ESPORT
Infància 25/06/2016

Campions de l’esportivitat

Les primeres finals nacionals dels Jocs Esportius Escolars, que inclouen el programa basat en valors, es van disputar entre finals de maig i principis de juny

Laura Pinyol
2 min
Campions de l’esportivitat

Els Jocs Esportius Escolars de Catalunya (JEEC) han culminat una nova edició amb la celebració fa dos caps de setmana de les finals nacionals per a més de 10.000 esportistes, en diferents punts del territori català i de les diferents disciplines. Com ha succeït al llarg de tot el curs en les fases prèvies comarcals, la principal novetat d’aquest any ha sigut la implantació del nou programa fonamentat en els valors, que crea un sistema de classificacions diferent de l’habitual, basat només en la computació de punts o gols. Aquestes han sigut, doncs, les primeres finals nacionals en què no comptaven només els resultats esportius sinó també una classificació de valors.

El nou programa inclou la nova figura dels tutors de joc, que a més de guiar els partits han de valorar comportaments de jugadors, entrenadors i pares i mares que estiguin al voltant de la pista, per establir aquesta puntuació paral·lela. Una classificació en què van ser premiats, finalment, no només els guanyadors dels partits sinó també aquells esportistes o equips que van demostrar més fair play, solidaritat entre companys o esportivitat. Segons Salva Valls, president del Consell Esportiu del Baix Llobregat i vicepresident de la Unió de Consells Esportius de Catalunya (UCEC), amb la posada en marxa d’aquesta classificació els valors també compten. “Les finals recullen el procés d’innovació pedagògica que durant els últims anys s’ha provat en fases comarcals”, va indicar Valls. D’aquesta manera es compleix un dels preceptes de la UCEC: donar valor a l’educació mitjançant l’esport.

ESPORT, EINA FORMATIVA

Els consells esportius entenen l’esport “com una eina formativa, no com una finalitat en si mateixa”. Aquest és el denominador comú del calendari de competicions dels Jocs Esportius Escolars de Catalunya al llarg de tot el curs. L’objectiu és “utilitzar els entrenaments i els partits per influir en l’educació dels joves”, i així es promou “educar en positiu, sense perdre l’essència de la competició”. Per això, els guanyadors de les fases finals han rebut medalles, tant pel que fa als esports individuals com als d’equip, però la introducció de “la classificació basada en valors” ha fet possible el lliurament “de trofeus per accions i comportaments d’esportistes o equips que hagin demostrat tenir més bona conducta”.

BALANÇ SATISFACTORI

El nou criteri “ha tingut una gran acceptació entre els participants de les noves finals nacionals”, explica Salva Valls, que recorda que els Consells Esportius de Catalunya “estan desenvolupant un nou projecte esportiu” que és de competició, però en el qual “és tan important el rendiment esportiu com el comportament de tots els que hi participen i el seu entorn”. Un altre dels aspectes que destaquen és la importància que s’atorga en aquesta aposta estratègica a la formació dels “tutors de joc”, el que abans eren els àrbitres, que són els encarregats “d’identificar i valorar els comportaments a través del projecte de valors”. Aquest és, segons Valls, el “nou model de l’esport” dels Consells Esportius de Catalunya.

Cal recordar que els JEEC els organitzen els 45 consells esportius de Catalunya, agrupats sota la UCEC, i que hi participen al voltant de 200.000 infants i joves.

stats