DISCALCÚLIA - Il·lustració
0

DISCALCÚLIA

INTRODUCCIÓUtilitzem el terme discalcúlia del desenvolupament per referir-nos a un trastorn específic sobre dificultats en el processament numèric i el càlcul i que acostuma a manifestar-se en nens i nenes amb una capacitat intel·lectual normal i amb un nivell educatiu adequat. Té una base neurobiològica i probablement genètica, tot i que encara no s’han especificat els patrons de risc. La seva prevalença és equivalent a la de la dislèxia (Shalev, 2004), tot i que a la pràctica s’observa que el seu diagnòstic és menys freqüent. Acostuma a manifestar-se comòrbidament amb altres trastorns...
Reeducant el cervell - il·lustració
0

Reeducant el cervell

Institut Trivium / Barcelona Com seria recordar tots els aspectes de tot allò que ens ha passat a la nostra vida? Parker et al. (2006) van exposar el cas d’A. J., una dona de 41 anys que tenia una capacitat extraordinària per recordar el seu passat. El seu record, però, sorgia de forma automàtica, no sota control conscient.Hom podria pensar que tenir una memòria com aquesta deu ser meravellós, però res semblant a això: «La meva memòria governa la meva vida… És com el meu sisè sentit… Sense esforços… És com una pel·lícula que mai para, com una pantalla partida… És excepcional… però es una...
WORKSHOP Tècniques d’estudi - Il·lustració
0

WORKSHOP Tècniques d’estudi

El nostre equip del Departament d’Estratègies d’Aprenentatge realitza diversos tallers sobre estratègies i tècniques d'estudi en centres de formació professional de Catalunya. La principal activitat d'aquest workshop és fer reflexionar els alumnes de Cicles Formatius sobre l’efectivitat en l’estudi per aconseguir l’èxit. En aquest èxit hi intervenen quatre factors: Les condicions de treball. De la mateixa manera que ens preparem per anar al gimnàs o per un dinar o sopar important, ens hem de preparar per a l’estudi. L’espai físic ajuda a la concentració. Un mobiliari còmode, la...
La narrativa de la por - Il·lustració /
0

La narrativa de la por

“Ui!... Ja ho veurás... és un desastre” “No hi ha res a fer... és impossible” “Ja et vaig dir que mai arribaria a res... Sempre ha estat així” Descriure una situació, un comportament o una resposta començant amb una frase negativa i posteriorment fer un ús categòric d’un verb com ser pot donar-nos una visió inamovible d’algú, sobretot si no tenim en compte que una persona d’entrada no “és així”: el fet d’actuar d’una determinada manera no vol dir que sigui d’aquesta determinada manera. Les persones actuem en un moment determinat, en una situació determinada i d’una manera determinada....
Les funcions executives en el TDAH.  -  il·lustració
0

Les funcions executives en el TDAH.

Institut Trivium/Barcelona Les funcions executives (FE) són un conjunt de processos mentals que es fan necessaris quan hem de parar atenció o ens hem de concentrar per fer quelcom; quan deixar la presa de decisions en mans de la nostra intuïció suposaria una mala idea, un recurs insuficient o inviable. Fer ús d’aquestes funcions, però, suposa un gran esforç mental: és molt més fàcil continuar amb el què s’està fent en comptes de canviar de tasca; és més fàcil caure en la temptació que resistir-s’hi... En definitiva, és més fàcil “activar el mode pilot automàtic” que planificar el següent...
I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola? - il·lustració /
0

I a tu, com t’agradaria que fos la teva escola?

Marta Reinoso / Institut Trivium L’escolta i la participació dels infants en aquells assumptes que els afecten és un dret reconegut en el Conveni sobre els Drets de l’Infant (1989). Des d’aquest enfocament es concep tot nen i nena com un subjecte actiu, expert de la seva pròpia vida, capaç d’expressar allò que sent i pensa i de prendre les seves pròpies decisions. Tot i així, massa sovint encara, el punt de vista dels infants segueix sent menystingut pels adults.En aquest context s’emmarca l’estudi desenvolupat per Castro i Manzanares, el qual neix amb la voluntat de repensar el lloc que...
La ciència de l'aprenentatge - il·lustració
0

La ciència de l'aprenentatge

Resum de la investigació “Deans for Impact (2015). The Science of Learning”, on es relaciona com aprenen els estudiants i les seves implicacions pràctiques per a l’ensenyament i l’aprenentatge a l’aula.* Recopilat per Edgar González / Institut Trivium COM COMPRENEN ELS ESTUDIANTS NOVES IDEES? PRINCIPIS COGNITIUS La noves idees s’aprenen per referència a les que ja es coneixen. Per aprendre, es transfereix informació de la memòria de treball (on es processa conscientment) a la memòria a llarg termini (on es pot emmagatzemar i recuperar més tard). La memòria de treball té una...
La cultura del 'like' - il·lustració
0

La cultura del 'like'

Anna Bayo / Intitut Trivium  L’ús dels smartphones ha potenciat les xarxes socials com tot un referent de comunicació i socialització entre els joves. Internet és una de les activitats que més temps lliure els ocupa i, si preguntem, diran que ho fan “pràcticament tot” a través del mòbil; informar-se, escoltar música, llegir, fer les tasques de l’escola o l’institut, jugar, veure pel·lícules i, sobretot, comunicar-se amb els amics. “Gràcies al Whatsapp puc parlar amb tothom, encara que visqui a l’altra punta del món”; “Amb Instagram puc seguir els famosos i veure on és la gent a cada...
Història d'un nen amb Altes Capacitats Intel·lectuals - Il·lustració
0

Història d'un nen amb Altes Capacitats Intel·lectuals

Marta Santarén / Institut Trivium Em dic Pau i tinc 16 anys. Són les 8.30 h del matí i ja estic despert... Massa aviat per a un dissabte. Em vaig quedar llegint fins a les mil anit, com sempre em passa. Des que tinc ús de raó tinc la meva tauleta amb diversos llibres. Estic llegint La metamorfosi, de Kafka. És esgarrifós que pugui arribar a empatitzar amb el protagonista de la història... Suposo que és per les vegades que m’he sentit com una cosa rara, o per la crítica que s’amaga en el llibre a la societat que rebutja tot el qui no és com la majoria. Avui m’he despertat inquiet perquè...
És l’hora d’anar a dormir,  desconectem! - Il·lustració
0

És l’hora d’anar a dormir, desconectem!

Marta Reinoso / Institut Trivium Uns bons hàbits de son resulten imprescindibles per estar sans i poder rendir de dia. Un mal descans en infants i joves s’associa a múltiples conseqüències adverses, com per exemple somnolència diürna, alteracions en l’estat d’ànim i el comportament (irritabilitat, agressivitat, inquietud, problemes de concentració), baix rendiment escolar, fatiga, sedentarisme i obesitat. S’estima que el 75% dels joves presenten un dèficit important de son en el moment d’assolir la majoria d’edat, de manera que estem davant d’un fet molt comú i inquietant a la...