TRINITAT GILBERT

Una opció més. El batxillerat internacional

A Catalunya només l'imparteixen dotze instituts. Els professors i alumnes consideren que l'essencial és formar persones amb valors a través dels coneixements

Una opció més
 El batxillerat internacional / FOTO: FRANCESC MELCION Zoom

L'escola Hamelin Internacional Laie d'Alella ha estrenat curs amb un batxillerat nou de trinca, l'anomenat batxillerat internacional. "Feia dos anys que ens preparàvem i els professors s'han format en totes les noves matèries que hem començat a impartir-hi", explica el subdirector de l'escola, Josep Manel Marrasé. La travessa dels dos anys també va ser necessària perquè el primer que va fer l'escola va ser consultar als pares què els semblava. "I l'acceptació va ser immediata". El Joan López, pare de l'Albert, i el Carlos Arcusa, pare del Víctor, van ser dues de les famílies que hi van estar d'acord i amb entusiasme.

Ara bé, què és un batxillerat internacional? D'entrada, l'escola Hamelin Internacional Laie tenia un perfil, basat en una educació holística, que s'assemblava a les característiques del batxillerat internacional, que s'imparteix a tot el món. Però, tot i això, ha comportat seguir el mateix temari i tècniques d'aprenentatge que se segueix arreu. "L'alumne ha d'escollir sis assignatures d'àrees diferents, i tres més que són transversals". Aquestes són: teoria del coneixement; monografia, i creativitat, acció i servei. "Són assignatures atípiques en un batxillerat convencional, malgrat que hi ha semblances, perquè la de monografia és com el treball de recerca que es fa a 2n de batxillerat", continua dient Marrasé. En canvi, teoria del coneixement està enfocada a ensenyar a l'alumne a preguntar-se per les fonts del coneixement, i s'aplica a totes les matèries. I l'assignatura creativitat, acció i servei té com a objectiu millorar les habilitats socials de l'alumne, i per això ha de fer voluntariat social, ha d'actuar fent un esport o ajudant altres alumnes a fer un esport i ha de ser creatiu, ja sigui inventant-se una peça musical, un disseny d'un moble o potenciant una altra habilitat.

Un cop s'acaba el batxillerat internacional, que dura un any i mig però està considerat com un únic curs, l'alumne obté un títol convalidable a tot el món, que li permet entrar a una universitat de fora de Catalunya sense haver de fer la selectivitat (segons el país). Si continua a Catalunya, l'alumne haurà de fer una part de la selectivitat (l'específica) perquè la general l'hi hauran convalidat.

Metodologia global

L'Albert López té 16 anys i acaba d'estrenar el batxillerat internacional. "N'estic encantat -diu-. Aquests dies hem començat les classes i ja m'he adonat que són molt diferents". Per exemple, a biologia, "la professora ens en va fer una introducció però després ens va començar a fer preguntes i érem nosaltres qui havíem d'anar responent-les per anar-ho aprenent, és a dir que vam fer la classe entre tots".

El pare de l'Albert, el Joan, destaca que l'escola dels seus fills (a més de l'Albert, també hi van la Laura i la Jana, que estan fent ESO) la van triar no només perquè aprendrien bé idiomes sinó per la metodologia global que fa servir. "És molt innovadora perquè proposa reptes, perquè els fan participar a l'aula". El Joan també destaca els valors de l'escola i el seguiment tan personal que fan els mestres de tots els alumnes. "Entenen les capacitats, les actituds i els sentiments que tenen, i saben adonar-se de què els està passant sempre".

El Carlos Acusa, pare del Víctor, també assenyala que el batxillerat internacional no separa els alumnes en disciplines, sinó que és l'alumne qui tria les assignatures optatives. El més important per al Carlos també és que el batxillerat internacional fomenta la creativitat, "prepara l'alumne per a la realitat que es trobarà de veritat, perquè no tindrà res pautat sinó que haurà de ser ell qui proposi i faci".