Reflexions humils d'una educadora infantil I
BarcelonaPAREM LA TAULA?
Quan penses en el que vols fer, en com ho vols fer, en el que creus que és millor.
Penses "volen anar al jardí".
T'agafes uns minuts, els nens/es estan a un altre espai. Surts fora abans que ells i elles... prepares l'espai on aniran.
Com es prepara?
Penses més: penses en el que serà bonic pels seus ulls, en construir un ambient per a ells i elles. En motivar, en proporcionar.
Els coneixes, cada dia més que l'anterior, i després de passar hores observant i provant... saps. Penses en una cosa que els convidarà a una altra cosa i que no seràs tu qui la condicioni ni tan sols qui la proposi. Seran ells qui la descobreixin, qui t'ensenyin, qui et mostrin, qui s'interessin. I tu, com a educadora, trobaràs noves idees.
Pares la taula:
Reculls fulles i flors caigudes dels arbres (per què tirar-les abans que algú en faci un bon ús?), les poses en plats, en bols, en gots. Hi afegeixes altres materials que tinguis a l'abast. Poses unes culleres.
Ja tens la taula parada!
Ara sí... Anem al jardí?
Comproves com alguns/es van directes a allò que has preparat. És bonic, ordenat, visual! Et quedes a un racó i... observes.
Què passa?
Un agafa i tira el plat i tot el que pot al terra. I riu! Sent com cauen les fulles, les flors. Un altre seu en una cadira i agafa una de les culleres i fa trasvassaments ("aquí poso unes fulles, aquí barrejo sorra i fulles, aqui només sorra", etc.). Un altre les agafa una a una amb la mà, les mira, les toca, se les passa pels llavis, les deixa i una altra cosa li crida l'atenció i marxa. Un altre recull del terra les fulles i flors que el primer ha tirat, i les retorna als plats, als gots, als bols. Un altre agafa una fulla amb cada mà i les porta a l'arbre intentant-les enganxar... "aqui, aqui", diu.
Hi ha un que ha passat de llarg i ha anat a buscar altres coses al jardí. L'observo també. Penso. I busco idees per un altre dia sortir uns minuts abans i fer una cosa diferent.