TRINITAT GILBERT

A l’institut fem classe de nutrició

Alumnes d’ESO tenen nutrició com a optativa

Toca estudiar la nova piràmide alimentària. Ho diu el professor Lluís Vidal a la classe de 4t d’ESO de biologia del col·legi Escolàpies del Masnou. Molts dels alumnes de 4t van estudiar amb el Lluís l’optativa de nutrició, que s’imparteix a 3r. A 4t la nutrició és matèria transversal de biologia. “Noto molt que els alumnes fan un canvi entre 3r i 4t després d’haver estudiat nutrició com a optativa”, diu el Lluís. Per exemple: “Tenen claríssim que la brioixeria industrial té greixos, edulcorants, conservants; fins i tot saben què són moltes de les E que contenen els paquets”.

Mentrestant, en grups, els alumnes de quart han començat a mirar amb atenció la nova piràmide alimentària, perquè hauran d’idear un menú saludable. “A més de la informació nutricional, també incideixo en la part social del menjar, que no mengin mirant el mòbil al costat, que masteguin bé i a poc a poc, que comparteixin els àpats amb la família sempre que puguin”, explica Vidal.

Els alumnes estan sorpresos amb la nova base de la piràmide alimentària. “Hi ha molts cereals integrals i verdures”, continuen. “Sí -afirma el Lluís-, i menys fruita a favor de més verdura de temporada”. És l’anomenat My Plate, que l’administració Obama va crear el 2011 (www.choosemyplate.gov).

Canvis en la piràmide

Segons aquesta nova reformulació de la piràmide alimentària, els refrescos ensucrats, els gelats, la brioxeria industraial i les patates xips són aliments molt ocasionals (són a la punta de la piràmide), mentre que el que s’ha de menjar diàriament i en abundància són verdures, hortalisses i cereals integrals. I uns quants cops a la setmana, el peix, la carn, els embotits, sobretot magres, i la fruita seca. A més, cal practicar habitualment exercici físic.

Amb tota la informació, que el Lluís els ha sabut donar amb estudis de la mà de metges com Jorge Pérez-Calvo i el psiconeuroimmunòleg Xevi Verdaguer, els alumnes comencen a dibuixar en el paper com pot ser un menú saludable. El resultat, consensuat: hi ha d’haver cinc àpats. Per esmorzar, una peça de fruita o un suc natural. O bé cereals integrals amb llet d’avena o d’ametlla. A mig matí, un entrepà de pa integral amb fruita seca i formatge fresc. Per dinar, una amanida, pollastre amb arròs integral i un iogurt. Per berenar, un iogurt de soja i fruita seca. Per sopar, peix blanc a la planxa amb verdures i pa integral.

Matèria global

Mentrestant, a la Universitat de Barcelona (UB), la directora del departament de Nutrició i Bromatologia, Magda Rafecas, afirma que “la nutrició sembla una matèria senzilla però no ho és, perquè canvia cada dia per les investigacions constants que revelen nous bioactius”. Aquest fet, i també les estadístiques sobre obesitat i sobrepès a l’Estat, fa que una assignatura d’aquesta matèria a l’institut compti amb la seva aprovació absoluta.

La informació sobre nutrició és necessària ara i també ho serà en el futur, continua explicant Magda Rafecas, perquè l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) ha previst que el 2020 augmentarà la proporció del sobrepès en un 10%, tant en adults com en adolescents. “Les dades ja fan veure que cal una reordenació dels hàbits alimentaris; és a dir, informació sobre què s’ha de menjar perquè és saludable i què no”, conclou Rafecas.