ESTHER ESCOLÁN

L’esport com a vehicle d’inclusió

La promoció de la pràctica esportiva és un bon vehicle d’inclusió social i desenvolupament personal dels infants amb discapacitats 

L’esport 
 Com a vehicle d’inclusió  36a jornada  de bàsquet escolar
 Inclusió també a través de la música i l’art / FOTO: CRISTINA CALDERER Zoom

Nombrosos estudis i professionals de la salut ho corroboren des de fa temps: l’esport, a part de millorar l’estat físic i mental dels infants, fomenta habilitats i valors com l’autonomia, el treball en equip, l’esperit de superació, el compromís, la competitivitat i la resiliència, aspectes que incideixen en el caràcter i desenvolupament dels més petits, cosa que també passa amb les criatures que presenten algun tipus de discapacitat física, psíquica o sensorial.

Una diversitat funcional que podem trobar en qualsevol comunitat (escolar, social, veïnal, etc.) i que requereix de la resta de la societat valors com el respecte, la tolerància, l’empatia i l’esperit cooperatiu. Perquè és tasca de tota la societat afavorir la plena integració i progressiva autonomia d’un col·lectiu que s’ha d’atendre de manera integral.

En aquest sentit, a Catalunya existeixen diverses associacions, com la Special Olympics o la Federació Catalana d’Esports per a Persones amb Discapacitat Intel·lectual (ACELL), que promouen la pràctica esportiva com a vehicle d’integració i desenvolupament personal dels infants i joves amb discapacitat intel·lectual. Els dos organismes organitzen conjuntament activitats i campionats esportius per als més de 3.500 esportistes amb discapacitat intel·lectual federats d’ençà que, l’any 1990, l’ACELL va impulsar que el moviment Special Olympics International atorgués l’acreditació a Special Olympics Espanya amb motiu dels Jocs Olímpics celebrats a Barcelona l’any 1992.

“L’esport i l’activitat física aporten millores en la qualitat de vida de totes les persones, però especialment de les persones amb discapacitat intel·lectual”, afirma Alexandre Angosto, gerent de la Fundació ACELL.

ELEMENT MOTIVADOR

L’esport representa per a tots ells una millora clara en molts aspectes, però Angosto fa èmfasi en els psicològics i socials: “Amb les dinàmiques d’entrenament incorporen en el seu dia a dia hàbits saludables, relacions interpersonals, disciplina, respecte als companys, als entrenadors, etc., i, mitjançant la competició, es treballa el joc net, el respecte als rivals, aprendre a guanyar i perdre i a canviar d’entorn”. Per al gerent de l’ACELL encara hi ha una cosa més important, i és que la pràctica esportiva d’infants amb discapacitat intel·lectual “ajuda a canviar la mirada de la nostra societat cap a ells”: “Ens demostren les seves capacitats i habilitats, i sovint ens donen veritables lliçons de comportament”.

"Mitjançant la competició, es treballa el joc net, el respecte als rivals, aprendre a guanyar i perdre i a canviar d’entorn"

Alexandre Angosto - Gerent de Fundació ACELL

Uns aspectes que se sumen als valors de convivència, solidaritat, esforç, seguretat, confiança i millora de la seva autoestima, etc., i que, de retruc, “repercuteixen molt positivament en el desenvolupament de la seva vida quotidiana en forma de més independència, autonomia i integració en una societat exigent com la nostra”, a la qual també demanen “que contribueixi a aquesta normalització, donant a aquestes persones prou suport i veient-les com a persones amb capacitats diferents, però molt capaces de ser plenament útils per a la societat i sentir-se’n”, afegeix Jordi Durà, president de Special Olympics Catalunya.

EDUCACIÓ INTEGRAL

Com hem dit anteriorment, la pràctica esportiva també afavoreix els hàbits de vida saludable que cal inculcar entre la població infantil, un aspecte que també cal transmetre des de ben petits als infants amb discapacitat intel·lectual a través d’explicacions, mentalització, entrenaments i ensenyaments. “Els nostres tècnics tenen especial cura a l’hora de transmetre als esportistes la importància de canviar una vida sedentària per la pràctica de l’esport, així com de mantenir una alimentació sana i equilibrada, fent-los veure que així les seves aptituds i capacitats augmenten i que això els beneficia en les múltiples facetes de la vida”, explica Durà.

