Criatures 05/04/2014

El món real a l’aula. Millors resultats acadèmics

El programa educatiu Apps for Good vol polir el rendiment escolar del Regne Unit a partir de la tecnologia. L’objectiu és aprofitar les oportunitats de l’era digital

Bernat Vilaró
2 min

“Els sistemes d’educació tradicionals estan perdent talent”. Davant d’aquest escenari apareix Apps for Good, un programa educatiu britànic que vol millorar com s’ensenya tecnologia a l’escola. El seu objectiu és aconseguir que l’alumnat aprofiti les oportunitats de l’era digital i creï solucions tecnològiques per als problemes que els preocupen.

Apps for Good vol construir una nova generació d’estudiants que resolguin problemes, emprenedors que vulguin crear, llençar al mercat i comercialitzar nous productes que canviïn el món. Així, el programa ofereix als docents un curs de formació perquè inspirin i orientin millor l’alumnat d’entre 10 i 18 anys.

En aquests cursos, els estudiants treballen en equips per trobar “els veritables problemes que els preocupen”, i aprenen a construir mòbils, webs o diferents aplicacions socials, com fan els empresaris professionals. L’alumnat passa per tots els aspectes del desenvolupament d’un producte nou, des de la pluja d’idees, la viabilitat tècnica i la programació per al disseny, fins a la decisió del model de negoci i la posterior estratègia de màrqueting.

Apps for Good organitza des d’aquest curs quatre nivells diferents per als educadors i estudiants. El nivell bàsic ensenya a navegar per la xarxa i utilitzar el correu electrònic. Al segon s’explica com crear blogs. Al tercer s’imparteixen coneixements sobre codis HTML i el motor CSS. L’últim nivell se centra a modificar continguts de programes informàtics i canviar la interfície d’aplicacions com ara Facebook.

Habilitats i inquietuds

Entre els voluntaris experts hi ha des de professionals de la tecnologia fins a empresaris, que ajuden els docents “a portar el món real a l’aula”, segons es descriu en el programa del projecte.

Iris Lapinski, fundadora i directora executiva d’Apps for Good, explica que al Regne Unit es mesura el nivell que tenen els estudiants “segons la seva capacitat de memoritzar conceptes, resoldre problemes i treballar en equip”. Tot i que creu que el programa no té la clau per millorar el rendiment escolar, sí que és un bon sistema per motivar l’alumnat. Almenys així ho expliquen el 90% dels educadors britànics, que troben que el curs ha millorat les habilitats dels estudiants per donar resposta a les seves inquietuds.

El departament d’Ensenyament de la Generalitat ha adaptat els continguts del programa al català i està formant el professorat. Segons sentencia Lapinski, Catalunya “està adaptant un model molt similar” al del Regne Unit.

stats