Criatures 12/04/2014

In English, please. Casals i colònies en anglès

Si el programa i els professors són bons, els campaments d’idiomes també. Promouen l’aprenentatge combinant classes amb activitats més lúdiques

Ainhoa Boix
4 min

La idea d’enviar l’Albert a un campament d’anglès no va sorgir d’un dia per l’altre, com a alternativa als esplais o als cursets de natació estivals. Montserrat García volia que el seu fill aprengués a parlar anglès i que ho fes amb professors nadius i envoltat d’estímuls en aquest idioma. Per això, després de plantejar la possibilitat de viatjar a Anglaterra o als Estats Units amb la seva escola i descartar-la per l’elevat preu del viatge, va pensar en Rosa dels Vents, una empresa especialitzada en l’organització de campaments dins i fora del país i de la qual ja tenia referències.

Li va agradar pel seu programa basat en l’aprenentatge de l’anglès combinant classes amb activitats lúdiques, per les seves instal·lacions i, sobretot, perquè, després d’una estada de dues setmanes a la ciutat de Ruthin (Gal·les), l’Albert va voler repetir l’experiència. I així ho ha fet durant tres anys. Aquest estiu serà el quart que passarà a l’estranger i, segons comenta García, les ganes del seu fill són les mateixes, però el nivell d’exigència és superior: cada any li fan un examen per avaluar el seu domini de l’idioma i garantir que el millora, i cada any s’enfronta a nous reptes que fan que el seu anglès evolucioni a passes de gegant. Del perquè d’aquesta millora no ens en parla García, sinó Salvador Clarà, el cap del departament comercial de Rosa dels Vents. Per a ell, l’èxit de campaments idiomàtics com els que organitza aquesta empresa catalana no l’explica que molts d’ells siguin a Anglaterra, Irlanda o Malta -que també-, sinó l’aprenentatge significatiu que es fa de l’idioma i que busca que els nens aprenguin anglès utilitzant-lo i no memoritzant-lo.

Què significa això exactament? Que els nens i adolescents han d’apropar-se a la llengua estrangera de manera teòrica, sí, però també practicant-la a classe i en cadascuna de les activitats que es fan durant les dues setmanes que els menors passen fora de casa. Una manera d’aprendre idiomes que, segons Clarà, se segueix tant en les colònies que Rosa dels Vents organitza a Catalunya com en els campaments que promou a l’estranger, i que té com a objectiu que els nens assumeixin l’anglès com a llengua vehicular i no únicament com a llengua d’estudi.

“La nostra metodologia, tant a les classes com a les activitats, compta amb una part teòrica, en què es presenten nous coneixements, una part pràctica, en què s’apliquen aquests coneixements, i una part lúdica, en què es deixa espai per a la creativitat i es torna a posar en pràctica el que s’ha après”, indica el representant de Rosa dels Vents. Però el mètode d’ensenyament, encara que importantíssim, no és l’única cosa que garanteix l’aprenentatge d’un idioma. Com explica Clarà, perquè una iniciativa d’aquest tipus doni fruits cal tenir un equip de professionals capacitats per ensenyar una llengua estrangera.

Aprendre divertint-se

Qui també aposta per un programa basat en la combinació de classes teòriques amb activitats lúdiques tutoritzades i per professors titulats és el responsable de màrqueting i comunicació de British Summer, Daniel Delgado. Ho fa perquè, després d’anys en el sector de l’educació, ha comprovat que sense motivació i sense un referent educatiu vàlid els nens no aprenen correctament una llengua. “La majoria ja vénen amb uns coneixements gramaticals o de vocabulari d’anglès, el que necessiten és posar-los en pràctica i fer-ho amb coses que els agradin”, comenta el representant d’una empresa que es caracteritza per oferir campaments on els nois poden aprendre bàsquet, surf o arts escèniques, alhora que perfeccionen el seu anglès amb professors nadius i titulats.

Aquests consells, però, no són els únics que ofereix Delgado als pares que es plantegen enviar els fills a un campament idiomàtic. També els recomana que, abans de decantar-se per una opció, comprovin que l’empresa que l’ofereix té experiència en el camp de l’educació. “Hem de pensar que, amb la crisi, han aparegut moltes empreses que no tenen experiència en aquest àmbit”.

Cal motivació

Classes dinàmiques i molt pràctiques, activitats lúdiques i creatives, professors titulats… Això és el que, segons les empreses que treballen en el sector educatiu, han de tenir aquests campaments, però, ¿què recomanen els professionals que es dediquen a l’ensenyament d’idiomes estrangers durant tot l’any? Doncs exactament el mateix: un programa acadèmic ben estructurat i amb moltes hores d’exposició a la llengua, i un equip de treball amb formació i experiència en l’ensenyament d’idiomes.

Així ho indica Carmen Tinoco, membre de la junta de l’Associació de Professors d’Anglès de Catalunya (APAC), i ho expressa també Montserrat García, presidenta de l’Associació de Professors d’Anglès de les Illes Balears (APABAL), dues mestres d’anglès. “La planificació del projecte d’estudi d’un idioma a l’estiu ha de partir de l’aprenentatge de la llengua des d’una perspectiva més creativa i activa. No hem d’oblidar que el nen està en el seu període de vacances”, diu García, que, a més, es refereix a aquest tipus d’iniciatives com a molt beneficioses per al perfeccionament d’un idioma i per al desenvolupament del nen.

Pensa d’una manera semblant Tinoco, que només posa un però a aquesta afirmació: la motivació. I és que, perquè un menor tregui profit a una experiència d’aquesta mena, hi ha de voler participar. “Ens han dit que, com més aviat un nen aprengui anglès, millor. Però no sempre és així. Si el forcem, si l’obliguem a fer coses que no li agraden, no voldrà aprendre aquest idioma”, recorda Tinoco. I també defensa les colònies d’idiomes en territori espanyol: poden ser igual de bones que les que es fan a l’estranger.

Per a tots els gustos

De campaments d’idiomes n’hi ha de tots els preus i colors. Tenim els que, perquè depenen d’organismes públics com l’Agència Catalana de Joventut, l’Institut Valencià de la Joventut i l’Institut Balear de la Joventut, són més econòmics per a les famílies. També hi ha els que se serveixen de l’anglès, del francès o de l’alemany per practicar esports. La idea és que els pares puguin triar l’opció segons les possibilitats econòmiques, els seus interessos i tenint en compte la necessitat de descans dels fills i els seus gustos. Ho indica la membre de l’APAC Carmen Tinoco: “No podem oblidar que els nens estan de vacances i necessiten temps d’esbarjo i de desenvolupament psicomotriu i emocional”.

stats