Conscient d’aquests beneficis físics, psicològics i socials, l’escola d’educació especial Solc de Tarragona va fundar ara fa 21 anys el Club Esportiu Solc, que des d’aleshores ha acollit fins a 200 alumnes i exalumnes interessats en la pràctica multiesportiva, sigui de manera federada o no. Tots ells aprofiten la possibilitat d’entrenar-se dos cops per setmana en disciplines adaptades a les seves destreses i graus de mobilitat a les instal·lacions municipals de Sant Salvador.

Integració i respecte

El Club Esportiu Solc treballa habitualment amb el club Tennis Park i, més recentment, també ha participat en la jornada escolar de bàsquet organitzada per Special Olympics Catalunya i la Federació ACELL a Badalona. “A Solc l’activitat física i l’esport sempre els hem vist com una part més de l’educació integral, com una eina fonamental per a la integració i el respecte a la diversitat, aspectes que ens defineixen com a escola que aposta per l’educació en valors”, explica Serapi Colombo, professor de l’escola Solc i president del Club Esportiu Solc.

ACCIÓ INCLUSIVA

Aquest accent en la pràctica esportiva dels seus alumnes suposa també que l’escola d’educació especial Solc participi activament en els esdeveniments esportius que s’impulsen a la seva demarcació. En aquest sentit, i en la mesura de les seves possibilitats, el club sempre potencia la seva participació en proves de cros, milles urbanes i bicicletades, i l’assistència a partits dels primers equips de la ciutat, diades esportives inclusives, etc.

“Considerem fonamental la bona relació amb els clubs esportius de la ciutat, i busquem sinergies i augmentar la visualització i normalització del col·lectiu amb el qual treballem”, afirma Colombo. Per al president del Club Esportiu Solc, aquesta línia, la de ser-hi presents i fer-se visibles, “és potser la millor de les divulgacions”.

A l’hora d’abordar precisament la repercussió divulgativa de tots els esdeveniments que coorganitzen, tant Special Olympics Catalunya com la Fundació ACELL es mostren convençuts que la seva tasca contribueix a l’avenç social basat en la diversitat i la plena inclusió de les persones amb discapacitat. Així, mentre Jordi Durà subratlla que a través de les activitats que duen a terme “ajuden a sensibilitzar la comunitat més propera i la societat, així com a millorar les seves opinions, actituds i comportaments socials en relació amb les persones amb discapacitat intel·lectual”, Alexandre Angosto apunta que les jornades de bàsquet, futbol, natació i atletisme celebrades en els entorns escolars “ajuden a trencar les barreres que ens fan pensar que la competició és exigent i selectiva, quan la filosofia de les dues entitats és fer una competició justa i digna, en què tots els esportistes competeixen i ocupen el seu lloc al podi”. L’exemple més gràfic el van poder viure fa uns dies a Badalona, on els somriures i la complicitat van ser la millor recompensa.

36a JORNADA DE BÀSQUET ESCOLAR

318 esportistes de 8 a 20 anys amb discapacitat intel·lectual procedents de 17 escoles catalanes d’educació especial van competir l’11 de febrer en la 36a Jornada Escolar de Bàsquet, organitzada per Special Olympics Catalunya i la Federació ACELL, que es va celebrar a les instal·lacions del Centre Comercial Màgic Badalona. Durant la jornada, que va triplicar el poder de convocatòria de l’any passat, els esportistes van disputar diversos partits de bàsquet en grups formats en funció del nivell d’uns infants i adolescents que es van mostrar molt contents de poder-hi participar.

INCLUSIÓ TAMBÉ A TRAVÉS DE LA MÚSICA I L'ART

Més de 300 persones del món de l’empresa, del teixit associatiu i de les institucions vinculades al món de la discapacitat van participar el 18 de febrer passat a La nit més IN: INterpretació, INclusió, INtegració, una gala organitzada per la Fundació Grup SIFU, que aquest any celebra el seu 10è aniversari.

La gala, que es va celebrar al Gran Teatre del Liceu i va ser presentada per la periodista Marina Romero, va tenir el seu moment més emotiu amb la participació del famós grup Blaumut, guanyadors dels premis Enderrock 2015 com a millors artistes per votació popular, que van sorprendre a l’escenari els integrants del grup musical Els Cracs d’Andi, de l’associació Andi Down Sabadell. Els Blaumut van arribar mentre Els Cracs d’Andi interpretaven la seva cançó Bicicletes i, en veure’ls, s’hi van abraçar i van provocar els aplaudiments de tot el públic. El Ballet Jannick Niort, de la Fundació Psico-Art, i el pianista amateur invident Marc Sarrato també van participar en La nit més IN.