Infància16/06/2018

Atenció conjunta

Una habilitat que es comença a desenvolupar entre els 6 i els 12 mesos

Inés Compte

L’atenció conjunta és l’habilitat de comunicar-se dues persones sobre un objecte o un esdeveniment. Aquesta habilitat comença a desenvolupar-se entre els 6 i els 12 mesos d’edat i a poc a poc va augmentant pel que fa a complexitat. Diversos estudis expliquen que per al desenvolupament de l’atenció conjunta dels infants s’han de complir uns requisits:

  • Seguir la mirada dels adults cap a l’objecte al qual es refereixen.
  • Compartir un estat emocional amb l’altra persona (somriure social).
  • Ser capaç de canviar el punt d’atenció dels adults cap a l’objecte en qüestió.
  • Atendre la persona.
Cargando
No hay anuncios

En el primer mes de vida, l’infant ja és capaç de fixar la mirada en la de la mare o el pare i si es mouen els pot seguir amb la mirada. Cap als tres mesos, l’infant reclama l’atenció si no el miren. Als sis mesos comença a seguir la direcció de la mirada d’altres persones. Als vuit mesos comença a utilitzar gestos per dirigir l’atenció de l’altre cap a allò que li crida l’atenció a ell. Un infant de vuit mesos mirarà un objecte amb expressió seriosa si hi està concentrat i també l’adult. Cap als 12 mesos, ho farà mirant amb un somriure social, compartint interès i emoció.

L’atenció conjunta comença quan els infants són capaços de combinar dues maneres de relacionar-se amb l’entorn: la interacció social i l’acció sobre els objectes, que primer ocorren de manera separada. Una vegada aconseguida aquesta habilitat de centrar-se en tots dos a la vegada, l’infant serà capaç de comunicar-se amb l’adult sobre un objecte. No es tracta només d’alternar la mirada, sinó de comunicar els nostres pensaments o emocions sobre l’objecte. I és que a través de la mirada i l’estat d’ànim es poden compartir molts dels significats de comunicació: expressar interessos, intenció, plaer, rebuig, desig, etc.

Cargando
No hay anuncios

L’atenció conjunta no consisteix només que dues persones mirin el mateix objecte o es mirin l’una a l’altra durant una conversa. Es tracta que una mostri a l’altra un objecte d’interès i aquesta respongui mirant l’objecte i qui l'hi ha mostrat. Així es manifesta l’habilitat de seguir la mirada de l’altre i identificar la seva intenció de cercar una referència comuna.

El desenvolupament de l’atenció conjunta està relacionat amb el desenvolupament del llenguatge oral, ja que mitjançant l’atenció conjunta podem delimitar l’objecte i la paraula que aprenem.Es considera que aquesta habilitat constitueix la base del desenvolupament social, cognitiu i del llenguatge de la mateixa manera que és una condició necessària per establir relacions comunicatives.

Cargando
No hay anuncios

Que un infant mostri dificultats per seguir el focus d’atenció dels adults o per compartir interessos és un dels primers signes d’alerta per detectar un possible trastorn de l’espectre autista (TEA). Aquestes dificultats ja poden començar a observar-se entre els 8 i els 18 mesos.

Cargando
No hay anuncios

En cas de detectar dificultats per a l’atenció conjunta en un infant durant el primer any del seu desenvolupament, és necessari acudir als serveis d’atenció primerenca per tal que un equip professional valori la dificultat detectada i en faci un diagnòstic i el nin comenci un procés d’ estimulació primerenca tan aviat com sigui detectada l’anomalia.

Com podem millorar-la?

  • Tocar un objecte que assenyalem. Començar amb objectes propers abans d’assenyalar aquells que estan més enfora per cridar l’atenció: “Mira! Una pilota!” I tocam la pilota amb el dit.
  • El joc de la caixa dels tresors és una bona manera de treballar l’atenció conjunta. La idea és ficar dins una caixa o una bossa objectes o juguetes que agradin a l’infant i treure’ls d’un en un, per torns, per cridar l’atenció del nin cap a l’objecte i cercar la mirada compartida.
  • Utilitzar un llenguatge apropiat, clar i concís sobre l’objecte que volem emprar.
  • Mostrar emocions molt clares o fins i tot exagerades per aconseguir l’atenció de l’infant.
  • Amagar juguetes i jugar a cercar-les. Quan les trobi, reaccionar de manera exagerada mirant l’infant, assenyalant i mirant la jugueta que ha trobat: “Sí! Has trobat el cotxe!”.
  • Ensenyar a l’infant a assenyalar allò que veim que li interessa.
  • Mirar un llibre amb imatges. Assenyalar-ne una per cridar l’atenció de l’infant i esperar que ens miri per dir-ne el nom.
  • Fer torres amb peces de Lego. Oferir-li les peces d’una en una, no totes a la vegada. Fer que miri la peça, l’assenyali i ens miri per fer-nos saber que vol aquesta peça.
Cargando
No hay anuncios

Inés Compte és pedagoga de Creix