LAURA PINYOL

Deixar els teus fills en les millors mans

Triar l’escola bressol és una de les primeres decisions importants que s’han de prendre sobre l’educació dels fills

Deixar els teus fills  en les millors mans / EBM VALLPARADÍS Zoom

La majoria d’escoles bressol ja acullen infants a partir dels quatre mesos. El cicle educatiu de zero a tres anys és un temps ric en creixement, aprenentatges i desenvolupament per a totes les criatures. En aquests primers anys hi ha els canvis més radicals: gatejar, caminar, descobrir-se, relacionar-se amb els altres, amb l’entorn, la parla, els hàbits, els valors... Una feina que ve de casa, naturalment, on pares i mares marquen la pauta, però és a l’escola on molts nens i nenes acaben passant bona part del dia.

Si us trobeu en la situació d’haver de matricular els fills en una escola bressol, és molt probable que ho vegeu com una decisió transcendent. La durada escassa de les baixes per maternitat -16 setmanes aquí, davant les 52 de Noruega o les 96 de Suècia- i la poca concentració de les jornades laborals obliguen a teixir autèntics equilibris en la combinació de la vida professional i familiar, molt sovint, pocs mesos després que pares i mares hagin tingut un fill. En aquest escenari, les escoles bressol tenen un pes molt clar perquè donen resposta a una necessitat social de primer ordre.

Qüestió de confiança

D’escoles bressol n’hi ha per a tots els gustos. Les escoles municipals acostumen a tenir unes instal·lacions magnífiques i una demanda proporcional: inscriure-hi els fills va subjecte a la presentació de papers, a la quantificació de punts per accedir a la plaça i, normalment, al sorteig. L’educació privada té també una amplíssima oferta amb escoles amb instal·lacions àmplies o més petites. En qualsevol barri s’hi pot trobar una escola infantil que s’ajusti a les necessitats i a les expectatives de cadascú.

Les escoles bressol tenen els seus mètodes, idearis i línies pedagògiques, però, al final, decidir-se per una o una altra és una qüestió de confiança, de poder teixir un fil implícit amb qui serà l’educador dels seus fills els pròxims mesos i amb qui dispensaran un tracte diari, molt familiar. L’escola ha de convèncer els pares, perquè els ha d’agradar, però sobretot perquè han de saber que qui tenen davant són professionals que saben fer la seva feina, a l’empara de molta més experiència de la que acostumen a tenir els mateixos pares.

La veu de l’experiència

Mercè Cros. L’Hortet (Horta i Guinardó, Barcelona)

La Llar d’Infants l’Hortet, que enguany celebra el seu trentè aniversari, està situada al barri de la Teixonera, amb un fort arrelament i participació en tots els actes que s’hi organitzen. És una escola petita que de sempre ha volgut ser “la continuació de la família, el nucli principal de la vida afectiva de qualsevol nen”, diu la Mercè Cros, psicòloga infantil i educadora, donant una “atenció molt propera i individualitzada”. Tota la vida de l’escola es basteix a partir de l’hort ple d’arbres fruiters i verdures que “els nens ajuden a fer créixer” i que després es mengen al menjador de l’escola. Per la Mercè, utilitzar aquest entorn “dóna l’oportunitat que els infants estiguin en contacte amb la natura, tot i viure en plena ciutat”.

A L’Hortet, la Mercè es fa càrrec dels més petits, a més de ser la directora del centre. La vocació “per treballar amb infants” ve de lluny però va decidir centrar-se en aquesta etapa per dues raons: “perquè és la més important, la que en gran mesura decideix quin tipus de persones serem després” i també perquè “és la més gratificant, crea un vincle afectiu difícilment repetible en cap altra etapa”.

L’ideari de l’escola té com a finalitat principal donar al nen les experiències necessàries per aconseguir un desenvolupament harmònic de totes les seves capacitats, oferint-li a cada moment l’estímul adequat al seu nivell maduratiu. “Els infants es mouen per les seves emocions i per això l’afectivitat ha de ser present en tot el que fem”.

