17/01/2015

‘Charlie Hebdo’ a les aules

2 min

Una mare es presenta al centre d’ensenyament on treballa en Benet per protestar que el seu fill ha rebut un WhatsApp d’algú que afirma que NO és Charlie Hebdo, a qui acusa d’islamofòbia i d’haver insultat la seva religió i el seu profeta. “Ostres! -li dic-. I què penseu fer? Heu localitzat el culpable?” En Benet fa que no amb el cap: “Seria absurd que per un missatget ximple com aquest ens poséssim a buscar integristes entre els nostres alumnes. Per on començaríem? Cap a quins nois i noies apuntarien les primeres sospites? En realitat això és el que busquen aquests desgraciats. Que ens espantem. Que sospitem. Que desconfiem. I si féssim això en un centre d’ensenyament començaríem a deixar de tenir raó”.

“Aleshores què heu fet, finalment? Res? Ho heu deixat córrer?”, li dic. En Benet treu el mòbil i m’ensenya el missatge. Inquieta una mica pensar d’on deu venir.

Molta feina a fer

“És difícil evitar que circulin missatges com aquest -em diu en Benet-, gairebé tan difícil com evitar que hi hagi assassins que matin gent innocent. Però als centres d’ensenyament tenim molta feina a fer: amb l’educació potser no evitarem que hi hagi terroristes, però podem fer molt perquè el dret que tenim en democràcia de dir el que pensem, d’opinar el que ens sembli i de riure’ns del que vulguem segueixi sent un principi bàsic, el fonament de la vida en llibertat. I perquè la igualtat d’homes i dones sigui un fet en tots els àmbits i sense excuses de caràcter religiós. Les noies són més sensibles als totalitarismes”, diu.

En Benet ha proposat als seus companys de feina dedicar uns minuts de classe a parlar de Charlie Hebdo i dels fonaments de la democràcia. Un tema com aquest no ha de quedar en mans només dels professors de ciències socials o de filosofia. Val la pena que els alumnes vegin que un col·lectiu divers d’homes i dones, professors de mates o de tecnologia, d’educació física o d’anglès, comparteix la idea que tots som una mica Charlie Hebdo, que tots defensem la llibertat d’opinió (que inclou la burla i la sàtira de les idees, els mites o els herois del passat), el debat lliure i pacífic amb els adversaris ideològics i, en definitiva, la democràcia i els drets humans. La setmana que ve quedarem per fer un cafè i m’explicarà com ho han viscut els seus alumnes.

stats