TRINITAT GILBERT

A l'insti, horari intensiu

A l'insti, horari intensiu / FOTO: PERE TORDERA Zoom

Marta Balada és escriptora de contes infantils, treballa a casa i, justament per això, pot adaptar-se a l'horari intensiu que farà la seva filla gran, la Marta, a batxillerat. El fill petit, el Jordi, de 15 anys, com que va a un institut concertat, tindrà classes a les tardes, però dinarà a casa amb la seva germana i la mare. El pare arriba al vespre de la feina. "El fet de treballar a casa permet que m'organitzi perquè sempre que tornin a casa m'hi trobin", explica la Marta.

Ara bé, a l'hora de parlar sobre els avantatges de l'horari amb tardes del Jordi o el de la Marta, s'inclina pel de la Marta. "El Jordi plega a les 13.30 h i a les 15 h ha de tornar a l'escola; no tens temps per badar". El dinar l'ha de tenir preparat, perquè de seguida es fa l'hora de les classes a la tarda. En canvi, tenir les tardes lliures, o sense classes, "permet que aprenguin a organitzar-se el temps, que sàpiguen com aprofitar-lo", assegura.

Des del curs passat, el Jordi té moto i, per tant, pot anar i tornar ell sol de l'escola a casa. "Quan era petit em passava el dia fent viatges amunt i avall", diu la Marta. I aquest també era un desavantatge de l'horari de tardes, "els mil i un viatges que feia al cap del dia". Tot plegat ho ha pogut fer perquè treballa a casa, esclar. La seva aposta és pels horaris intensius, perquè ella és a casa quan els seus fills hi arriben i perquè també pensa que als adolescents els dóna més autonomia personal.

Per la seva banda, per a Míriam de Nadal, mare de la Maria i el Miquel, de 14 i 12 anys, els nous horaris intensius seran un repte. Abans d'explicar l'organització familiar, que n'hi ha, fan saber l'horari que faran: "De 8 a 14.40 h!" Aquesta franja comporta 6 classes d'una hora de durada cada una, repartides en tres blocs amb un pati de 20 minuts entre cada bloc.

Sobre l'organització familiar explica: "Com que treballo, ho soluciono pagant el que abans no pagava fins a les 17 h, quan plegaven", diu la Míriam. És a dir, els fills es queden a dinar a l'institut, i com que l'AMPA organitza activitats de biblioteca, reforç i activitats extraescolars, és una manera de compaginar el seu horari amb el laboral de la mare. Ara bé: "Hi haurà dos dies que els deixaré que vagin a dinar a casa". La Míriam els hi haurà preparat el dia abans, però així la Maria i el Miquel arribaran a casa, menjaran tranquil·lament i aprofitaran el temps fins a quarts de 6 que arriba la mare. "És un esforç de confiança per part de tots tenint em compte l'edat que tenen, 12 i 14 anys", remarca la mare.

Malgrat l'organització i malgrat la dificultat de compatibilitzar els horaris escolars amb els laborals, la Míriam està d'acord amb l'horari intensiu. "I encara hi estaria més d'acord si les classes fossin de 45-50 minuts, perquè em sembla que demanar a alumnes de menys de 16 anys que facin dues hores seguides de classe és poc adequat". Una altra objecció: "Per a les criatures de 12 anys són massa hores lectives en un matí". Per acabar, la Míriam diu que l'institut on estudien els seus fills (l'IES Front Marítim de Barcelona) ofereix activitats esportives de 16 a 18 h. "Ho fan a través de l'associació esportiva del barri i amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya". És una solució per a les tardes, gràcies a la bona entesa de la junta directiva de l'institut i l'AMPA escolar.

A Menorca, Marta Salord, que comença 1r de batxillerat a l'institut Cardona de Ciutadella, fa horari intensiu de sempre. "No és cap novetat per a nosaltres", diu. El seu pare fa el mateix horari que ella, intensiu, per tant, sempre dina amb ell quan torna de classe. "La mare també treballa a les tardes". Per això a la Marta se li fa difícil pensar en una altra possibilitat horària. L'intensiu és ideal per poder dedicar temps a l'estudi i per fer activitats que li agraden, com l'esport.

Suport extern

Per la seva banda, el professor Esteve Albiol opina que "l'horari intensiu als instituts és un bon embolic per a les famílies i provoca que es demani ajut als avis, cangurs o muntatges entre famílies". Però per als alumnes, "és millor, en treuen més profit", perquè aprenen a fer-se un horari d'estudi i perquè poden dedicar-se a altres activitats. "Una altra història és esbrinar si són capaços de complir-ho o no, però la possibilitat la tenen", raona. Pero també alerta que "l'horari intensiu no ha d'implicar farcir l'agenda dels adolescents". "Si fan 6 hores de classe i hi afegeixen 2 hores d'extraescolars i dediquen 2 o 3 hores a estudiar, surt a 10 o 11 hores de feina al dia!" Per això, demana que les famílies ho analitzin. "Encara quedaria pensar la qüestió econòmica: fer activitats extraescolars té un cost, estar-se més hores a casa també suposarà més despesa elèctrica i de calefacció". No tot és negatiu ni tot és positiu. "Hi ha molts punts de vista ", diu Albiol.

La professora de secundària i batxillerat d'institut públic Bea Porqueres hi veu els avantatges que el mateix departament d'Ensenyament ha destacat: hi haurà un estalvi en electricitat als centres, per tant un avantatge per a l'erari públic. Per als mateixos professors: "No ens millora ni ens augmenta l'horari, perquè malgrat que sigui intensiu en classes, haurem de complir el nostre horari i, per tant, això voldrà dir que totes les reunions les tindrem a les tardes".

El dubte li sorgeix quan pensa en els alumnes que s'estrenen a l'ESO, amb 12 anys, a qui veu "massa petits per arribar a casa i estar sols a les tardes".