M. JESÚS COMELLAS

Ja ho he fet bé

"Ja està, ja he fet el que em demanaves. Jo ho he fet bé. Per què em dius que cal tornar-ho a fer?" Aquesta és una de les protestes que responen des de ben petits a moltes de les demandes que es fan, i sovint hi ha una certa dificultat o resistència perquè es revisi el resultat. "No n'hi ha per tant!", "No cal fer-ho com tu dius" o "També es pot fer així", són altres respostes comunes.

Certament, hi ha moltes tasques que es poden resoldre de moltes maneres. Però, igualment, hi ha maneres de fer algunes tasques que tenen millor resultat que d'altres o, en tot cas, que responen al que s'ha demanat. Segurament aquest és el missatge que caldria donar, especialment en les primeres edats, per afavorir unes habilitats, la transmissió d'unes experiències que permeten fer moltes accions de manera eficaç i amb un resultat acceptable o per fer possible un aprenentatge.

Evidentment, no hi ha problema a obrir nous mètodes, experiències i maneres diferents de realitzar una tasca, però no és per falta d'iniciativa que se segueix un procés que dóna bon resultat, sinó que, sovint, és per aconseguir més eficàcia. El problema és quan el resultat no és prou adequat al que es demana i al que es pot aconseguir. Per què els resultats mediocres o dolents es poden justificar amb arguments de creativitat o d'iniciativa? Per què sembla tan difícil revisar el que s'ha fet i millorar-ho?

Plantejar-se aquesta actitud és important, especialment en un moment en què es dóna protagonisme a les criatures i en què es deixa espai per trobar maneres personals de resoldre les situacions. El que cal és no perdre eficàcia en pro de la creativitat, ja que massa sovint aquest argument és el que porta a no acceptar la revisió i millora. Sovint, quan es dóna el missatge de "Fes-ho com et sembli", cal també explicar que no tot és possible ni que tot està ben fet. I que cal revisar el resultat, escoltar els suggeriments adults i millorar la tasca. Si no es revisa, faltarà el referent necessari de com cal resoldre les situacions i tot acaba sent mitjanament acceptable.

És una idea que s'estén en les tasques domèstiques, però també en els aprenentatges escolars i en les accions professionals. I és que cal comprendre i aprendre que revisar és necessari per fer les coses ben fetes.