientar-se. És una conducta que es repeteix moltes vegades fins que arriba a formar part de les activitats diàries. És important perquè permet el desenvolupament de nins més autònoms i és necessària per a l’adquisició de nous aprenentatges. Els hàbits i les rutines es poden treballar des de casa.

INVOLUCRAR-HI EL INFANT

Cargando
No hay anuncios

Existeixen tasques de la llar molt senzilles en què es poden involucrar els nins, d’acord amb el seu estat cognitiu i motriu. Alguns exemples poden ser els següents:

1. A partir dels dos anys, els nins poden començar a organitzar i guardar les seves juguetes, menjar sols, dur la seva roba a l’habitació, tirar coses al fems i fins i tot regar les plantes.

Cargando
No hay anuncios

2. A partir dels quatre anys, comencen a vestir-se sols, poden posar la taula, donar el menjar a la mascota i fins i tot escurar els plats amb supervisió (en aquest cas, és més recomanable que siguin de material plàstic o PVC).

3. A partir dels sis anys, poden fer el llit, preparar la motxilla i organitzar l’escriptori.

Cargando
No hay anuncios

4. A partir dels vuit anys, poden banyar-se sols, netejar el terra, tenir cura de la mascota i preparar el berenar o un altre plat senzill, amb supervisió.

5. A partir dels deu anys, poden fer neta la seva habitació, treure la mascota, estendre la roba i tenir cura de germans menors.

Cargando
No hay anuncios

6. Finalment, a partir dels 12 anys, coincidint que arriben a un major grau d’autonomia i són independents en la realització de les activitats d’autocura, poden tirar el fems, anar a comprar i fins i tot cosir un botó.

RECOMANACIONS

Cargando
No hay anuncios

Hi ha, tanmateix, certes coses que hem de tenir en compte:

Explicar la tasca. demanar-li que realitzi una tasca sense abans haver-lo ensenyat a fer-ho és un error. Cal tenir en compte que a nosaltres, els adults, ens sembla fàcil i senzill perquè els gestos per realitzar aquesta tasca estan automatitzats, però en el cas de l’infant no. Primer, hem d’explicar com es fa. D’aquesta manera, evitarem la frustració i també un possible rebuig a la tasca per no saber com fer-la.

Cargando
No hay anuncios

Temps. Hem de donar-li temps suficient perquè aconsegueixi acabar la tasca i fer-li elogis en concloure-la.

Dividir la tasca. Les feines s’han de fer per parts perquè siguin més senzilles.

Adaptar la tasca d’acord amb l’edat. Quan són més petits les tasques han de ser senzilles i a mesura que van creixent i desenvolupant certes habilitats seran més complexes.