BERNAT VILARÓ

Tauleta inclusiva. Eina per reduir les diferències

El departament d’Ensenyament de la Generalitat posa en marxa un projecte destinat als alumnes amb trastorns de llenguatge o deficiències auditives

Tauleta inclusiva Eina per reduir les diferències / FOTO: MSCHOOL / ANNA FONTELLES Zoom

Els dispositius mòbils com a eina inclusiva. Amb aquesta finalitat el departament d’Ensenyament de la Generalitat ha engegat un projecte amb els anomenats principis del disseny universal per a l’aprenentatge, un conjunt de pautes de disseny curricular que ajuden a la participació i l’aprenentatge de tothom. Fa anys que aquests principis -dissenyats pel Center for Applied Special- s’apliquen als Estats Units i en altres països, i ara el departament d’Ensenyament treballa per aplicar-los a Catalunya.

El programa mSchools, de la Fundació Mobile World Capital (MWC), col·labora amb el projecte i hi dóna suport amb l’aportació de 50 tauletes que es distribueixen entre escoles del país perquè el professorat pugui provar diferents aplicacions mòbils per crear les seves pròpies experiències. És el projecte Mobile4all, amb el qual la GSMA i la MWC Barcelona aporten la tecnologia i les eines necessàries per facilitar aquesta tasca al professional docent, que ho aprofita pel bé de la inclusió social a l’aula.

D’aquesta manera, un mestre que detecti algun alumne amb trastorns de llenguatge o deficiències auditives pot recórrer al projecte Mobile4all i, mitjançant les eines tecnològiques adients, treballar el desenvolupament del llenguatge a l’aula amb aquests estudiants concrets.

Eina per motivar

És el que fa l’Anna Fontelles, logopeda del Centre de Recursos per a Deficients Auditius (Creda) de Lleida: “Treballo amb una tauleta amb els 10 alumnes que tinc entre P-5 i 4t de primària [de diverses escoles de la província]. Estic molt contenta amb aquest projecte perquè amb la tauleta disposo d’eines que permeten fer moltes coses, molt engrescadores i motivadores”. I afegeix que el seu objectiu és que el que ella els plantegi i demani que desenvolupin “ho puguin fer amb les tauletes, i que així els sigui més fàcil fer-ho”.

La logopeda posa com a exemple les exposicions orals que fan els seus infants. “Alguns tenen dificultats de parla i amb aquests dispositius mòbils treballem la planificació d’allò que haurem d’explicar amb alguna apli especial. Després preparem les frases concretes que hauran de dir, les pensem, les escrivim i les gravem. La tauleta fins i tot té alguna aplicació amb els pictogrames de la parla. Ells s’escolten i ho volen tornar a fer per rectificar”, explica l’Anna, que quan pregunta als seus alumnes si prefereixen fer els exercicis amb la tauleta o amb paper i llapis no dubten: “Tots volen la tauleta, perquè poden tornar a repetir els exercicis, i això els engresca”.

Així, Mobile4all promou experiències educatives per fomentar la participació activa i el compromís de l’alumnat en l’etapa educativa, i tot això aprofitant les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC). I és que els dispositius mòbils han canviat radicalment la nostra vida. També en l’àmbit escolar.

El director de mSchools, Albert Forn, explica que des del projecte Mobile4all es dóna suport a les jornades d’inclusió digital del departament d’Ensenyament: “Vam decidir donar tauletes per repartir a les escoles per desenvolupar experiències, fer-ne un recull i posar-les a disposició d’altres centres”. A l’octubre es van fer les formacions als professors i al desembre ja van començar a demanar les tauletes. “Quan s’acaba l’experiència, que dura uns dos mesos, ens retornen les tauletes, que es deixaran a altres escoles. I així anem fent rotar les 50 tauletes que tenim dedicades a aquesta finalitat”, continua Forn, que valora el projecte com “una cosa molt viva, perquè no cal esperar a final de curs per treure conclusions. Sobre la marxa es pot veure com va funcionant, si surten experiències bones i quin n’és el rendiment”.

D’aquesta manera, si el període de proves funciona i agrada, l’escola decideix quin material vol comprar després per donar atenció a aquell infant o grup d’alumnes. “La idea és millorar el coneixement que es té per després prendre decisions. Si sortís a les conclusions, per exemple, que amb els dispositius mòbils hi ha requeriments pedagògics que es resolen molt bé, potser caldria pensar a fer que fos recomanable l’ús d’aquestes plataformes, si és pel bé de l’alumnat”, conclou Forn.

Per impulsar el Mobile4all s’ha organitzat un grup de 40 persones entre mestres i educadors de primària i secundària, a més de professionals de centres d’educació especial i serveis educatius, incloent-hi logopedes, psicopedagogs i especialistes en deficiència visual. El projecte s’aplica en 23 centres de Barcelona, Sabadell, Vilassar de Mar, Mataró, Figueres i la Sénia, entre altres poblacions catalanes.