Infància 02/09/2021

I la universitat es va omplir de canalla...

El dia que els alumnes d’infantil i primària van anar a la Universitat de Vic

3 min
En el projecte 'Escola i Universitat' es posen en pràctica les assignatures estudiades a les aules de forma teòrica.

A la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic algunes assignatures que estudien els alumnes que volen convertir-se en mestres d’infantil, primària i doble grau es pensen i es preparen per portar-les en pràctica de seguida. El degà dels estudis, Eduard Ramírez, és l'artífex del projecte Escola i universitat, que en el curs 2019-2020 es va posar en marxa de forma pilot i que enguany han tirat endavant amb èxit malgrat la pandèmia, com afirma la coordinadora del projecte, Mia Güell.

“És una iniciativa enriquidora per a totes les parts”, diu Güell. Els petits arriben a les aules, i els estudiants de la universitat apliquen el que han anat preparant durant el semestre. Mentrestant, els mestres dels petits observen i analitzen com interactuen els petits amb els estudiants de la universitat, “un fet que valoren molt perquè poden prendre perspectiva d’anàlisi, que els permet conèixer més els seus alumnes”, diu la professora de la Universitat de Vic. Per la seva banda, per als estudiants de la Facultat la pràctica immediata del que han estudiat els suposa també aprofundir en la seva tasca, saber si la teoria estudiada millora o empitjora en la pràctica. I per als petits, els protagonistes del projecte Escola i universitat, l’experiència és enriquidora des del primer moment que trepitgen la universitat, on arriben amb transport públic gràcies al suport de l’Ajuntament de Vic, que hi facilita el trasllat des de les escoles.

Per a la canalla, trepitjar la universitat és tota una experiència.

Pel que fa a educació infantil, per exemple, una de les propostes és multidisciplinària. Algunes de les assignatures del segon semestre de primer curs, com literatura, plàstica, audiovisuals i TIC, es treballen de manera conjunta a partir de tallers: el de narració de contes, el de fusta amb un banc de fuster, el de robòtica; tots seguint el fil argumental de la història de l’arbre màgic, una narració popular africana que els estudiants van triar per explicar als petits.

Les assignatures didàctica de la llengua i matemàtica dels graus de primària i doble grau s’ofereixen a les escoles de Vic perquè les triïn si ho troben convenient, i així poder visitar després els espais de la universitat. L’objectiu és compartir coneixements, materials i el desig d’aprendre per part de tothom. “L’observació i la reflexió són els pilars bàsics en la formació dels futurs mestres, per això el projecte Escola i universitat és el context ideal perquè ho experimentin. El departament d’Educació contribueix també en el projecte amb mitja comissió de serveis, una mestra que hi ajuda i que hi participa activament”.

Per acabar, la professora Mia Güell indica que els estudis d’educació “estan pensats perquè, des de primer, els estudiants visitin les escoles; hi tenen pràctiques obligatòries des del primer curs, però amb el projecte Escola i universitat hem fet un pas més enllà”. Perquè es posen en pràctica les assignatures estudiades a les aules de manera teòrica. De fet, el projecte ha sigut tan ben valorat, que enguany, en el curs 2021-2022, les escoles bressol de la ciutat de Vic s’hi afegeixen, i d’aquesta manera els estudiants universitaris aplicaran els coneixements que adquireixen en totes les etapes, des de la més inicial, de 0 a 3 anys, fins a l’última, l’etapa superior de primària. 

stats