Criatures 08/08/2015

Amics peluts. Els animals ajuden a créixer

Segons un estudi de la Fundació Affinity, el 94% dels infants se senten millor amb un animal de companyia a prop

Paloma Arenós
3 min
Amics peluts  Els animals ajuden a créixer  Tenir animals a casa

Són uns amics peluts que ajuden a créixer i, fins i tot, a ser més bones persones. Aquesta és una de les principals conclusions que es pot treure de l’estudi Vincle entre nens i animals de companyia a Espanya, impulsat per la Fundació Affinity. Es tracta d’una investigació pionera a l’Estat perquè relaciona animals de companyia i nens. D’aquesta anàlisi es desprèn que “el 94% dels infants afirmen que se senten millor amb un animal de companyia a prop i el 60% creuen que relacionar-se amb animals domèstics els ajuda a estimar i respectar més les persones”.

Un 90% de les criatures que han participat en el projecte estan disposades a dedicar part del seu temps a la cura del gos o gat, el 80% tenen clar que renunciarien a una joguina per tenir cura de l’animal i el 75% es llevarien d’hora per treure’l a passejar. És el cas dels germans Jan i Laia Mir, d’11 i 8 anys, respectivament, que des de fa dos anys van acollir una cria de teckel que els va regalar un pagès del poble tarragoní on estiuegen. “Estic molt orgullosa de com han madurat els nostres fills des que tenim el Bubu a casa. Aquest gos ens ha unit més perquè el tenim des que era cadell i ens encanta jugar amb ell, però els nens també s’encarreguen de treure’l a passejar, recollir les caques, acompanyar-nos quan el portem al veterinari i tenir el seu espai endreçat. Ja no estan tan enganxats a la pantalla perquè estan molt per ell. Ara són més responsables”, assegura orgullosa la Marta, la mare.

Pràctiques a l’escola

L’estudi de la Fundació Affinity forma part de la campanya Junts creixem millor, que s’ha portat a terme amb més de 4.200 alumnes d’entre 6 i 12 anys durant aquest curs 2014-15 a diferents escoles de l’Estat. Els alumnes “han investigat com millorar la relació entre les persones i els animals de companyia, han identificat les necessitats i sensibilitats, ho han posat en comú i, al final, han dissenyat i aplicat accions de millora en la relació entre els amos i els animals de companyia”, detallen des de la Fundació.

Segons creuen els participants, “un 91% dels gossos i un 78% dels gats són feliços en la nostra societat” i atribueixen la felicitat al fet que l’animal estigui “sa, tingui la companyia de la família i jugui amb els seus propietaris”. Els infants apunten que “un 94% dels animals de companyia tenen sentiments” i, a banda de sentir una evident atracció natural, reconeixen que se senten reconfortats en tenir-los al seu costat.

Per a la directora de la Fundació Affinity, Isabel Buil, “aquest escenari ofereix als educadors una gran oportunitat per treballar valors com l’amistat i la convivència, ja que és interessant comprovar com per als infants tot allò relacionat amb la interacció social i la salut és més important que, per exemple, tenir moltes joguines”.

Massa abandonaments

L’abandonament, el maltractament i l’ús del càstig són les principals preocupacions dels infants en relació amb el benestar dels animals de companyia. La campanya escolar anima els alumnes i el professorat a seguir reforçant la responsabilitat i la sensibilització des de la infància fins a l’edat adulta per evitar aquests problemes. Buil destaca: “Els grans beneficis que aporta conviure amb un animal no són només el que ens donen -companyia, diversió, alegria i estima-, sinó el que ens ensenyen: ser responsables, l’amor incondicional i fer el bé als altres”.

Només el 13% dels docents havien treballat abans en un projecte relacionat amb animals de companyia i tots els centres que han participat en la primera edició del programa coincideixen que el projecte “compta amb uns objectius clars i alineats amb la proposta educativa de l’educació primària”. El professorat considera que la temàtica permet treballar altres aspectes com el sentit de la responsabilitat, la reflexió crítica i el desenvolupament dels valors ètics.

Tenir animals a casa. Alguns beneficis

  • Menys malalties respiratòries

Els nens que creixen amb gossos a casa tenen menys possibilitats de desenvolupar al·lèrgia i asma comunes, ja que, segons un estudi, els microbis de dins la pols associats a les cases amb gos poden colonitzar el tracte gastroinstestinal i modular una resposta immune.

  • Responsabilitat

Tenir un animal no són només jocs i carícies. També és cura, alimentació, neteja, salut i totes les tasques que l’infant aprèn, que l’ajuden a ser més responsable amb els éssers vius.

  • Control i habilitats

Les criatures que tenen animals mostren més control dels seus impulsos, a més de millorar les habilitats socials amb els altres nens i augmentar l’autoestima (l’animal l’estima sense jutjar-lo).

  • Disminueix la soledat

Tenir un animal ajuda en les estones de tristesa, ja que acompanya silenciosament i, de vegades, quan ens sentim malament, realment l’únic que necessitem és sentir l’estima sense preguntes. I això ho ofereixen els animals. A més, acaronar un animal redueix l’estrès i l’ansietat.

stats