‘Bye bye monstre’, el musical de Dagoll Dagom per acomiadar la pandèmia
És un espectacle transversal que aplega el bo i millor de diferents disciplines artístiques
Un monstre molt perillós volta pels carrers de tots els pobles i ciutats. Un dia, quan torna de treballar, el pare de la Berta, que és infermer, anuncia a la seva família que s’han de quedar tancats a casa per protegir-se. És el punt de partida de Bye bye monstre, el musical familiar que Dagoll Dagom estrena demà, 7 de novembre, al teatre Poliorama de Barcelona. La història s’inspira en la situació de confinament que van viure milers d’infants amb les seves famílies. “La idea del musical em va venir durant la segona setmana del confinament, un dia que vaig sortir a comprar i em vaig preguntar on eren els nens. Era com si fóssim al conte dels tres porquets: tots tancats a casa perquè el llop no hi entrés”, explica Anna Rosa Cisquella, directora del musical. Aquesta situació li va fer néixer una idea que va traslladar a Santi Torres, director de la Fundació TMB: engegar un concurs de contes per a infants en el marc del Concurs de Relats Curts de TMB, una categoria fins aleshores inexistent. “Si ho feu, jo faré un espectacle infantil, que no n’he fet mai”, va reptar-lo.
La resposta al certamen van ser gairebé 500 contes en què infants de totes les edats explicaven com guanyar el monstre del covid, com ho va fer sant Jordi per matar el drac. “Quan vam plantejar el concurs pensava que els nens escriurien contes molt fantàstics, però realment explicaven la història de la pandèmia a casa seva, el que els havia passat d’una manera més o menys velada”, exposa Cisquella. Aquests contes van servir d’inspiració per crear l’obra musical, però també un conte del mateix nom que ha publicat el segell Baobab de l’editorial Estrella Polar amb il·lustracions de Lyona. Els textos, tant per al guió de l’obra com per al conte, han anat a càrrec de Marc Artigau. “La situació que expliquem és molt reconeixible per a tots els públics. En aquest cas, la Berta, la protagonista de la història, escriu les seves vivències en un diari i descobreix que té el poder màgic de fer que totes les coses que hi anota es facin realitat. Aquesta idea neix del concurs amb TMB i ens permet explicar quin poder tenen la imaginació, la literatura i el fet d’explicar-nos històries”.
Bye bye monstre és el 25è musical de la companyia, però la primera producció de caràcter familiar que duu a terme –si bé el 2013 ja va portar a escena Super3: el musical en una col·laboració amb TV3– i la primera direcció d’Anna Rosa Cisquella. “Continuar és tenir capacitat de fer coses noves”, apuntava Cisquella el dia de la presentació de l’obra. I és que Dagoll Dagom vol assolir un nou camí de creació d’espectacles per a infants de 5 a 10 anys, amb la voluntat d’arribar als més petits de casa i conscienciar que la seva introducció al llenguatge teatral és fonamental com a factor iniciàtic del públic del futur. Per això, Bye bye monstre s’ha creat com un espectacle transversal que aplega el bo i millor de diferents disciplines artístiques.
En aquest cas, Dagoll Dagom ha comptat, entre d’altres, amb la participació de Lluc Fruitós (Brodas Bros), que s’ha encarregat de les coreografies, i de Dàmaris Gelabert, que ha creat les cançons. “Vinc del món de la musicoteràpia i de la pedagogia, i penso que, tant d’una manera educativa com terapèutica, és molt bonic tenir i poder-se identificar amb unes cançons que expressen el que vam passar a través d’un musical que ens dona idees de com afrontar els monstres que hem passat i els que poden venir, i com ho podem fer amb la família. Terapèuticament, crec que serà molt maco ballar i cantar per celebrar que aquest monstre marxi d’una vegada”, diu Gelabert. La coneguda cantant s’ha encarregat de l’assessorament en la realització de la guia didàctica que acompanya el conte, plena d’activitats d’aprenentatge dirigides a famílies i a escoles i que es pot descarregar a través d’un codi QR que es troba a l’última pàgina. A més, qui compri el llibre podrà obtenir descomptes per anar a veure l’obra al teatre.
Bye bye monstre destaca totes les coses positives aconseguides malgrat estar tancats: despertar la imaginació, la solidaritat, la dedicació molt més acurada als infants, la invenció de jocs fugint de les tecnologies i la recuperació de la diversió compartint emocions en viu i en directe. “L’espectacle és una catarsi de la pandèmia que hem viscut i de l’empresonament forçat que hem hagut de viure. Per a mi, els nens i els adolescents van ser els grans oblidats. És important que ara prenguin la veu dins d’aquest espectacle i també és important ser aquí per al projecte, perquè les escoles poden accedir a l’espectacle i contribuir a fer que també ho facin molts infants que, per la seva situació econòmica i personal, no poden accedir a l’art i al teatre. Que des de l’escola es pugui acostar els infants a tenir una relació normal amb la música, el teatre i la dansa és important, perquè ells són el futur”, diu Alba Florejachs, actriu que interpreta la mare de la protagonista al musical. L’obra es podrà veure cada cap de setmana fins al gener al teatre Poliorama, però la companyia espera fer gira perquè aquest homenatge als més petits arribi a tots els racons de Catalunya.