JAUME CELA & JULI PALOU

Per a què serveix llegir?

Savis, intel·lectuals i erudits de tota mena han intentat respondre la pregunta que encapçala aquest article. Gent del carrer, anònims lectors també se l’han feta i han mirat de trobar-hi alguna resposta. Podríem omplir pàgines i pàgines que recollissin el que s’ha arribat a dir i escriure sobre aquesta qüestió tan important.

En una exposició que ha fet una escola sobre la importància de la lectura hi trobem aquesta resposta oral d’un nen de parvulari que la mestra ha escrit: “Hem de saber llegir perquè si trobem un cartell que diu« Vigileu, si entreu al bosc, perquè podeu trobar-hi un llop, si no sabeu llegir i hi entreu el llop se us menjarà»”. Gran resposta, la d’aquest nen que considera que la lectura és un avís que ens protegeix dels possibles mals del món.

L’autor ha triat dos elements simbòlics d’una llarga tradició: el bosc, l’espai d’allò desconegut, el lloc on dormita el misteri que reclama ser interpretat; i el llop, el pobre llop que reuneix bona part de les pors atàviques de l’ésser humà i que ha esdevingut una de les metàfores del caràcter tràgic de la vida humana, si entenem per tràgic l’existència d’allò que no ens deixa escapatòria. Un home llop no és altra cosa que un ésser humà que no pot deixar de convertir-se en llop quan hi ha lluna plena, de la mateixa manera que un vampir ha d’alimentar-se amb sang i no pas acabar sent un vegetarià nocturn, com ens il·lustren sagues recents poblades de vampirs edulcorats per les idees políticament correctes.

Supervivència social

Llegir per evitar la ignorància, per evitar que el poder ens enganyi, com passa amb la Lomce, que situa la normativa en un bosc de paraules que ens sonen familiars, però que amaguen paranys ben arnats. Quan pensem que mots com autonomia, inclusió o avaluació tenen el significat que el ministre els vol donar tremolem, com faríem si haguéssim entrat al bosc sense saber llegir i, per tant, el nostre destí fos ser devorats pel llop de torn.

Hem d’ensenyar a llegir perquè cap interpretació es pugui imposar, perquè cada aprenent de lector -en som tots, en aquest exercici tan complex- trobi la seva i la pugui defensar amb arguments. Hem d’ensenyar a llegir perquè la lectura juga a fet i amagar amb nosaltres i el repte de trobar el significat d’un text escrit és, en aquests moments, una necessitat de supervivència social.