ARNAU GARCIA

La LiJ, protagonista a la Setmana del Llibre en Català

Un terç de les activitats de la Setmana estaran dirigides al públic infantil i juvenil, i hi haurà 28 novetats editorials. La fira estarà oberta del 8 al 17 de setembre

La LiJ, protagonista a la Setmana del Llibre en Català / SETMANA DEL LLIBRE EN CATALÀ Zoom

La literatura infantil i juvenil (LIJ) tindrà una importància cabdal a la 35a edició de la Setmana del Llibre en Català, que se celebra del 8 al 17 de setembre a l’avinguda de la Catedral de Barcelona. Així ho assegura Joan Sala, el president d’una fira que inclou 163 expositors, repartits en 62 mòduls en un espai de 1.750 metres quadrats, en els quals hi haurà prop de 200 novetats editorials i més de 200 activitats.

Prova d’aquest paper destacat del segment de la població més jove és que un terç de les activitats hi estaran destinades, i concretament 40 es dirigeixen als més petits. Des d’una activitat de còmic fins a sessions de contes, passant per altres actes programats per fomentar la lectura, com Dragon Girl i Ot el Bruixot i les dites dels mesos, entre molts d’altres, complementaran els expositors de llibres. L’objectiu de totes aquestes activitats és, assegura Sala, que els més joves vegin la lectura com una activitat “atractiva i divertida” i, d’aquesta manera, adquireixin un hàbit de lectura. “Llegir no suposa un esforç per a la gent que ho fa habitualment, per això volem que llegeixin de joves, perquè els resulti més fàcil”, apunta.

L'objectiu de les activitats programades és que els més joves vegin la lectura com una activitat atractiva i divertida

D’entre les centenars de novetats editorials que presenta l’edició d’enguany, 28 són llibres orientats a un públic infantil o juvenil. En aquestes obres s’hi poden trobar des de clàssics com 'La bogeria i Tirant lo Blanc' fins a 'No llegiré aquest llibre' i 'El misteri del dia dels innocents'. Un ampli ventall de llibres del qual el president de la Setmana no s’atreveix a destacar-ne cap, perquè “suposaria deixar-ne molts de molt interessants”.

RESISTIR L’IMPACTE TECNOLÒGIC

Però la tasca de fer que els joves llegeixin no és gens fàcil, sobretot quan s’arriba a l’etapa en què comencen a tenir més autonomia. Segons apunta Sala, “les dades indiquen que de petits llegeixen a l’escola i per l’acompanyament dels pares”, però cap als 16 anys és habitual que abandonin la lectura, fins als 25. Un comportament que s’ha vist “agreujat” els últims anys per la competència dels diferents ginys digitals, admet.

“les dades indiquen que de petits llegeixen a L’escola i l’acompanyament dels pares facilita que els nens llegeixin, però cap als 16 anys és habitual que abandonin la lectura

“Els menors de 16 també tenen aquesta pressió, però també una forta pressió dels pares, encara”, diu Sala, però també adverteix que hi ha el risc que -per la dinàmica actual- les noves generacions ja no facin aquesta pressió. En aquest sentit, alerta que moltes de les noves tecnologies són molt atractives perquè generen “una gran diversió sense esforç”. “La nostra tasca és fomentar entre els joves aquesta cultura de l’esforç”, afegeix. Malgrat tot, el president de la Setmana és optimista, i assegura que “tot plegat es posarà a lloc”. En aquest sentit, manifesta que -després d’un boom inicial- es veurà quin espai han d’ocupar les noves tecnologies i quin ha d’ocupar el llibre en paper. “Ja no es parla tant de fer totes les matèries amb ordinadors a les escoles”, exemplifica.

Per acabar, Sala destaca la importància que els infants comencin a tenir una biblioteca personal. Malgrat destacar la gran capacitat de la xarxa de biblioteques públiques, conclou que “és molt important que els joves tinguin els llibres a casa i a l’abast”, atresorant els primers llibres que llegeixin.