Elionora Braier. Happy Way (Sant Cugat del Vallès)

Les escoles bressol Happy Way, amb presència a Sant Cugat del Vallès i Sant Gervasi, són dos exclusius centres que ofereixen múltiples serveis. L’ideari de l’escola se sintetitza en el lema “viure, sentir, crear i aprendre” però l’oferta incorpora moltes solucions per a les famílies, com l’obertura del centre durant tot l’any -només tanquen per festius del calendari- i un horari flexible entre les set del matí i les nou del vespre. A més, ofereixen serveis de cangur, campus infantils durant l’estiu, atenció pediàtrica i assessorament nutricional, festes d’aniversari i, fins i tot, la possibilitat que, les nits del divendres o el dissabte, les famílies que ho sol·licitin puguin deixar-hi durant unes hores els seus fills petits a dormir.

L’Elionora Braier és educadora infantil, llicenciada en psicologia i la directora del centre de Sant Cugat. “La meva experiència m’ha ensenyat que els més petits tenen una capacitat i una necessitat d’aprendre gairebé inesgotables. Hi ha programes educatius que menystenen aquesta capacitat. Nosaltres hem desenvolupat un projecte educatiu propi que s’alimenta de diverses metodologies pedagògiques i que dóna resposta a aquesta incessant demanda de coneixement. A l’escola, l’infant es converteix en el centre actiu de tot: és ell qui explora, qui experimenta, descobreix... Aprèn”.

El mètode que utilitza Happy Way es basa en les intel·ligències múltiples i se sosté en una educació trilingüe que incorpora progressivament tant el català i el castellà com l’anglès. A més, incorpora tallers sobre música, coneixement de l’Univers o immersió en el món artístic. “La nostra tasca és posar al seu abast un entorn òptim, tots els recursos necessaris, sorprendre’ls i acompanyar-los en aquest procés. Ser part d’aquest despertar intel·lectual, emocional, artístic, motriu i social de l’infant és una experiència increïble i crea uns vincles molt forts entre educadora, infant i pares”.

Núria Graell. Escola Bressol Municipal Vallparadís (Terrassa)

L’EBM Vallparadís està ubicada al Torrent de les Bruixes, al Parc de Vallparadís. És un centre públic, situat en un indret molt significatiu, cosa que el dota d’una personalitat molt especial. La vinculació amb l’entorn fa que la presència i la història de la ciutat siguin un valor. La relació i la comunicació entre família i escola són eixos fonamentals del funcionament del centre que afavoreixen el diàleg, la participació i la col·laboració. El joc s’utilitza com a metodologia d’aprenentatge perquè permet que els infants arribin al coneixement de manera lliure, a partir de les pròpies vivències i accions.

La Núria n’és educadora i explica que una de les motivacions més grans de la seva feina és “formar part dels processos de creixement, desenvolupament i aprenentatge” tant dels “infants com de les seves famílies”. L’equip educatiu del centre és clau en la personalitat d’una escola i “compartir la mateixa línia pedagògica i tenir la capacitat de replantejar qüestions per adaptar-se a les necessitats del moment” és una satisfacció que fa cada dia diferent aquesta professió: “D’un infant en pots aprendre més que de qualsevol llibre: ells són els nostres mestres!” Les criatures “viuen l’ara i aquí i la seva visió de qualsevol fet és neta i sense prejudicis”.

La Núria defensa la importància de l’escola en aquest període perquè “marca la visió que tindrà l’infant del món, la seva capacitat d’autonomia i realització” i la inquieta que l’escola no sigui capaç de donar resposta “als nous models familiars”. També l’amoïna que la societat encomani als nens “el ritme frenètic que vivim tots plegats” i “l’exigència” dels adults transmesa als infants.

“A l’escola bressol -conclou la Núria- no s’hi ensenya res, sinó que s’aprèn, i cada infant és el protagonista del seu procés. L’escola és l’escenari perquè tot això sigui possible”.