XAVIER TEDÓ

Noves idees. Apostar per la recerca

La iniciativa Exporecerca Jove arriba a la setzena edició consolidada com el gran aparador dels joves investigadors

Noves idees  Apostar per la recerca / FOTO: MAGMA Zoom

De l’electroencefalograma a la imatge. La representació gràfica de l’activitat cerebral. Aquest va ser el projecte de recerca que li va valer a Inés Martínez guanyar quatre premis en la categoria de batxillerat en l’última edició de l’Exporecerca Jove, una de les mostres de treballs de joves investigadors més important d’Europa, que se celebra cada any a Barcelona, al Campus La Salle de la URL. Una fira de recerca en què estudiants d’ESO, batxillerat i universitat de 15 països presenten durant tres dies el seu projecte en un estand individual, davant del públic i d’un jurat especialitzat, i que opten a gaudir de recursos per fer-lo possible i difondre’l en les principals fires de recerca.

Martínez explica que l’objectiu del seu treball és convertir una prova mèdica molt complexa en una imatge comprensible per a tothom: “Els electroencefalogrames són registres de l’activitat cerebral en forma de línies que mostren els canvis en el potencial elèctric de les zones del cervell, i només un neuròleg expert pot interpretar-los, però el model que vaig fer els transforma en la imatge en moviment d’un cervell que mitjançant un gradient de color ens indica la intensitat de l’activitat cerebral en cada zona al llarg del temps”. Martínez va anar primer a parlar amb l’investigador del Parc de Recerca Biomèdica Ricard Solé, que li va mostrar un estudi en què es feia una representació d’electricitat en un cos per ordinador, i posteriorment va fer la part pràctica a la unitat d’epilèpsia de la Vall d’Hebron. “Allà vaig poder comprovar com era de confús per als pacients d’epilèpsia comprendre el perquè dels seus símptomes, i em vaig proposar fer una eina que ho facilités”, explica l’estudiant, que llavors cursava segon de batxillerat al Col·legi Claret.

El projecte ha tingut un paper decisiu en la tria dels seus estudis universitaris. Aquest curs ha iniciat el grau d’enginyeria biomèdica, però ha decidit canviar-se al grau de medicina el curs vinent: “Intentaré enfocar els estudis posteriors a la investigació. Vull combinar una feina amb tracte amb el públic amb la recerca aplicada en aquest mateix camp. És molt més senzill entendre les necessitats en una àrea des de dins”.

Dels quatre guardons que va obtenir, el que li va fer més il·lusió va ser el de poder anar com a finalista a la Intel ISEF de Pittsburgh, on 2.000 estudiants d’arreu del món presenten els treballs més destacats de cada país: “Poder veure la impressionant feina de gent tan jove encoratja a seguir en el món de la recerca, aquesta fira i l’Exporecerca m’han fet adonar de com és d’important fer recerca amb impacte social”.

COMPARTIR EXPERIÈNCIES

Aquest treball no és l’únic que ha excel·lit en les 16 edicions que s’han celebrat fins ara. L’anàlisi de la pigmentació cutània humana de Glòria Macià ha obert una nova línia d’investigació a escala internacional. “Molts treballs han sigut convidats a participar en altres fires reservades a professionals, com ara Galàctica, dedicada a inventors professionals, i s’han patentat sis treballs exposats en diferents edicions”, assenyala Manuel Belmonte, coordinador general de l’Exporecerca Jove. A parer seu, el principal valor d’aquesta fira no és només que els estudiants puguin fer difusió dels seus projectes i no es quedin en un calaix d’un departament d’un institut: “Aquest és un valor, però encara és més important l’autoestima, que s’adonin que la feina que han fet és valorada i que poden compartir experiències amb gent de la seva edat d’arreu del món amb les mateixes inquietuds”.

“Molts treballs han sigut convidats a participar en altres fires reservades a professionals"

Manuel Belmonte - Coordinador general de l'Expocerca Jove

Ho corrobora un dels estudiants: “Simplement sentia una gran admiració i un gran orgull de formar part d’aquell esdeveniment. Molts treballs donaven resposta a problemes molt actuals de maneres factibles, econòmiques i ràpides, com per exemple la diagnosi precoç de la sida amb una tècnica que només costava 5 dòlars”.

Belmonte reconeix que el nivell dels treballs dels alumnes catalans és inferior a la resta: “En comparació no tan sols amb altres països sinó també amb altres comunitats autònomes, la majoria queden per sota, només un 30% s’hi podrien comparar”. El coordinador de l’Exporecerca ho atribueix a la falta de formació i a la desídia del professorat català. “A la resta de llocs la recerca a secundària no és obligatòria, la fa professorat motivat i, en general, bastant ben format en el tema”. Belmonte afegeix també que “un 75% del professorat no està preparat per ser tutor d’una recerca i gairebé el mateix percentatge de treballs de recerca de batxillerat de Catalunya són simples compendis d’informació preexistent, que no aporten cap conclusió”. Això explica, segons Belmonte, que la meitat dels professors opinin que el treball de recerca és una pèrdua de temps perquè no afegeix cap avantatge en la formació de l’alumnat: “Aquests treballs de recerca no afegeixen res perquè només són un treball escolar de classe més. L’alumnat que té la sort de tenir al seu costat un tutor que el guia en una veritable investigació no sap com agrair-li l’experiència viscuda”.

VOCACIÓ I INTERÉS

Sara Arranz, copresidenta del MAGMA, l’entitat juvenil que organitza l’Exporecerca, considera que “l’elecció del tema és un dels aspectes més rellevants per aconseguir un bon resultat, ja que com més motivat estigui l’alumne més temps dedicarà a la recerca”. “L’altre aspecte important és el suport del tutor”, afirma. La també copresidenta Lucía Tamames afegeix que el treball de recerca al batxillerat, obligatori, “acaba resultant molt profitós per a l’estudiant perquè se li inculca la metodologia científica i la importància de divulgar els coneixements adquirits”, tot i que ella mateixa reconeix que “una part del professorat té una idea errònia sobre la realització d’una recerca”.

Finalment, Ernest Montlló, director d’aquesta edició de l’Exporecerca, lamenta que “a la majoria d’escoles i instituts la recerca no es tradueixi en un foment pràctic i en els valors que té associats”. La codirectora Sara Cama deixa clar que “la recerca entre els joves s’hauria de potenciar començant per la passió per descobrir; que sigui sinònim de diversió i creativitat, no d’obligació i avorriment”.