FAMÍLIA
Criatures 28/10/2016

El meu fill ha d’anar a sessions de reeducació

Les classes de reforç escolar i l’acadèmia tenen com a finalitat millorar les qualificacions escolars dels infants

Xisca Aguiló
3 min
El meu fill Ha d’anar a 
 Sessions de reeducació

PedagogaAl meu fill li costa molt seguir el ritme de classe. Va molt perdut. I si li fan reforç fora de l’horari escolar?

Hi ha nins que presenten dificultats escolars, no arriben a agafar el ritme de classe i els seus resultats acadèmics són cada vegada pitjors. Davant d’aquest problema, una manera d’ajudar els nostres fills és optar per una d’aquestes alternatives: apuntar-los a classes de repàs o de reforç escolar, o matricular-los en una acadèmia d’estudi, o la reeducació psicopedagògica. Qualsevol d’aquestes opcions és bona, profitosa i vàlida per aconseguir millorar els resultats acadèmics, encara que el secret per triar el millor dependrà de cada cas; i per això, s’ha de conèixer el motiu del baix rendiment i tenir molt clar en què consisteix cada una de les opcions.

El reforç escolar i l’acadèmia tenen com a finalitat millorar les qualificacions fent un repàs dels continguts i un reforç de matèries específiques, com ara les matemàtiques, la física i la química, la història, etcètera. En tots dos casos, els alumnes poden rebre més d’una sessió setmanal, encara que no és bo aclaparar-los amb un excés de classes i feines fora de l’horari escolar. Les lliçons solen ser impartides per mestres, professors i estudiants, i també per persones amb una formació específica en un àmbit concret, com ara matemàtics, físics, filòlegs, etcètera.

Els alumnes que acudeixen a les classes de repàs poden ser de qualsevol edat, fins i tot universitaris, però és poc usual trobar-hi alumnes de cursos inferiors al segon cicle de Primària. La diferència entre els dos mètodes és que el reforç escolar sol fer-se en sessions individuals a casa i l’acadèmia es fa en sessions grupals en un centre especialitzat. L’elecció entre un dels dos hauria de dependre del que s’adapti millor a les necessitats del nin i de la seva família.

L’opció més diferent dels dos anteriors és la reeducació psicopedagògica, ja que és una intervenció psicoeducativa destinada a alumnes de qualsevol edat, però que tenen alguna dificultat d’aprenentatge com a conseqüència d’un trastorn específic, com ara la dislèxia, la discalcúlia, el TEL (Trastorn Específic del Llenguatge), el TDAH (Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat), el TEA (Trastorn de l’Espectre Autista), etcètera. A més, es pot aplicar per ajudar alumnes amb altes capacitats a millorar el rendiment i a treure tot el potencial. La millora del rendiment acadèmic en els alumnes que fan reeducació s’espera que sigui a mitjà o llarg termini, però sempre dependrà del ritme de l’infant. No podem parlar de dates concretes.

La reeducació l’haurien de dur a terme els psicòlegs, els pedagogs, els psicopedagogs, els logopedes i els terapeutes ocupacionals amb formació específica en els diferents trastorns infantils i de l’aprenentatge. I la tria de la persona adequada per a la intervenció s’ha de fer en funció de les dificultats i les necessitats de l’alumne. Per això és molt important que, abans de començar, se’n realitzi una avaluació psicopedagògica completa, que ens permetrà conèixer-ne els punts més potents i també els més dèbils.

D’altra banda, la intervenció de reeducació hauria d’implicar l’assessorament als pares i la comunicació constant amb l’escola (i, en general, amb tots els professionals que atenen el nin o el jove), per tal de poder elaborar conjuntament un perfil concret de l’alumne, de les seves adaptacions i dels recursos que serveixin per millorar el seu treball. A més, s’ha de dir que el fet de treballar plegats, de manera coordinada, transmet confiança a l’estudiant, entre d’altres beneficis.

És per tot això que, en termes econòmics, també hi ha molta diferència de preu entre el reforç escolar i la reeducació, ja que el primer és molt més econòmic. Així mateix, és important saber que el Ministeri d’Educació i Cultura concedeix una beca anual, que se sol·licita durant el mes de setembre, per a aquells alumnes amb dificultats específiques, amb l’objectiu que puguin rebre sessions de reeducació. Per desgràcia, aquestes ajudes arriben a menys famílies de les que realment les necessiten.

Recomanacions

--> www.tusclasesparticulares.com

Una pàgina web en què es poden trobar diversos professionals que imparteixen classes particulars de reforç. A més, se’n poden veure els perfils professionals i les àrees acadèmiques en les quals donen suport.

--> Centre de desenvolupament infantil Creix

És un centre interdisciplinari on donam resposta a les necessitats dels nins, els joves i les seves famílies. Al mateix centre et poden fer l’avaluació psicopedagògica i després, en funció dels resultats, es poden iniciar les sessions de reeducació amb el terapeuta que millor s’ajusti a les dificultats i a les potencialitats de l’infant.

stats