PALOMA ARENÓS

A la recerca de cervells més creatius

L'ús de l'àbac per estimular la ment

Hi ha un abans i un després evident. Els nens de 5 a 13 anys que segueixen i practiquen el programa de càlcul mental amb Aloha Mental Arithmetic (www.aloha-spain.com) aconsegueixen treballar amb els dos hemisferis del cervell -quan habitualment només fem servir l'esquerre- i milloren la seva memòria visual, la concentració, l'observació, els càlculs aritmètics i l'autoconfiança. En surten reforçats. "Experimenten una millora general en totes les assignatures, ja que aprenen a plantejar problemes i solucions d'una manera eficaç, adquireixen la capacitat de recordar textos, esquemes i mapes conceptuals i potencien la creativitat i la capacitat de visualització", detalla la fundadora d'Aloha Spain, l'índia Kiran Motwani des de la seu central que hi ha a Palma.

L'epicentre d'aquest sistema és l'àbac japonès, un instrument de càlcul mil·lenari molt arrelat als països orientals i que va ser el precursor de la calculadora. Els alumnes primer descobreixen el funcionament bàsic de l'àbac i després comencen a fer operacions aritmètiques. "A poc a poc, aprenen a visualitzar-lo al seu cap i a utilitzar aquesta imatge mental per calcular. Amb la pràctica, els nens són capaços de prescindir totalment de l'àbac per fer operacions mentalment a gran velocitat", apunta Cristina Cobos, directora del centre d'Aloha al Vallès Occidental. Al final del programa, els infants poden fer operacions de fins a 17 dígits. Hauran de visualitzar 85 boles de l'àbac i acaben tenint un cervell més creatiu.

El mètode Aloha va néixer a Malàisia el 1993 i actualment s'imparteix en 25 països d'arreu del món. Va començar a expandir-se a Espanya a finals del 2009 de la mà de Motwani. "Coneixia el programa perquè tant la meva família com jo som de l'Índia, on l'Aloha Mental Arithmetic està implantat des de fa 12 anys. En aquella època, als estius hi viatjàvem, i aprofitava les vacances perquè els meus dos fills, el Ronit i el Samir, cursessin el programa", explica. El Ronit va començar als 6 anys i el Samir als 7. "Al cap de poc temps d'haver començat les classes em vaig adonar que no només havia aconseguit que els nens assolissin una increïble habilitat per calcular, sinó que, a més, veia una sèrie de beneficis interessants: feien els deures més ràpid, es concentraven millor i, fins i tot, van treure molt més bones notes", destaca.

Amb avals científics

La directora d'Aloha Spain és conscient que l'àbac és un instrument de càlcul força desconegut aquí. "Sóc d'origen hindú i la veritat és que l'àbac està molt vinculat a la nostra cultura. Quan jo era petita la tradició no estava plenament vigent, però, ara que s'ha reprès amb força la pràctica del càlcul amb aquesta eina, no volia perdre l'oportunitat de donar-la a conèixer aquí", raona. La cadena ha fet un creixement meritori. En poc més de tres anys ja són presents en 500 centres escolars de 21 províncies espanyoles i compten amb 10.000 alumnes. "L'aval científic dels estudis independents publicats sobre com aquest mètode fa que s'utilitzin els dos hemisferis del cervell i com es milloren habilitats com la creativitat i la memòria fotogràfica i també el boca-orella dels pares ens han ajudat a arribar a més gent", diu.

El professorat d'Aloha està format per mestres, pedagogs, psicòlegs i psicopedagogs amb experiència com a docents a l'aula i que han de seguir un programa específic de càlcul mental amb vuit nivells per poder atendre l'alumnat. "Hi ha una part de l'ensenyament molt lúdica, amb jocs amb parelles, tests de velocitat o balls. Però també hi ha moments per a la concentració i el silenci absolut amb el treball individual. Competeixen entre ells mateixos d'una manera natural i molt respectuosa. Aprenen dels errors, corregeixen i saben tirar endavant", subratlla Cobos, que forma el professorat d'Aloha.

Dues hores setmanals

El programa s'imparteix com a extraescolar en centres educatius, acadèmies o centres Aloha -com el de Palma- dues hores a la setmana i requereix que l'alumne practiqui el càlcul mental i la visualització de l'àbac entre 5 i 10 minuts al dia. Jullye Haynes va veure una informació sobre Aloha en un programa de la televisió i no va parar fins que va aconseguir que s'implantés com a extraescolar a l'escola pública Serra de l'Obac de Terrassa. "El meu fill Diego va començar amb 7 anys. Ja li anaven bé les matemàtiques però després d'un curs amb Aloha ha millorat molt les notes en general i el més sorprenent és que ha fet un canvi amb l'assignatura de plàstica. Ara li encanta i se sent capaç", diu satisfeta. Una altra mare, Anna Perarnau, també està contenta de la decisió d'inscriure-hi el seu fill Pep com a extraescolar al centre públic Bisbat d'Egara. "Treu molt bones notes en matemàtiques, però, curiosament, no se sap les taules de multiplicar. La mestra em va dir que fa una estratègia diferent gràcies al càlcul mental i troba la solució. També és més ràpid fent els deures", assegura.