Escola 24/09/2016

Arrenca un nou curs d’educació per a la sostenibilitat

L'AMB impulsa de nou un programa d'activitats per sensibilitzar i educar sobre el medi ambient fomentant hàbits sostenibles i promocionant el pensament crític.

Judit Monclús
3 min
Alumnes de l'IES Les Vinyes realitzant una activitat de l'AMB

Sensibilitzar i educar sobre el medi ambient fomentant hàbits sostenibles i promocionant el pensament crític són les bases sobre les quals l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) sustenta el Programa Metropolità d’Educació per a la Sostenibilitat (PMES). Aquest curs arrenca amb moltes novetats i fixant-se en l’alta demanda registrada l’any passat, ja que més de 43.000 usuaris van participar en les activitats del programa, que van tenir una valoració de 9,1 punts sobre 10 pels mateixos participants.

El canvi climàtic, l’energia i la salut ambiental; el cicle de la matèria i els residus, així com el cicle integral de l’aigua són les temàtiques al voltant de les quals giren les activitats que proposa el PMES. En total, més de 120 propostes que aquest any incorporen diferents novetats. És el cas de la que porta per nom La vall d’en Joan : de dipòsit controlat a espai restaurat. Es realitza a l’espai natural del Garraf i induirà a la reflexió sobre els hàbits de consum, mostrarà l’evolució dels residus al llarg dels anys i permetrà identificar diferents espècies de flora i fauna. “Destacaria aquesta activitat perquè es fa in situ on hi havia l’antic abocador del Garraf, clausurat el 2006. Allà hi expliquem com era la gestió dels residus des de finals del segle dinou, que poca gent sap com es feia -no hi havia contenidors, ni escombriaires, ni drapaires-, com s’ha arribat als sistemes de tractament actuals per reduir l’impacte ambiental i, alhora, intentem imaginar com serà el futur i què farem l’any 2100 amb els nostres residus”, explica Ana Romero, responsable d’aquest programa.

Donar una resposta a la creixent necessitat d’actuar com a societat per millorar la qualitat de l’aire és un altre dels temes que ha agafat pes en les activitats que proposa el PMES aquest curs. És per això que ha incorporat l’activitat En marxa per la salut ambiental. La proposta es tradueix en una excursió en un bus híbrid que fa un itinerari des de Torre Baró fins a arribar a la zona del port de Barcelona. Repassa les diferents fonts d’emissió de contaminants atmosfèrics i proposa a les persones que participen en l’activitat què poden fer per reduir aquesta contaminació i aconseguir que l’aire de les ciutats sigui més net.

OBERT A TOTS ELS PÚBLICS

Les propostes del PMES estan obertes a tothom, són gratuïtes i es realitzen entre setmana i també els caps de setmana. “El públic més informal, al marge del que ve d’escoles o d’equipaments municipals, té cada cop un pes més important. És molt positiu perquè vol dir que arribem a gent més diversa però alhora també és un repte”, reconeix Romero. “Actualment, la gent està més formada, és més fàcil que t’arribi informació de fonts diverses, han aparegut les noves tecnologies de la informació i la societat és més complexa. En el cas dels adults, moltes vegades quan veuen una instal·lació de residus no qüestionen que s’hagi de fer la recollida selectiva però es pregunten si la despesa energètica compensa. Els expliquem que sí, i que si no fos necessari tractar tots aquests residus perquè tothom fes bé la recollida selectiva i no s’haguessin de portar a una planta de tractament de residus, segurament ens estalviaríem diners, energia, emissions, etc. En definitiva, seria una gestió més sostenible dels recursos. És a dir, intentem que quan la gent fa una activitat faci reflexions o trobi per ella mateixa la resposta a certs interrogants”, afegeix. Centrades en aquest àmbit, el PMES afegirà un parell d’activitats a les seves propostes de prevenció de residus a partir de l’any que ve.

Un programa consolidat

“El PMES és un programa educatiu de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i està molt consolidat, ja que té més de vint anys d’història. El programa vigent, però, es va iniciar a finals del 2014, després d’un procés participatiu amb ajuntaments, tècnics d’educació ambiental, ONGs, etc. A través d’aquest programa, l’AMB proposa pràctiques que afavoreixen un canvi en les decisions de consum individuals perquè no es basin només en els beneficis econòmics i a curt termini, sinó que també tinguin en compte aspectes com poden ser els costos ambientals i energètics o les emissions de diòxid de carboni a l’atmosfera. A més, el PMES aposta per integrar les TIC i les xarxes com una oportunitat per arribar a una societat i a un alumnat cada cop més tecnològic. A la vegada, manté la voluntat d’innovar en les metodologies didàctiques i pedagògiques estrenyent el vincle amb la universitat i la comunitat educativa amb convenis de col·laboració. El programa d’aquest curs es pot consultar aquí

stats