JUDIT MONCLÚS

Techcamp: colònies + internet de les coses

L’edició d’aquest any de les colònies que organitza mSchools se centra en el desenvolupament de solucions vinculades a l’internet de les coses (IoT) i al ‘big data’.

Techcamp: colònies + internet de les coses / MSCHOOLS Zoom

L’estiu és temps de vacances, però també una bona oportunitat per adquirir nous coneixements fora de l’àmbit de les aules. Per aquest motiu, la Mobile World Capital Barcelona impulsa per segon any consecutiu l’mSchools TechCamp, les colònies tecnològiques adreçades als guanyadors de la tercera edició dels mSchools App Awards, el certamen que premia els millors projectes d’aplicacions mòbils desenvolupats per alumnes catalans en el marc de la proposta educativa d’App Education. En aquesta ocasió, els campaments estan centrats en el desenvolupament de solucions vinculades a l’internet de les coses (IoT, per les sigles en anglès) i al big data.

“A mi, que no tinc gaires coneixements digitals i és el primer cop que guanyo un premi d’aquests, m’enriqueix moltíssim, perquè el que estic aprenent és nou i tinc la sensació que em pot oferir un futur”, explica Alba Ruiz, estudiant de l’Institut Torre del Palau de Terrassa i membre de l’equip que va idear l’aplicació Make Music, que va rebre una menció especial a la millor presentació pública als mSchools App Awards 2016. “Els nostres professors de tecnologia ja ens ho van explicar: en el futur hi haurà llocs de treball que no es podran ocupar per falta de formació. Aquestes formacions que ens fan ara ens podran ajudar a tenir un lloc de treball que ens interessi i una feina que ens agradi”, afegeix la jove terrassenca de 15 anys, que, a més de ser una apassionada de la música, també ho és de la tecnologia i la ciència.

TECNOLOGIA PER A LA LLAR

La segona edició de l’mSchools TechCamp es va dur a terme entre els dies 23 i 31 de juliol a la casa de colònies La Cinglera de Vilanova de Sau. Una trentena de joves d’entre 14 i 18 anys han participat en un programa que ha combinat tallers teòrics i pràctics basats en metodologies d’aprenentatge per projecte amb activitats lúdiques a l’aire lliure, com sortides en caiac i gimcanes. La proposta de projecte que havien de fer els estudiants ha sigut, aquest cop, desenvolupar un prototip de solució domòtica basat en l’IoT que permetés interactuar amb els objectes quotidians d’una casa, mitjançant la programació de microcontroladors i la recollida de dades de diferents sensors. A través de dispositius Raspberry Pi i Arduino, han creat un control automàtic de les llums d’una casa i han programat una alarma amb sensors de control de presència, entre d’altres.

"El que estic aprenent és nou i tinc la sensació que em pot oferir un futur”

Alba Ruiz - Estudiant

La formació que ha ofert l’mSchools TechCamp s’ha desenvolupat en un entorn visual basat en blocs, cosa que ha permès que els participants hagin pogut crear aplicacions complexes sense necessitat de tenir coneixements avançats en programació. “Jo havia programat amb Arduino IDE, i ara m’estan introduint el concepte de programació en blocs, que no coneixia i que té a veure amb l’aplicació que vam presentar als premis, però com que la nostra era molt visual, no havíem treballat tant la interacció amb objectes físics i ara estem descobrint més opcions per a la nostra apli”, assenyala Xavier John Anderson, estudiant d’ESO a l’Institut Mare de Déu de la Candelera de l’Ametlla de Mar i un dels desenvolupadors d’Emocionari, l’apli distingida en la categoria de serveis a la comunitat i la ciutadania.

Anderson, a qui li agradaria dedicar-se al pentesting -una disciplina que s’encarrega de trobar debilitats en sistemes informàtics-, recomana l’experiència que ha viscut a l’mSchools TechCamp: “És bastant fàcil agafar el fil i enganxar-te a les classes. I és important tenir un bon fons d’aprenentatge en tecnologia perquè, ara per ara, és el que mou el món”.