ESTHER ESCOLAN

A l'escola hi fan molt més que un àpat

A l'escola hi fan molt més que un àpat Aprendre i divertir-se en el dinar / FOTO: ISS / FCE Zoom

Des de fa uns anys les escoles han posat especial èmfasi en tot allò relatiu a una educació en valors que faci créixer les criatures de manera integral, no centrant-se només en les seves habilitats intel·lectuals i curriculars. En aquesta mateixa línia treballa un complement clau del dia a dia dels més petits com són els menjadors escolars, que han deixat de ser un espai on els nens fan poc més que cobrir una de les seves necessitats més bàsiques, com és l'alimentació, per convertir-se en un espai on també aprenen sobre els aliments i en gaudeixen, adquireixen hàbits alimentaris i de vida saludables i comparteixen una estona relaxada i d'esbarjo amb els seus companys.

Així ho creu la Carina Sans, mare de la Lara i la Nora, que fan 5è i 3r de primària, respectivament, al CEIP Alzina de Molins de Rei i des que van començar a l'escola bressol que dinen a l'escola. La Carina observa que el fet que la canalla es quedi a dinar a l'escola "esdevé una experiència molt positiva per a ells, ja que comparteixen aquesta estona amb altres companys, adquireixen més autonomia a l'hora de dinar i hàbits com esperar el torn per rentar-se les mans i les dents, recollir la taula, compartir espais amb ordre i menjar el que els toca els agradi o no". Respecte als pros i contres que les seves filles es quedin a dinar a l'escola, la Carina apunta que es tracta d'una experiència enriquidora "sempre que hi hagi un bon feedback entre els monitors i la família".

L'Aleix Sambola fa P-4 a l'Escola Garbí d'Esplugues de Llobregat i des del curs passat que s'hi queda a dinar. La seva mare, la Diana Fernández, apunta que, "sempre que la família pugui assumir la despesa econòmica que suposa", ella és partidària que els nens dinin al mateix centre: "És un moment del dia que forma part del procés educatiu i socialitzador que du a terme l'escola i els nens aprenen hàbits de conducta imprescindibles, es relacionen amb els altres nens i, evidentment, aprenen a menjar variat i de manera saludable".

Menjar equilibrat

Cada any, 165 dies. Aquesta és la mitjana de temps que un nen passa al menjador escolar si es queda a dinar a l'escola diàriament. Per això és fonamental que aquest espai esdevingui un marc adequat perquè infants i adolescents aprenguin i adquireixin uns hàbits de vida i actituds saludables i, al mateix temps, compti amb menús que garanteixin una alimentació sana i equilibrada que afavoreixi el creixement i el desenvolupament. El menú escolar ha d'apostar en tot moment per una dieta equilibrada mitjançant la varietat d'aliments, preparacions i textures, donant prioritat als aliments més conflictius entre la canalla -verdura, llegums, peix...- i basant-se en les racions i freqüències recomanades per a cada edat.

Transparència

A l'hora d'elaborar un menú adequat a les necessitats nutricionals d'infants i adolescents, el director de la divisió d'ISS Restauració, el Josep Llovera, apunta que el primer que cal fer és "garantir la presència de tots els grups d'aliments". En el disseny dels menús d'ISS hi participen responsables tècnics, especialistes culinaris i nutricionistes, cosa que fa que "s'abordin tots els factors que influeixen en el servei, les tècniques culinàries que s'han d'aplicar i les necessitats de recursos en cada cas i franja d'edat", subratlla Llovera.

L'Oriol Notario, gerent d'EcoAtaula, també es manifesta en aquest sentit. Assegura que els seus menús "es basen en la dieta mediterrània i es primen els productes de temporada", i són els seus dietistes els que "s'encarreguen de l'elaboració d'uns menús atractius i saludables per als infants". Fomentar la gastronomia pròpia com a tret d'identitat és una de les premisses d'aquesta empresa, que troba en l'alimentació ecològica un altre dels seus trets diferencials. "En aquest sentit -puntualitza Notario-, prioritzem els aliments de proximitat i de producció local i també fomentem el consum d'aliments a base de cereals, llegums i tubercles, fruites i verdures o peix, en detriment dels aliments precuinats, rics en greixos saturats o en sucres senzills".

La Carina Sans i la Diana Fernández confien plenament en els criteris nutricionals dels menús que els ofereixen als seus fills a l'escola, gràcies, en bona mesura, a l'exercici de transparència informativa que el centre i les empreses al càrrec del menjador practiquen. La Carina destaca que cada trimestre rep la revista de l'empresa que té la concessió de la cuina de l'escola, que recull el menú de cada dia i proposa un suggeriment de sopar que no s'hi solapi gaire.

Hàbits saludables

Els menjadors són avui una part fonamental del projecte educatiu dels col·legis i, per tant, l'educació en valors i la transmissió d'uns hàbits saludables formen part de les tasques diàries dels monitors que s'encarreguen de l'espai del menjador però també del lleure que segueix a l'àpat pròpiament dit. "Entenem el menjador escolar com un espai idoni per treballar tot un seguit d'actituds i hàbits relacionats amb higiene, alimentació, sostenibilitat, consum responsable, creativitat, ordre i convivència", apunta l'Oriol Notario, gerent d'EcoAtaula.

Per la seva banda, el Josep Llovera, director de la divisió d'ISS Restauració, destaca que un altre vessant de la feina passa per "generar rutines i que els infants les acabin integrant de manera natural a la seva vida". El repte és que els nens integrin aquests hàbits de manera voluntària "precisament perquè entenen els beneficis de fer-ho d'una manera determinada, que, a més, és la correcta", apunta Llovera. La Diana Fernández afirma orgullosa que, des que el seu fill dina a l'escola, "menja de manera molt més educada, es col·loca el tovalló a la falda per no embrutar-se, menja tots els aliments amb la forquilla i s'aixeca només quan ha acabat de menjar".

Unes normes que, tot i que se'ls intenten inculcar també a casa des de ben petits, els infants assumeixen de manera més fluida a l'escola, envoltats dels seus iguals i animats per una de les figures cabdals de tot aquest entramat: els monitors escolars. Gràcies a la seva tasca i a la seva mà esquerra, la canalla accedeix, sorprenent gratament els seus pares, a tastar molts dels aliments que a casa no tastarien sense plors.