ESTHER ESCOLÁN

Quan l’aventura de llegir té premi

Legiland és una plataforma virtual on escoles, biblioteques i pares fomenten la lectura i troben eines per fer un seguiment exhaustiu de la comprensió lectora dels seus fills

Quan l’aventura de llegir té premi / LEGILAND Zoom

Sovint sentim la frase: “Llegir ens fa lliures”. I és cert: la lectura no només ens aporta coneixements, sinó que, tal com revelen diversos estudis recents, també ens fa ser més empàtics i més bons oradors, i ajuda a prevenir l’Alzheimer. Un dels pares de la neurociència moderna, el doctor David Lewis, va arribar a la conclusió que llegir redueix els nivells d’estrès un 68%. Uns beneficis molt interessants per als nostres fills pensant a llarg termini.

No cal fer, però, una anàlisi tan profunda per saber que el contacte amb els llibres des d’edats ben primerenques és del tot avantatjós per a la canalla. És per això que el sistema educatiu, les biblioteques municipals i les administracions públiques engeguen periòdicament campanyes de lectura per incentivar-la dins i fora de l’escola. Al marge d’aquestes campanyes, hi ha iniciatives d’empreses privades que també persegueixen aquest objectiu i ho fan, a més, propiciant que l’infant faci la seva tria de manera autònoma, provant els seus progressos en una plataforma virtual i incentivant la seva comprensió lectora amb premis simbòlics. Aquesta és l’essència del projecte Legiland.

A Legiland els nens i nenes de 10 a 16 anys poden trobar un catàleg de propostes de lectura adequades a la seva edat i els seus interessos, des de llibres clàssics fins a les últimes novetats de la literatura juvenil. Quan esculli un llibre, el lector l’haurà d’obtenir a la biblioteca o a l’escola del seu municipi o barri per començar-lo a llegir i, un cop iniciada la lectura, podrà accedir a Legiland a través d’un dispositiu mòbil o d’un ordinador, on trobarà qüestionaris de comprensió lectora, organitzats capítol a capítol.

Amb Legiland, llegir té premi per a la canalla, mentre els pares poden fer un seguiment de la seva evolució lectora

Si contesta correctament aquests qüestionaris, l’infant obtindrà punts que li permetran aconseguir premis que van des de complements per al seu avatar fins a entrades de cinema, teatre, museus, etc. “Un incentiu que, de retruc, servirà per anar construint el seu currículum lector”, diu Jesús Hernán, project manager de Legiland. Un currículum que tant els seus professors com els seus pares podran seguir de prop, ja que la plataforma els proporciona automàticament informació relativa al nombre de llibres llegits, el ritme de lectura i l’efectivitat i evolució lectora, de manera que poden fer una monitorització de la lectura.

PAPER - NOVES TECNOLOGIES

“A més, afegim el factor de la ludificació a través de l’avatar o personatge virtual que poden crear i equipar amb uns complements que aconsegueixen a mesura que van llegint i responent correctament als qüestionaris que troben a la plataforma”, continua Hernán. A la plataforma, els lectors s’organitzen per equips que representen la seva escola, fan comentaris dels llibres, etc., i és allà on els joves poden convertir les seves lectures en premis, bé al llarg del període -on els punts obtinguts es converteixen en una moneda virtual que fan servir per obtenir complements per seu avatar-, bé al final -quan els punts acumulats serveixen per adquirir entrades de cinema, entrades de teatre o llibres digitals, entre d’altres.

¿Quines noves sinergies del binomi llibre - noves tecnologies poden aprofitar les escoles a favor de l’hàbit lector dels alumnes? Els integrants de l’equip de Legiland es declaren “uns amants de la lectura i dels llibres en paper”, tot i que afirmen que són conscients “que els nens d’avui dia han nascut en un entorn digital”. Per això “complementen l’experiència lectora offline amb activitats de comprensió lectora online”. “Unir la tradició amb les noves tecnologies -subratlla Hernán- és la millor manera perquè els joves d’avui dia se sentin a gust en tots dos entorns i que l’experiència sigui completa i integradora”.

BALANÇ

Els inputs que rep l’equip de Legiland per part de docents i famílies un cop provada la plataforma són excel·lents. Els mestres, tal com apunta Hernán, “destaquen sobretot la importància que té el factor ludificació per als seus alumnes, ja que fa que la lectura es converteixi en un joc i genera una sana competitivitat entre els nens i nenes que els motiva a seguir llegint”.

Per la seva banda, els pares i mares “es mostren encantats amb aquest monitoratge de l’activitat lectora, l’anomenada lliure lectura certificada, ja que els permet veure com els seus fills llegeixen cada cop més i ho fan encara més motivats”, conclou el project manager de Legiland.