Com triar els llibres per a infants (i que els llegeixin)
Que estiguin ben escrits, que la història tingui interès i les il·lustracions siguin de qualitat són només alguns dels molts criteris que cal tenir en compte
Barcelona“Veure llegir, voler llegir i saber llegir”. Aquests són els tres criteris principals que, segons Roser Ros, directora literària del Flic Festival, calen perquè els infants s’endinsin en l’apassionant món de la lectura. La tretzena edició del festival de literatura i arts infantil i juvenil, que tindrà lloc l’11 i 12 de març al Disseny Hub de Barcelona, parla enguany de la reinterpretació del món a través de la literatura per a infants i joves. “Tenim una literatura que, a partir dels contes de la tradició oral o dels grans clàssics, es pot tornar a llegir des d’una mirada textual o visual diferent sense caure en el bonisme i sense fer-ne versions políticament correctes”, apunta Ros. La tria de llibres que inspira les activitats del Flic Festival va a càrrec d’experts literaris internacionals que prenen com a base elements fonamentals en un llibre: argument ben escrit i ben editat. A partir d’aquí, però, quins altres criteris cal seguir per triar llibres per a infants?
A l’estat espanyol es publiquen entre 9.000 i 10.000 títols anuals de literatura infantil i juvenil. Per això, cal deixar-se aconsellar per mediadors, com ara llibreters i bibliotecaris. “Llegim molt per conèixer els llibres de primera mà i fer-los encaixar amb els gustos, les temàtiques o els moments vitals dels nostres petits clients. És impossible llegir-ho tot, però a mesura que llegeixes, coneixes les línies editorials i els autors i saps en quins pots confiar més”, assenyala Marta Gil, de la llibreria El Gat Pelut de Barcelona. Considerar qui és el destinatari del llibre, però no en funció de l’edat o del gènere, sinó del seu recorregut lector és un altre punt clau per encertar en la tria. Ho apunta Germán Machado, de la llibreria El Petit Tresor de Vic. “L’error més gran és pensar en tu i en el que vols que el nen llegeixi i no en el que vol o pot llegir”, assenyala. Machado, que està a punt de publicar el llibre Úrsula a la col·lecció L’Arca d’Animallibres, també advoca per la bibliodiversitat. “No els en portis només d’un tipus, que tinguin un menú variat. I regala’ls amb entusiasme, que això s’encomana”. Machado també enuncia una norma que, assegura, tenen tots els llibreters: no ofereixis a un nen un llibre que tu no llegiries.
“Els criteris són els mateixos que en el cas dels adults: que tinguin qualitat, tant pel que fa a la història com pel que fa a la il·lustració. Això dona com a resultat un bon llibre. S’editen tants llibres que el fet que sigui original o que el fil argumental sigui diferent, li dona valor”, assenyala Anna Herráez, responsable del servei de documentació de literatura infantil i juvenil de la biblioteca Xavier Benguerel de Barcelona. El centre organitza unes jornades dirigides a professionals però obertes a famílies, mediadors i acompanyants de la lectura, per dotar-los d’eines per valorar i triar llibres. La pròxima cita és el 24 de març.
Confiar en el criteri dels infants
Mercè Martínez, narradora d’Un conte al sac, mediadora de lectura, bibliotecària escolar i mestra d’educació infantil recomana a les famílies tenir present el motiu pel qual ofereixen un llibre als infants: perquè riguin, perquè tinguin por, perquè els ajudi en algun tema emocional, perquè els satisfaci alguna curiositat, perquè aprenguin a llegir imatges, etc. “Quan només els presentem coses que els agraden, en deixem moltes altres de banda. Hem d’intercalar estils per provar els seus gustos. Depenent del llibre, el món es veu molt diferent”. Martínez també apunta que cal tenir en compte el context, com ara si els infants llegiran el llibre de forma autònoma o els hi llegiran els pares, perquè, sobretot en edats primerenques, l’experiència també varia.
