16/01/2021

Epidemiòlegs sense educació

2 min

Aquesta columna la vaig escriure quan encara no sabíem del cert si infants i adolescents podrien tornar a l’escola després de les vacances de Nadal. Són reflexions reactives a una carta que, enmig dels regals de Reis, adreçaven a les autoritats educatives un grup d’epidemiòlegs i estadístics per demanar el tancament de les escoles algunes setmanes més. Des dels seus provisionals coneixements científics demanaven aplicar als infants i adolescents el “principi de precaució”. Dit d’una altra manera: no sabem si contagien més, però, per si de cas, val més evitar-ho, impedint que vagin a escola. És obvi que les variables que conformen l’educació, l’escola i la condició infantil no entren en els seus algoritmes o hi tenen un pes estadístic semblant a zero. No tenen educació sobre l’educació. També, potser, a la llista d’espais a tancar per reduir la interacció social, l’escola és al costat del magatzem, el museu o el restaurant.

Després d’un any de pandèmia, descobrint cada dia la incertesa, assajant respostes, ¿encara no han après a contemplar la complexitat de la vida educativa? Infants i adolescents no són una peça més. Són una realitat diferent, que no pot ser posada al paquet global de les restriccions, que ha de ser considerada singularment i en primer lloc (també abans de la reducció d’una xifra de contagi), i tancar l’escola, d’entrada, no forma part de les hipòtesis disponibles.

Per si algun dia estan disposats a considerar la interdisciplinarietat del problema, tornaré a recordar alguns dels criteris (a vegades drets) que cal tenir en compte. Els adults no tenim dret a fer mal a un infant (privar-lo d’una experiència emocional que l’estructura) i, si ho fem, hem de compensar-ho (fer presents a les seves vides els adults i les experiències necessàries, diferents de la família). L’escola no és el lloc de la instrucció, sinó el lloc de l’educació mitjançant els aprenentatges, la relació i la convivència (parlar d’ensenyament a distància és no tenir ni idea de què significa educar en la societat digital). La justícia i l’equitat no són guarniments. Privar d’escola és empobrir voluntàriament d’oportunitats bàsiques moltes vides d’infants. Seguiria...Volen ajudar? Demanin fer possible una escola diferent. Volen reduir la mobilitat i la interacció? Demanin tancar les escoles que no són de barri, amb infants i adolescents que es desplacen des de molts indrets.

stats