Criatures13/02/2016

Suport (virtual) a la lactància

LactApp és la primera aplicació mòbil que ofereix respostes personalitzades a consultes sobre l’alletament

Xavier Tedó
i Xavier Tedó

Les dones acostumen a tenir multitud de dubtes sobre la lactància i no sempre poden comptar amb l’assessorament de professionals de la salut. Amb la voluntat de de donar respostes per superar les dificultats que comporta donar el pit neix l’aplicació LactApp , la primera que interactua amb la usuària personalitzant el servei. El bagatge que acumula Alba Padró, consultora internacional de lactància materna, que assessora diàriament desenes de consultes en un grup de suport, ha sigut la base d’aquest projecte compartit amb Maria Berruezo, que també és voluntària en aquesta entitat.

“Padró ha desenvolupat una metodologia personal molt eficient per atendre mares i oferir una resposta útil i adaptada a cada situació i hem traslladat tots aquests coneixements a un sistema semiautomàtic, capaç de preguntar i respondre a la mare tal com ho fa ella mateixa”, assenyala Berruezo. El tret que diferencia aquesta apli d’altres que puguin exisitir al mercat és la personalització: “Ha sigut tot un repte. Hem estat més d’un any creant tots els recorreguts de preguntes que podria fer una mare lactant segons cada situació”, anota la també comunicadora, que explica que “al mercat hi podem trobar unes 200 aplicacions sobre lactància i maternitat que són manuals que inclouen informació general o comptadors que permeten a la mare registrar tot el que fa la criatura”. El gran valor afegit que aporta LactApp és la personalització: “Cada lactància és diferent i fem servir les dades que la mare ens aporta per donar la resposta òptima. No cal que llegeixin un llibre per trobar una resposta concreta sobre la conservació de la llet, la tornada a la feina o el deslletament”.

Cargando
No hay anuncios

Les respostes són personalitzades perquè l’aplicació té present dades com l’edat i el pes de la criatura o si la mare està embarassada, alleta o fa tàndem. Hi ha més de 2.300 textos de respostes segons el que seleccioni la mare. Padró exemplifica respostes diferents per a una problemàtica comuna entre les dones: “Quan una mare indica que té dolor al pit, no és el mateix si ja alleta, si el seu fill acaba de néixer o té vuit mesos, o si està embarassada o està alletant dos nens”. La lactància canvia molt en funció d’aquestes i altres variables: “Les mares de bessons necessiten ajuda logística per poder alletar i els calen trucs per facilitar l’alimentació dels petits. De la mateixa manera, alimentar un prematur amb llet materna és una gran aventura, perquè poden tenir dificultats de succió i es cansen molt”, diu Padró.

RESOLDRE DUBTES

RESOLDRE DUBTESLes mares primerenques que opten per donar el pit disposen d’informació, però massa sovint no saben destriar el gra de la palla. La prestigiosa consultora ho corrobora: “La xarxa permet trobar molta informació sobre la lactància però és complicat associar-hi el que li passa al teu fill o el que et passa a tu en relació a un fet concret”. Padró posa un exemple: “Hi ha nadons que mamen sempre amb tranquil·litat i a les sis o set setmanes comencen a estirar el mugró, a plorar i a estar inquiets. La mare pot pensar que no vol pit, que es queda amb gana o que està malalt, quan només es tracta d’una crisi de creixement. L’apli ajuda a la mare a resoldre situacions que no acaba d’entendre”.

Cargando
No hay anuncios

A l’Anna Zanichelli li hauria anat la mar de bé tenir l’aplicació a mà quan va néixer el seu primer fill, en Cadí, que ara té set mesos. “Els primers dos mesos van ser caòtics perquè vaig patir una mastitis, però estava en una casa a la muntanya perquè era l’estiu. No tenia contacte amb grups de lactància i fins que no en vaig tenir vaig estar molt nerviosa”. Els tests de lactància que ofereix l’aplicació són qüestionaris que permeten consultar d’una manera ràpida un tema determinat. L’Anna l’ha consultat posteriorment i li ha coincidit el diagnòstic que li van donar les assessores de grups de mares: “El problema era que el meu nadó no s’agafava bé perquè té el fre lingual curt i he de posar-me’l en posició vertical. Li va millor per succionar i a mi no em fa mal. Circulen mites, com que la lactància és dolorosa, i l’aplicació els desmunta i dóna respostes als teus problemes”.

Cargando
No hay anuncios

Ella la fa servir ara per esvair tots els dubtes que li van sorgint: “El meu fill encara fa moltes preses nocturnes i no sabia si era per gana, però es veu que no hi té res a veure, que depèn del cicle de la son, que necessita sentir-se segur i protegit. Em fa sentir tranquil·lia saber que simplement és que ha d’adaptar-se al nostre ritme biològic i que quan treballes recuperen alguna presa a la nit i no allarguen la ingesta més de cinc hores”. També ha consultat les qüestions relacionades amb l’extracció i emmagatzematge de la llet, l’alimentació complementària o amb els medicaments que ella pot prendre mentre dóna el pit: “És una eina d’ús immediat, tranquil·litzadora i, quan ets mare, tenir una explicació que respon exactament al que et passa et dóna molta seguretat”.

Padró remarca que el primer objectiu que té LactApp és que cada mare aconsegueixi la lactància que desitgi: “Volem aportar a les mares el màxim d’informació perquè sabem que una de les raons per les quals es deixa d’alletar és la falta d’informació veraç”. No debades, la lactància a Catalunya ha augmentat de manera considerable els últims anys, però l’assignatura pendent continua sent que es mantingui fins als dos anys com a mínim. “El percentatge que hi arriba és molt reduit per la falta d’informació i suport professional”, lamenta Padró.

Cargando
No hay anuncios

De fet, l’aplicació també s’adreça als professionals de la salut: “No tots tenen una gran formació en lactància, especialment els que no estan directament relacionats amb la salut materno-infantil, i l’apli els pot ajudar amb molts dubtes puntuals”. En cap cas, però, LactApp busca substituir l’atenció sanitària: “Si l’aplicació detecta que és necessària la supervisió d’un professional sanitari, l’avisa immediatament”.