“Alguns criteris pel que fa a la qualitat dels llibres infantils són que estiguin ben escrits, que la història tingui interès, que les primeres pàgines tinguin força narrativa i que el final tanqui els conflictes i ofereixi solucions positives. També convé que la trama sigui coherent i comprensible”, indica Jaume Centelles, mestre i coordinador del grup de treball Passió per la Lectura de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. I és que, més enllà de les temàtiques, hi ha aspectes formals que cal que estiguin resolts per crear hàbits lectors entre els més petits. “Que no tinguin faltes d'ortografia, ni errades gramaticals. Que l'edició tingui cara i ulls, ben paginada. Que siguin obres de qualitat i no mers pamflets comercials. Que inspirin i provoquin el plaer de llegir i de pensar”, enumera Sònia Fernández, directora de la Biblioteca Infantil i Juvenil Can Butjosa de Parets del Vallès. A més, assegura que cal confiar en el criteri i discerniment dels infants. “És un error pensar que permetre segons quina lectura pot resultar nociu o perillós per al seu creixement. S’estan qüestionant i censurant llibres de manera ridícula, i les ànsies de protegir acaben creant llibres insulsos que no parlen de res interessant”.
De fet, Joan Portell, pedagog, doctor en didàctica de la llengua per la Universitat Autònoma de Barcelona i coautor, juntament amb Cristina Correro, del llibre Lectures que fan lectors (Eumo Editorial, 2023), considera que la qualitat és un atribut que la literatura ha de tenir per se. “Entre 10.000 llibres n’hi ha que no sé si seria necessari publicar-los, però aquesta mirada és la del crític adult. Fa anys, les sèries com Diari d’en Greg o Diari d’una penjada tenien mala premsa perquè es consideraven de segona. Potser tenen raó, però aquests llibres tenen una clara funció d’assentament dels hàbits lectors en els preadolescents. Després, el mediador ja els redirigirà cap a lectures de més qualitat. No jutgem els lectors pel que estan llegint”, recomana. Portell també considera que cal entendre la lectura com un identificador generacional. “Els interessos dels infants d’ara són diferents dels que teníem nosaltres de petits”.
En aquest sentit, Laia Santís (@vidaentrellibres), mestra de primària i prescriptora de llibres, considera que, per aconseguir que els infants no vegin la lectura com una obligació, cal que les primeres lectures siguin sobre temes d’actualitat. “Tenen molt èxit els llibres que parlen d’assetjament escolar, amor, intriga, i que tracten casos reals, en què els protagonistes són nens i nenes com els mateixos lectors”, assenyala. També recomana que estiguin escrits amb dinamisme combinant diferents lletres tipogràfiques i onomatopeies, i recorda que els còmics tenen molt d'èxit entre infants de sis a dotze anys. “Les vinyetes són potents i atractives, i ajuden a relaxar i descodificar millor la comprensió del text”. Alhora, aposta per triar llibres amb portades que cridin l’atenció, que tinguin continuïtat (sèries o sagues que convidin a seguir llegint) i que apostin per la llengua catalana.
Enguany, la selecció Flic proposa trobar-se amb els clàssics, però explicats de nou. N’hem fet una petita selecció.
LES AVENTURES DEL PINOTXO
Carlo Collodi & Roberto Innocenti
Kalandraka (2015)
Narrativa
LA CROADA DELS NENS
Bertolt Brecht & Carme Solé Vendrell
Magenta Universal Productions (2011)
Poesia
LITTLE NEMO
Frank Pé
Nuevo Nueve (2021)
Còmic
L’ÀLBUM DE L’ADELA
Claude Ponti
Lata de Sal (2015)
Àlbum
EL LLIBRE DE LES M'ALÍCIES
Miquel Obiols & Miguel Calatayud
Kalandraka (2009)
Llibre il·lustrat