24/10/2015

Impartir vol dir repartir

En un dels episodis d’ Economia en colors, el programa que dirigeix Xavier Sala i Martín, l’economista comentava un fet que s’esdevé, sovint, a les nostres classes: el professor té dificultats amb l’ordinador de l’aula o amb el projector que s’hi connecta, i acaba demanant ajut als alumnes. Aquest fet, ens deia, il·lustra un canvi important en la relació entre professors i alumnes: el professor ja no és, a les aules, l’emissor únic del coneixement. Hi ha moltes àrees, i no precisament menors, en què són els adolescents, especialment en els darrers cursos de l’ESO i en el batxillerat, els que podrien alliçonar els seus professors, i no només als de més edat, sinó gairebé a tots.

En lloc de viure-ho com una amenaça, ens deia Xavier Sala i Martín, ho hauríem de viure com una invitació a modificar substancialment la nostra manera d’ensenyar i a compartir amb els alumnes l’adquisició del coneixement. Hi estic molt d’acord, però la realitat és que estem molt lluny encara de superar aquesta manera antiga d’ensenyar que consisteix a concebre les classes com una cerimònia impartida per una mena de sacerdot que encarna una saviesa indiscutible. El mateix disseny de les aules, amb els seus pupitres arrenglerats i l’altar professoral sota la pissarra, evidencia aquesta concepció.

Cargando
No hay anuncios

Tots veiem que l’adquisició del coneixement, ara que disposem de tecnologies que faciliten com mai en tota la història l’accés a la informació, hauria de ser molt més compartida. Però encara no hem après a fer-ho. Crec que hem d’aprendre d’aquests museus que han capgirat els esquemes de sempre i proposen més preguntes que respostes. Ja no es pretén reunir i mostrar coneixement, sinó provocar-lo, despertar la inquietud que el farà possible.

La relació dels alumnes amb els ordinadors és d’aquest ordre. Es mouen bé en aquest món perquè hi tenen un diàleg, sovint gratificant i profitós. Aprendre com funcionen i com no funcionen els aporta un benefici tangible. Els nostres alumnes estan preparats per a aquesta nova manera d’adquirir coneixement, que de fet és l’única que no s’oblida, l’única que no és un tràmit per aprovar exàmens i anar passant de curs sense necessitat d’aprendre a aprendre. El tema és llarg i tot just l’he pogut plantejar. Però impartir classes vol dir repartir coneixement. I potser no el repartim prou.