Filosofia, també per a criatures

Va ser l'any 1969 quan el professor universitari nord-americà Matthew Lipman va començar a desenvolupar una proposta pedagògica pensada per educar ciutadans crítics. No es tracta tant d'incloure la filosofia com a assignatura, sinó d'incorporar a l'activitat acadèmica l'exercici de filosofar. Actualment, el programa Filosofia per a Nens (FPN) s'aplica en més de 50 països. A Catalunya, el projecte Filosofia 3/18, recull aquesta proposta i reuneix un conjunt de programes pedagògics per aplicar a l'aula a nens d'entre 3 i 18 anys. "Cada vegada hi ha més instàncies que defensen que la filosofia és vital per als infants i els joves. Aquesta disciplina, a més d'afavorir el desenvolupament de competències bàsiques com escoltar, parlar, llegir i escriure i, sobretot, pensar, promou unes actituds d'autonomia, reflexió i respecte a l'altre", planteja Irene de Puig, directora del Grup IREF, al llibre Fer filosofia a l'escola .