Panini, l'empresa reina

Univers del cromo

D'origen italià, fundada el 1961, l'editorial Panini ha esdevingut la principal referència al món de l'univers del cromo. El director de la filial espanyola de la companyia, el català Lluís Torrent, reconeix que el cromo ha canviat molt, com el món. La firma sap que internet és un gran mitjà, però que no tot funciona a la xarxa. Panini llança entre 60 i 65 col·leccions a l'any i ven uns 600 milions de cromos arreu del món. Els seus productes estrella són els Invizimals, les Monster High i els àlbums de futbol, que sempre són un clàssic. La col·lecció més recent és la del Mundial, que sortirà a 125 països. Torrent detalla que "el públic principal continuen sent els nens, tot i que col·leccions com la del Mundial atrapen pares nous, adults que es reenganxen al món del cromo per nostàlgia i perquè els agrada el futbol". Té clar que el futur immediat del cromo continua passant pel paper: "El cromo físic continua sent el pilar del negoci. En els últims sis o set anys s'han fet moltes iniciatives de cromos digitals, però costa que arrelin". La gent és fidel als clàssics.