Criatures 10/01/2016

app: Conoce los animales de BooksARalive

3 min

Els que em coneixeu sabeu que m’encanten les aplicacions de Realitat Augmentada (RA) com a recurs didàctic a l'aula. Aquestes apps són un recurs visual que motiva els alumnes i els apropa els continguts, fent-los més reals, més gràfics, gairebé els poden tocar. Avui us parlaré d'una col·lecció de llibres que ens ha encantat, "Conoce los animales " de BooksARalive. Es tracta d'una col·lecció de 5 llibres en paper que es transformen amb RA oferint-nos els animals que habiten en cinc ecosistemes que són el mar, el bosc, la granja, la sabana i la jungla.

Hem pogut provar els llibres i ens han agradat molt, en primer lloc perquè els llibres en paper ja són molt atractius i estan dissenyats amb unes característiques molt accessibles. Presenten a un animal per cada dues pàgines, en una hi ha una breu explicació de l'animal i en l'altra la il·lustració del mateix. El fons és blanc i la lletra gran i bastant espaiada, característiques que poden resultar de molt fàcil lectura per exemple per a nens amb dislèxia. Pel que fa a les il·lustracions són bastant adaptades a l'edat a la què van dirigides i estan molt destacades, sense elements distractors, aspecte fonamental per no distreure l'atenció de nens amb dificultats per trobar l'element principal d'una il·lustració, com és el cas de alguns nens amb autisme. Però l'aposta de BooksARalive va un pas més enllà, fent que els seus llibres cobrin vida mitjançant la RA. Quan obrim l'app de cadascun dels llibres s'animen els diferents animals amb moviment i so. A més permet dues possibilitats extra que són la lectura del text de l'animal, actualment només en castellà i la realització de puzles amb la imatge seleccionada. Les apps que acompanyen els llibres són molt accessibles, d'una banda perquè la navegació és molt senzilla i fàcil amb poquees icones i molt clars, permetent un alt grau d'autonomia a l’usuari a l'hora de fer-la servir. D'altra banda es poden veure els diferents animals sense ordre establert ni limitació de vistes, d'aquesta forma els alumnes poden anar directament a l'hàbitat i l'animal que prefereixin sense haver de passar un nivell concret.

https://www.youtube.com/watch?v=ADUMmd3FIkY Aquesta possibilitat ens permet treballar a diferents nivells amb els nostres alumnes, creant infinitat d'activitats a partir de les imatges que en resulten. Aquests són alguns exemples que se'ns han ocorregut a mesura que hem anat provant els diferents llibres:

. Descripció oral o escrita d'un animal, adaptant la dificultat a les capacitats de cada alumne.

. Creació d'un conte propi capturant imatges de diferents animals. . Activitats de resolució de problemes matemàtics visuals utilitzant imatges en 3D. . Treball de Coneixement del Medi coneixent els diferents hàbitats i els animals que hi viuen. Aquesta activitat es pot ampliar treballant per exemple on viuen, que mengen, tipus de reproducció, etc. El resultat pot ser un mural, una publicació virtual o un dossier. . Comprensió lectora treballant els textos i el significat d'algunes expressions del text concret d'un animal. . Triar un animal que els agradi, buscar informació i fer un treball més en profunditat sobre l’animal triat. . Treballar la generalització comparant els animals amb altres il·lustracions o animals de joguina. Cada llibre té una app pròpia i podreu trobar-les totes gratuïtes per a iPad i per Android a la Appstore i a Google Play. Aquestes són només algunes idees, segur que si els proveu us sorgiran moltes més. Us deixem aquest vídeo en el que podeu la demostració de com funcionen les apps i les possibilitats educatives que té i us recomanem provar-les!

stats