JOSEFINA LLAGOSTERA - SOCIETAT CATALANA DE PEDIATRIA

Extraescolars: ho estem fent bé?

Segur que a hores d'ara tots els que teniu fills d'entre 3 i 15 anys ja els heu organitzat l'estiu: casals, colònies, etc. De vegades són prolongació de les activitats extraescolars que han fet durant el curs. Però al voltant d'aquestes activitats sorgeixen diversos interrogants.

Són necessàries? Importants sí, imprescindibles no. Sobretot per als més petits. La majoria d'infants passen vuit hores diàries a l'escola (tota una jornada laboral!) i això, de vegades, fa que els falti temps per dur a terme activitats que necessiten per al seu correcte creixement i desenvolupament emocional. Per exemple, per jugar al que ells vulguin. El joc els ensenya a relacionar-se, a veure que cada casa és diferent.

També els cal temps per compartir amb nosaltres, pares i mares. Per explicar el que han fet o el que volien fer. Per jugar amb nosaltres, siguin petits o grans. Qualsevol activitat amb ells ens ajudarà a conèixer-los millor. Els seus límits, desitjos, frustracions.

Un segon interrogant sobre les activitats extraescolars: quina funció tenen? Complementar l'educació que reben a casa i a l'escola. Això vol dir que han de ser realistes (ensenyar xinès a un nen de 3 anys que no té relació amb aquest país potser no té gaire sentit). No s'han de fer per ocupar les jornades laborals dels pares o el seu temps lliure. Han de ser limitades i no han de servir per projectar desitjos frustrats dels pares.

Ara bé, les activitats ajudaran els nostres fills a descobrir aficions futures i això és bo. Cadascuna té una característica. Les esportives ensenyen l'hàbit de l'exercici, important en el món sedentari en què vivim. La música sensibilitzarà l'oïda, ensenyarà a memoritzar i crearà l'hàbit d'estudi. El teatre i la pintura poden ajudar, els més tímids, a obrir-se i expressar-se. I podríem continuar. Però el més important és que totes aquestes activitats inculcaran valors imprescindibles com l'esforç, el treball d'equip i la capacitat de concentració. I si es fan fora de l'escola, important a mesura que es fan grans, els ajudaran a conèixer nous espais, ambients i amics, imprescindible per al seu creixement.