0

Renovar-se

A qui li agrada estar en un espai tancat? He treballat a moltes escoles amb grups d’edat diversos i utilitzant metodologies diferents. I sabeu què és el que més desitgen els infants de qualsevol edat quan arriben a classe? Sortir! El seu instint és el d’obrir portes i explorar. Volen experimentar els diversos fenòmens meteorològics, tocar els elements naturals (terra, sorra, aigua, arbres, ...), parlar amb diferents persones. Preguntar, qüestionar-se, experimentar. Quina varietat ens proporciona una aula? La vida real, la natura està subjecta als canvis. La naturalesa és contínua...
1

La realitat se'm fa bola

  Hi ha dies que em sento saturada. Sóc una persona molt curiosa i ho vull saber tot. Però a vegades tinc la sensació que el cap m’explota i ja no pot contenir més informació. Des de ben petits hem estat educats per buscar el coneixement fora de nosaltres.  A l’escola, els llibres de text contenien la veritat, els mestres tenien la raó i el saber se’ns ensenyava com quelcom que s’havia d’estudiar, comprovar i aprovar. Així, vam créixer dèbils en seguretat personal. Mancats de confiança en la nostra saviesa inherent. Desposseïts d’eines per trobar per nosaltres mateixos la resposta a les...
0

El problema no son els nens

Si abans de començar el confinament m’haguessin dit que hauria d’estar a casa amb els meus tres fills més de 60 dies, ho hagués trobat impossible. Quan treballava estava acostumada a deixar-los a l’escola i valorar molt aquell temps sense ells. Després de tots aquests dies de convivència m’he sentit afortunada de poder-los acompanyar en el seu creixement. Es emocionant compartir les seves descobertes, il·lusions i aprenentatges. M’he contagiat de la seva innocència, despreocupació i passió intensa. Estar amb nens i nenes és saludable, revitalitzant i reconstituent. Tots els pares i mares...
0

L'escola de després del confinament

Ara que falta poc perquè els nens i les nenes tornin a l’escola, reflexiono sobre com serà el dia a dia quan la normalitat s’estableixi. L’assistència als centres escolars es va aturar al març per una causa aliena aquesta. Aprofito aquesta pausa per analitzar el mode de vida que estan vivint els meus fills aquests mesos excepcionals i el contrasto amb el que tenien quan tot era “normal”. Em serveix per ser conscient que les característiques innates dels infants és el que ha de regir qualsevol decisió que es prengui respecte l’educació. La seva salut, benestar i felicitat estan per sobre de...
4

Fer teletreball no és educar

Durant aquests dies de confinament els mestres no podem exercir la nostra professió. Ens diuen que enviem vídeos, fitxes, deures, que fem videotrucades, que participem a xats i que escrivim correus electrònics. Però no us equivoqueu. Això no es fer de mestres. Es com si un cuiner aboqués farina, ous, llet i sucre en un bol i digués que el plat està servit. La nostra feina no tracta d’instruir, proposar tasques o demanar feines. La veritable educació es cou en el foc de la convivència. Es quan estem junts en interacció que sorgeixen els aprenentatges. Ens mirem als ulls, ens respirem,...
0

Dia de la grandesa humana

Avui es el dia internacional dels treballadors. Escric per transformar aquest concepte que em sembla limitat i contribuir a que esdevingui molt més ampli. El diccionari defineix la paraula “treballador” com aquella persona que fa una feina a canvi de diners. Em sembla inversemblant. Si no reps diners a canvi no es considera treball? Per què ha d’intervenir el sistema econòmic per a que una feina tingui valor? Si jo pinto quadres però no rebo res a canvi, no es treball. Si cultivo un hort i alimento tota la meva família però no rebo un sou de ningú no es treball. Quan netejo casa meva...
0

Desitjos profunds

A poc a poc el confinament es va relaxant. Fins que un dia s’acabarà i serà l’hora de la veritat. El moment en que es revelarà si durant aquests dies ha succeït un canvi profund entre nosaltres o no. Si els nostres hàbits s’han transformat, la tornada a la quotidianitat serà ben diferent. Ja no serem els mateixos, per tant la nostra manera d’actuar serà una altra. Quan el confinament finalitzi, desitjo que unes quantes coses siguin diferents: Desitjo que el ritme es s’alenteixi i que ens moguem en uns tempos més coherents amb a nostra naturalesa. Desitjo que valorem les coses que son...
0

Transformació educativa, ja!

Ja fa 34 dies que els nens i nenes no van a l’escola. I ara més que mai vull reivindicar la necessitat de no substituir les hores que passaven a l’aula per pantalles. Aprofitem la oportunitat per aprendre d’una altra manera. Siguem flexibles i creatius. Deixem volar la imaginació. Canviem de paradigma i deixem lloc per la transformació que tanta falta li feia al món de l’educació. Ja fa anys que porto intentant entendre per què les escoles es treballen tant la part intel·lectual de l’infant enlloc de la persona com un tot: som un cos, un cor, una ment, una globalitat completa. Però quan...
0

Retorn a l'essència

Ja hem superat els 21 dies de confinament i això vol dir que potser hem integrat nous hàbits a la nostra vida. Es possible que haguem introduït noves costums a la nostra quotidianitat que abans no teníem i n’haguem abandonat d’altres. Probablement, la nostra forma de pensar i de veure el món s’ha transformat i  els nostres ritmes vitals s’han alentit. I amb sort, les nostres prioritats han canviat perquè hem aprofundit en el coneixement del nostre Ser. Aquests dies d’estar a casa ens han apropat a la nostra personalitat més profunda perquè, en deixar d’estar centrats en l’exterior, hem...
0

Centrar-nos en allò que volem

Suposo que cada persona viu aquesta situació d'una manera personal i única. En el meu cas sento que estem en estat d'alarma; la qual cosa significa per a mi deixar anar tot el superflu i centrar-me en l'essencial. Com els arbres a la tardor, que renuncien al seu fullatge per concentrar la seva sàvia al tronc i així assegurar la seva supervivència.   Per assegurar la nostra supervivència com a societat hem renunciat a les relacions socials, als desplaçaments, a l'oci, a les compres, al contacte físic amb altres persones de fora de casa, a la calidesa de les abraçades entre amics, al plaer...