GEMMA CASTANYER

A l’hort amb bici elèctrica

L’AMB impulsa diferents promocions perquè els ciutadans metropolitans puguin adquirir una bici elèctrica

El Fernando, de 79 anys, mostra satisfet la seva nova bicicleta elèctrica. És una Freeel Ville, còmoda, lleugera, amb el manillar regulable i un seient ergonòmic que facilita la conducció. “Els amics de la petanca ja em coneixen com el Fernando de la bici elèctrica!”, diu rient. “És fantàstica. La utilitzo cada dia per anar a l’hort. D’anada, el camí fa baixada i puc pedalar, però de tornada, com que vaig carregat amb les verdures i, a més, fa pujada, em porta ella a mi! Així no em canso”, explica. La seva néta, la Sara, de 13 anys, també la utilitza: “Em va molt bé quan haig d’anar a fer algun encàrrec lluny de casa. Si veig que hi falta bateria la carrego al garatge. No cal fer-ho cada dia, només un cop la setmana”, explica.

A meitat de preu

Avi i néta viuen a Sant Joan Despí i són usuaris del Bicibox, la xarxa d’aparcaments segurs per a bicicletes privades distribuïda per diferents municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona. El fet d’utilitzar aquest servei de manera regular els ha permès acollir-se a una de les promocions impulsades per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per incrementar la mobilitat elèctrica i sostenible a tota l’àrea metropolitana: “Vaig llegir que podia tenir una bici elèctrica 400 euros més barata que el seu preu habitual i no m’ho vaig pensar. No me’n volia quedar sense”, explica el Fernando. “M’ha costat 711 euros, quan el preu a la botiga és de 1.125. N’he pagat la meitat al comptat i la resta a terminis.”, afegeix.

El Fernando ha sigut el primer usuari del Bicibox a acollir-se a aquesta mesura, disponible per a un centenar de persones: “Una de les nostres prioritats és la sostenibilitat ambiental”, explica Rossend Bosch, responsable de projectes de mobilitat sostenible de l’AMB. “Per això l’AMB, en col·laboració amb els ajuntaments metropolitans, ha obert tres canals per facilitar la compra d’una bici elèctrica als ciutadans que en vulguin una”, afegeix.

Tres ajudes diferents

La bicicleta és el mitjà de transport adequat per a rutes de fins a cinc quilòmetres. No emet gasos contaminants, no fa soroll, genera una ocupació reduïda de l’espai públic i té efectes molt positius per a la salut. La bicicleta elèctrica amplia el potencial i la competitivitat d’aquest transport respecte al vehicle privat: “Apostem perquè les persones grans que hagin de fer recorreguts llargs o amb forts pendents optin també per la bici elèctrica com a mitjà de transport. Ens aporta un plus, per això volem donar-la a conèixer al màxim de gent possible a partir de les promocions i els descomptes que estem fent”, diu Rossend Bosch.

Aquestes promocions es concreten de tres maneres. L’AMB ofereix la possibilitat -als primers 100 usuaris del Bicibox que ho demanin- d’adquirir una bici elèctrica 400 euros més barata que el seu preu de venda habitual. En segon lloc, es distribuiran un centenar de vehicles als treballadors dels 36 ajuntaments metropolitans. Finalment, es concedirà una subvenció de 250 euros -als primers 1.000 ciutadans metropolitans que ho demanin- per la compra de bicis elèctriques, que costen uns 1.300 euros. Per adquirir-la cal comprar-la en un dels establiments adherits a la promoció. “Creiem que unes 1.500 persones podrien resultar beneficiàries d’aquestes ajudes entre el 2014 i el 2015”, conclou.