BERNAT VILARÓ

El món real a l’aula. Millors resultats acadèmics

El programa educatiu Apps for Good vol polir el rendiment escolar del Regne Unit a partir de la tecnologia. L’objectiu és aprofitar les oportunitats de l’era digital

“Els sistemes d’educació tradicionals estan perdent talent”. Davant d’aquest escenari apareix Apps for Good, un programa educatiu britànic que vol millorar com s’ensenya tecnologia a l’escola. El seu objectiu és aconseguir que l’alumnat aprofiti les oportunitats de l’era digital i creï solucions tecnològiques per als problemes que els preocupen.

Apps for Good vol construir una nova generació d’estudiants que resolguin problemes, emprenedors que vulguin crear, llençar al mercat i comercialitzar nous productes que canviïn el món. Així, el programa ofereix als docents un curs de formació perquè inspirin i orientin millor l’alumnat d’entre 10 i 18 anys.

En aquests cursos, els estudiants treballen en equips per trobar “els veritables problemes que els preocupen”, i aprenen a construir mòbils, webs o diferents aplicacions socials, com fan els empresaris professionals. L’alumnat passa per tots els aspectes del desenvolupament d’un producte nou, des de la pluja d’idees, la viabilitat tècnica i la programació per al disseny, fins a la decisió del model de negoci i la posterior estratègia de màrqueting.

Apps for Good organitza des d’aquest curs quatre nivells diferents per als educadors i estudiants. El nivell bàsic ensenya a navegar per la xarxa i utilitzar el correu electrònic. Al segon s’explica com crear blogs. Al tercer s’imparteixen coneixements sobre codis HTML i el motor CSS. L’últim nivell se centra a modificar continguts de programes informàtics i canviar la interfície d’aplicacions com ara Facebook.

Habilitats i inquietuds

Entre els voluntaris experts hi ha des de professionals de la tecnologia fins a empresaris, que ajuden els docents “a portar el món real a l’aula”, segons es descriu en el programa del projecte.

Iris Lapinski, fundadora i directora executiva d’Apps for Good, explica que al Regne Unit es mesura el nivell que tenen els estudiants “segons la seva capacitat de memoritzar conceptes, resoldre problemes i treballar en equip”. Tot i que creu que el programa no té la clau per millorar el rendiment escolar, sí que és un bon sistema per motivar l’alumnat. Almenys així ho expliquen el 90% dels educadors britànics, que troben que el curs ha millorat les habilitats dels estudiants per donar resposta a les seves inquietuds.

El departament d’Ensenyament de la Generalitat ha adaptat els continguts del programa al català i està formant el professorat. Segons sentencia Lapinski, Catalunya “està adaptant un model molt similar” al del Regne Unit.