PALOMA ARENÓS

Un retorn pausat

Un retorn pausat Preparar-los per a la tornada a l'escola / FOTO: CRISTINA CALDERER Zoom

Un retorn pausat. Així ha de ser, segons recomanen els experts, la tornada a l'escola o a l'institut després de les vacances d'estiu. Fins al 12 de setembre hi ha temps que els pares, amb la col·laboració còmplice dels fills, estableixin els nous horaris, organitzin l'adquisició del material escolar i recuperin les rutines. Cal trobar l'equilibri i generar il·lusió per la nova etapa que comença parlant en positiu dels reptes del curs que arrenca.

Reiniciar les obligacions -que també inclouen la tornada a la feina dels pares- no sempre és senzill. Per això, els psicòlegs descriuen amb exactitud als seus pacients l'anomenada síndrome postvacacional, que es caracteritza per sentiments d'apatia, falta de motivació i dificultat per realitzar rutines. Amb l'obertura de les aules, molts nens tenen ganes de tornar-hi per veure els amics, conèixer les novetats del curs, canviar d'activitat... Però per a d'altres el retorn suposa un gran esforç i ho viuen com una obligació amb més desavantatges (deures, extraescolars, exàmens, matinades) que avantatges o, fins i tot, com una cosa molt negativa. "A alguns nens no els agrada l'escola perquè els suposa enfrontar-se a situacions que perceben com a difícils, i per això se senten insegurs. És freqüent en nens amb problemes per relacionar-se amb la resta de companys o amb dificultats escolars per seguir el ritme del grup i aconseguir uns resultats acadèmics satisfactoris", detalla la psicopedagoga Mònica Escalona.

La psicopedagoga aconsella despertar els nens cada dia una mica més d'hora uns dies abans d'anar al col·legi perquè el canvi d'hora no sigui tan brusc i no vagin mig adormits. "Si la família encara està de vacances aquests dies de setembre, val la pena tornar a casa uns dies abans de començar les classes per recuperar una mica l'ordre. Cal esforçar-se per fer uns horaris adients perquè tothom descansi, anar a dormir més d'hora i llevar-se amb temps de fer un bon esmorzar, un àpat clau per a tothom", argumenta.

Goretti Bach, que ara mateix està de vacances per Croàcia amb el seu home, el Pau, i els seus fills, el Nil, de gairebé 12 anys, i la Carla, de 10, assegura que no té gaires problemes a l'hora que els nens tornin a classe. "La Carla sempre té moltes ganes de començar el curs per veure les seves amigues. Tornem de viatge sempre a inicis de setembre i encara tenim uns dies de vacances per organitzar-nos bé. Al Nil, però, sempre li fa més mandra", diu. "Preferiria estar sempre de festa perquè l'estiu és genial: he estat de casal, amb els avis, a la Cerdanya, a Pals i a Croàcia", comenta somrient el nen. "Però els pares em diuen que s'ha de seguir estudiant i treballant, és la meva obligació i no hi ha res més a dir", es lamenta el Nil, que enguany s'estrena en un institut de Bellaterra.

Molta calma

La manera com diem i com vivim les coses és clau pel psicòleg clínic infantil Sergi Banús (www.psicodiagnosi.cat). "Parlar de manera tranquil·la i distesa de l'inici de curs i que els fills siguin part activa de les decisions és important. Tot i que sempre són els pares els que prenen les decisions és bo fer petites concessions i donar-los cert protagonisme, que l'infant hi tingui alguna cosa a dir", raona Banús. Un exemple seria anar a comprar el material escolar plegats i que el fill esculli el color de la bata que més li agradi d'entre tres opcions, sense caure a concedir-los capricis. "Generalment els més petits funcionen més pel que veuen que pel que senten. Si la preparació a l'escola es fa des de la tranquil·litat, tot serà més fàcil", afirma el psicòleg.

Yolanda Zuil, la mare del Jan, de 9 anys, i l'Ariadna, de 5, intenta estar tranquil·la, tot i que reconeix que, de vegades, tornar a la rutina no és fàcil. "Al Jan no l'he de convèncer perquè té ganes de tornar a veure els amics, però a l'Ariadna li fa mandra l'escola. Així que li explico tot el que aprendrà aquest curs, li dic que aprendrà a llegir i escriure i que això ja és de grans", apunta. "També anem junts a buscar el material escolar el dia que organitza l'AMPA al Joanot Alisanda de Sabadell i, sempre que podem, comprem algun detall nou, com la motxilla o un estoig, per començar amb més il·lusió".

Positivitat

Banús aconsella no tenir un discurs negatiu de la tornada a la feina dels pares perquè no seria un bon exemple per als fills. "Cauríem en una contradicció en dir-los que vagin contents a escola si nosaltres ens queixem perquè hem de tornar a treballar". La psicopedagoga Mònica Escalona li dóna la raó i afegeix: "Tot i que el nostre sistema d'ensenyament té aspectes a millorar, també cal evitar la negativitat. Els pares no han de criticar els professors ni el centre educatiu davant dels fills. És bo mantenir una relació personal amb els professors basada en el respecte i el reconeixement".