TRINITAT GILBERT

La pau s'educa. Fomentar el respecte a l'escola

La pau s'educa Fomentar el respecte a l'escola / FOTO: CRISTINA CALDERER Zoom

Passa cada dia en totes les hores del pati. Una criatura pega a l'altra perquè vol la joguina que té a la mà. Al pati de l'escola bressol Gespa, de la Universitat Autònoma de Barcelona, aquestes situacions són quotidianes, però l'escola educa en la pau. I, per això, està molt a l'aguait d'aquests conflictes no només quan passen al pati, sinó parlant-ne a l'aula. Queda clar que la pau existeix i que, a més, es pot educar.

Just a l'entrada de l'escola bressol Gespa les famílies veuen la fotografia dels seus fills amb la frase: "La pau és ser tu mateix". Estan convençuts que és el primer pas per aconseguir la pau, ser feliç amb un mateix, perquè així es farà el bé als altres. Durant el curs l'escola bressol ha anat inculcant la cultura de la pau, amb petites explicacions diàries i també amb una exposició que ha ocupat el vestíbul des del 30 de gener, el Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP), fins a principis de maig.

De la teoria a la pràctica

Quan al pati apareix el conflicte, tan bon punt passa les mestres s'hi dirigeixen i posen paraules al que està passant. "Posem paraules als sentiments i a la frustració, que no saben expressar, sobretot quan el conflicte es produeix entre els més petits", explica la directora de l'escola bressol, Mar Pérez.

Per educar els infants en la cultura de la pau, no cal parlar-los de les guerres mundials, sinó que la pau és "parlar-los de cuidar els companys, d'ajudar-los, de deixar compartir les activitats, de llegir, de fer activitats", continua explicant la directora de l'escola bressol.

El concepte pau encara és abstracte avui dia. Si es fa una recerca al Google amb la paraula i indicant-hi l'apartat "imatges", només es troben coloms amb la branqueta d'olivera a la boca. En canvi, si s'hi escriu violència , es topa de seguida amb mil i una imatges concretes. "És com si la pau fos un concepte abstracte que no se sap definir, mentre que el seu contrari se sap perfectament què és", afirma Marina Caireta, educadora i investigadora del Programa d'Educació de l'Escola de Cultura de Pau de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Què és la pau, doncs?

"És el camí que hem de fer per tenir relacions respectuoses amb els altres", explica, contundent, l'educadora Marina Caireta. "Té a veure amb les relacions que construïm i amb la manera com ens organitzem les persones". Per tot plegat, l'escola és un espai educatiu perfecte per educar en la pau, perquè hi ha convivència, perquè adults i infants es relacionen amb altres adults i amb altres infants.

La concreció d'una escola que educa en la pau és resoldre els conflictes quan apareguin, però també entomar-los a l'aula, que professors i alumnes en parlin i sàpiguen com han de comportar-se els uns i els altres. Més coses. Una escola que educa en la pau reconeix les propostes dels alumnes, els fa participar en les decisions que els afecta. "No és només fer decidir als alumnes què volen fer per Carnaval, que ja està bé també, sinó que decideixen què els interessa investigar i què no", explica l'educadora Caireta. Si es fa d'aquesta manera, "l'escola està fomentant al mateix temps l'autonomia i les habilitats personals, uns conceptes que, en la societat actual, són molt importants".

Així doncs, els treballs per a projectes o tenir en compte les opinions dels alumnes són algunes de les maneres d'educar en un concepte, la pau, que encara avui és abstracte malgrat que el seu contrari, la violència, és ben concret.