Fem dissabate emocional

En aquest blog hi trobareu articles que per reflexionar sobre l'educació emocional que transmetem a nens i adolescent com a pares o educadors.

0

COM S'HA ADAPTAT A L'INSTITUT? QUÈ PODEM FER ELS PARES?

Passar de l’Escola Primària a l’Institut comporta canvis, tots en som conscients. Però val la pena recordar quins són els més importants: Canvi natural de la relació amb els pares condicionat per l'entrada a l' adolescència. De tenir un referent tutor moltes hores a tenir un equip de professors ampli. De ser els més grans de l’escola a ser els més petits de l’institut. Conèixer nous companys en un moment en què el grup d'iguals és molt important. En molts casos, inici de l’accés a mòbil propi. Canvi d’exigència en hàbits d’estudi.   Quin acompanyament podem fer els pares a tots aquests...
CUREM LES ESCOLES FERIDES
0

CUREM LES ESCOLES FERIDES

Panys trencats, vidres esmicolats, escoles plenes de gent pacífica resisitint la violència, patis i vestíbuls d’instituts patint les desemesurades i bestials agressions de policies nacionals. Una imatge terrible en el context en que, dia a dia, mestres i professors s’esforcen per educar i treballar la resolució pacífica dels conflictes, el valor del respecte a les persones i als objectes, per sobre de qualsevol cosa. El mateix missatge que també pares i mares, i com a societat ens hem de continuar esforçant per oferir als nens i adolescents, donant un bon model. L’empatia, la capacitat de...
0

NO TINC POR? Com poden entendre els nens aquest missatge?

El que estem vivint aquests dies m’impulsa a fer algunes reflexions sobre les emocions intenses que sentim i com les verbalitzem. Els atemptats de la setmana passada ens han trasbalsat a tots. Primer el terror, la tristesa i la por de veure què havia passat a Barcelona i després a Cambrils. També la incertesa de què pot passar a partir d’ara. Per què negar-ho amb un “no tinc por”? Sí, tinc por, crec que tots en tenim. Són uns dies massa intensos emocionalment en els que llegint noticies i comentaris es fa evident que tenim molta feina per fer en educació emocional. Per això crec que...
Intel.ligència emocional a l'aula: com i per a què?
0

Intel.ligència emocional a l'aula: com i per a què?

El 1990 Salovey i Mayer defineix la intel·ligència emocional com “la capacitat de percebre amb precisió, valorar i expressar emocions, accedir i/o generar emocions, d’entendre-les i de saber-les regular de forma reflexiva per poder promoure un bon creixement emocional i intel·lectual.” La intel·ligència emocional és una capacitat clau en el context escolar que afavoreix els aprenentatges, promou el benestar personal, la capacitat de relacionar-se i resoldre positivament els conflictes. I la bona notícia és que es pot educar. Però quin valor se li dóna en la formació del professorat? La...
0

Aprendre i ensenyar a regular l'ansietat

L’ansietat és una emoció que pot aparèixer com a resposta subjectiva a la por que sentim a una situació determinada. La reacció que tenim davant aquesta por pot fer que sigui una emoció passatgera perquè tenim els recursos per afrontar-la o que es consolidi perquè no els tenim i a més la jutgem com una emoció perillosa en si mateixa, instaurant-se així en forma d’ansietat. Tant la por com l’ansietat són emocions desagradables però que poden fer una funcio positiva en la nostra vida si aprenem a regular-les adequadament i escoltem el missatge que ens dónen. Un idea important que cal...
0

Els nens: grans mestres de Mindfulness

Són les 7:00 del matí i entrem a la dutxa, però hi som realment? En moltes ocasions el nostre cap ja és a una altra banda i comencem a pensar què va passar ahir o què farem a la feina. Pensaments que no ens ajuden a començar el dia ni tranquils ni nodrits emocionalment. Potser ni ens adonem de la quantitat de sensacions agradables que podem sentir i regalar-nos en aquests deu minuts: com la pressió de l’aigua ens fa un massatge a l’esquena, sentir com està el nostre cos, observar el camí que fan les gotes d’aigua... En canvi si fem un exercici d’observar com estan els nens a la banyera...
0

Comunicació amb fills adolescents: L'ART D'ESCOLTAR

La metàfora de l’ostra amb una perla preciosa a dins em serveix molt per transmetre la idea de l’art d’escoltar adolescents. La comunicació amb els fills de vegades topa amb la duresa externa de l’ostra. L’art dels pares i educadors de saber-los escoltar emocionalment permet que es pugui obrir. Si ho fem des d’una actitud respectuosa i serena trobarem una perla de gran valor. M’agradaria que pensessis una estona en aquestes preguntes: Quan temps fa des de l’última vegada que vaig parlar relaxadament amb el meu fill/a sobre com ens van les coses? Amb quina freqüència acabem enfadats...
0

Ara som pares...i la parella què?

Ser pare o mare no només et canvia el dia a dia, et canvia com a persona i com a parella. Els primers anys de la maternitat i paternitat contenen un nivell tan alt de novetats a les quals ens hem d’adaptar que l’eix central de la nostra existència és el fill/a. És una reacció natural i adaptativa que garanteix que el nadó, totalment depenent dels adults, pugui satisfer totes les seves necessitats. També, com a parella, un gran percentatge de les nostres converses gira entorn a les hores de son, els bolquers i les novetats que ens regala cada dia la personeta que sempre més formarà part de...
0

Separació de la parella, relació amb els fills i emocions

...Molt per aprendre Aprendre a seguir camins diferents respectant les emocions i decisions de l'altre/a. Aprendre a diferenciar la relació de parella de la relació familiar. Aprendre i facilitar que el nostre fill/a pugui sentir emocions cap a l'altre progenitor, lliures i no tenyides per les nostres. Aprendre a comunicar-nos positivament com a pares, acceptant que ja no som parella. "Nebula 6 " de Jordi Pasqual Morant www.pascualmorant.com/shop/  Quan una parella amb fills se separa, a més de tot el procés individual d'adaptació emocional a la nova situació, es posa a prova la...
0

Eduquem l'esforç des de la proximitat emocional

El secret de la felicitat no és esforçar-se per plaer, sinó trobar el plaer en l'esforç. (André Gide) Observeu aquesta obra de l'Oriol Arumí. Què us suggereix? A mi em fascina la cara d'interès i satisfacció fruit de l'esforç d'aquest nen tant petit dibuixant, gaudint del què fa. Ell és el centre del quadre i molt més gran que la figura adulta, potser la mare, que suaument l'acompanya i està en actitud d'escolta, però que a la vegada potencia la seva autonomia. Una bona metàfora d'educar l'esforç connectant-lo amb la motivació i des de la proximitat emocional. En contraposició als models...

Milos Salgueda

Milos Salgueda

Milos Salgueda, mare de l'Arnau i la Mar i amant de la música. Sóc psicòloga, psicoterapeuta i formadora de pares, mares i educadors.

He treballat molts anys com a Psicopedagoga a Instituts de Secundària públics. Actualment treballo com Psicòloga Clínica en consulta privada oferint psicoteràpia a adolescents, adults i parelles així com tallers i formacions a pares i educadors amb l' objectiu de promoure una bona salut emocional.

Segueix-me a les xarxes