El patinet elèctric no és una joguina

Tenir un Vehicle de Mobilitat Personal implica fer-ne un ús responsable

4 min
La majoria dels usuaris dels patinets elèctrics són joves que els fan servir per anar als centres educatius o a la feina

Pocs objectes han fet un recorregut tan gran per transcendir d’un entreteniment a un agent tan important en l’àmbit de la mobilitat urbana com el patinet, i això ho podrem comprovar aquestes festes mateixes, ja que, ben segur, els patinets elèctrics seran un dels regals estrella per Nadal, especialment entre els adolescents.

Amb l’entrada en escena de l’electrificació, els patinets ja no són una joguina gairebé infantil, sinó un Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) més, que exigeix fer-ne un ús responsable, tant per a la seguretat de qui hi va al damunt com de la resta d’usuaris de la via pública. Segons Albert Batlle, tinent d’alcalde de Prevenció i Seguretat de Barcelona, “el 2021 ens ha confirmat que els VMP formen part del paisatge de la ciutat, però també que hi ha un problema en la sinistralitat viària”.

Els anomenats crash test –anàlisis científiques que avaluen les conseqüències d’un accident– han demostrat que un xoc d’un cotxe a 50 km/h podria suposar per als ocupants del vehicle que anessin sense cinturó l’equivalent a caure d’una altura d’un quart pis. Si la velocitat fos de 70, això significaria fer-ho des d’un setè. I així progressivament. Aquestes proves també ens demostren que un vianant té un 10% de probabilitats de sobreviure a un atropellament que passi amb un impacte de menys de 30 km/h. I per què parlem d'aquestes xifres? Doncs perquè avui podem trobar al mercat patinets que superen amb escreix aquesta velocitat, tot i que la normativa vigent la limita a 25 quilòmetres per hora.

Més usuaris, més sinistres

El primer semestre d’aquest 2021, a Barcelona hi ha hagut un increment del 78% en els accidents en què hi havia implicat algun patinet. Hem passat dels 187 accidents que la Guàrdia Urbana va detectar entre gener i juny del 2019 als 334 en el mateix termini d’enguany. Dels vuit morts que durant aquest temps hi ha hagut en accidents de trànsit a la capital catalana, dos eren conductors de patinets. Tot i que els VMP encara suposen només un 1%, i un 0,85% en el cas dels patinets, dels desplaçaments a Barcelona, ja protagonitzen un 5% dels accidents que passen als carrers.

Molts joves s'inicien en la mobilitat rodada damunt d'un patinet elèctric.

De la mateixa manera que per a diverses generacions el ciclomotor –que pràcticament ha desaparegut de la circulació, substituït pels escúters de cilindrada superior– va suposar la porta d’accés a la mobilitat rodada, una mena d'escola de conducció fonamental per aprendre les beceroles de la seguretat viària, avui el patinet s’ha convertit en el substitut ideal d’aquell pràctic vehicle per iniciar-se en el món de la mobilitat a partir dels 16 anys, que és l’edat mínima legal per conduir aquests VMP elèctrics.

Moure’s no és un joc

A la vista de l’alta sinistralitat, i dels problemes de convivència ciutadana que acostumen a provocar, actualment els patinets que omplen les ciutats tenen poc a veure amb aquelles joguines que impulsàvem quan érem petits amb l’embranzida que agafàvem empenyent amb el peu. Un patinet ja no és una joguina, sinó un sistema de transport més, i per tant susceptible d’ajudar-nos en els nostres desplaçaments, però també sotmès als riscos de circular a una velocitat superior a la dels vianants... i inferior a la de la resta de vehicles. La reforma de la nova llei de trànsit aprovada pel consell de ministres recentment fa obligatori l’ús del casc als conductors de patinets elèctrics, i confirma la prohibició de circular per les voreres. Encara hi ha alguns aspectes d’aquesta normativa que s’han de definir més, començant per la data d’aplicació al detall de les mesures noves. Per Jorge Ortega, coordinador d’un estudi de xoc fet per la Fundació Mapfre al seu centre d’experimentació i seguretat viària d’Àvila, “les parts del cap no protegides per un casc, com la cara, són les que més danys pateixen en els accidents. Per això un terç dels afectats en aquests sinistres pateixen traumatismes cranioencefàlics que requereixen ingressos urgents a les UCI”.

Ignorància o negligència?

Recentment el RACC ha fet un estudi molt exhaustiu (600 enquestes i 3.000 observacions) que revela que els usuaris dels VMP –sobretot dels patinets– desconeixen la majoria dels aspectes bàsics de la normativa per poder circular. El 94% superen els 10 km/h de velocitat màxima quan circulen pels carrils bici situats a les voreres, i un 97%, els 25 km/h marcats a les calçades. Quan no tenen un carril habilitat, el 43% circulen per la vorera, i només un 41% ho fan per la calçada. Un 24% utilitzen el telèfon mòbil i un 45% porten auriculars. I fins i tot un 29% reconeixen que circulen contra direcció. Davant d’aquestes dades, Alba Rey, de l’àrea de mobilitat del RACC, comenta: “Cal fomentar el coneixement de la normativa d’ús a la ciutat, i de la general de circulació. Caldria afegir senyalització específica per ajudar els usuaris, i exigir una formació obligatòria per poder fer-los servir per la ciutat”. Una tasca que hauria de començar també a casa, abans de plantejar-nos la compra d'un patinet als nostres fills i filles.

Una oportunitat única de formació

La majoria dels usuaris dels patinets elèctrics són joves que els fan servir (en un 52%) per anar als centres educatius o a la feina. Un 56% fa menys d’un any que els utilitzen, segons l’enquesta del RACC, i un 40% hi han accedit com a antics usuaris del transport públic. Per tant, la majoria no tenen gaire experiència en la circulació amb vehicles per les ciutats. Un argument que "reforça la necessitat de tenir una mínima formació prèvia”, destaca Alba Rey.

Tot i que l’edat mínima per portar el patinet a les ciutats la defineixen les diferents normatives municipals, a escala general queda clar que no es pot fer servir abans dels 16 anys. A pesar d’això, una instrucció prèvia a les escoles i la creació de parcs d’educació viària als municipis són activitats de posada en marxa imprescindible i urgent per impartir coneixements fins i tot abans de l’edat reglamentària. Accions que són compatibles amb iniciatives privades, com la de Spin –la companyia de micromobilitat de Ford dedicada al lloguer de patinets compartits a Europa i els Estats Units–, que ha posat en marxa en col·laboració amb el RACC la primera acadèmia de formació de conducció de patinets –Spin Scooter Academy by RACC– per fomentar una mobilitat urbana més segura, sostenible i àgil.

stats