Criatures 14/03/2015

La força del mòbil. La competència digital

El Consell Escolar aprova un document que recull les claus sobre la presència i ús dels telèfons mòbils als centres educatius del país

Bernat Vilaró
2 min
La força del mòbil La competència digital

Pas endavant de l’educació a través de les aplicacions de mòbil. El Consell Escolar de Catalunya va aprovar la setmana passada el document Les tecnologies mòbils als centres educatius, que recull les diverses consideracions sobre la presència i l’ús dels dispositius mòbils a les escoles, el desenvolupament de la competència digital per part de l’alumnat i el potencial de la tecnologia mòbil en les activitats d’aprenentatge. Els eixos d’aquest document són l’autonomia dels centres, l’exemplaritat del professorat, la col·laboració amb les famílies, el foment de la responsabilitat de l’alumne i la implicació de les direccions dels centres, conjuntament amb l’estímul a pensar i actuar amb visió de futur.

El president del Consell Escolar, Ferran Ruiz, va presentar el document durant la jornada Changing Education Together, del programa mSchools -de la Mobile World Capital Barcelona-, en el marc del Mobile World Congress, on es va analitzar el potencial de les tecnologies mòbils en l’entorn educatiu.

El mòbil en positiu

La consellera del departament d’Ensenyament, Irene Rigau, i el CEO i director de GSMA, John Hoffman, van inaugurar aquesta jornada de mSchools, que va reunir 500 docents de centres d’educació secundària de Catalunya. Durant l’acte, Rigau va assegurar que el document “permet veure el mòbil com un instrument positiu, i alhora ens dóna les pautes per educar a través del seu ús”. També va defensar un model de polítiques educatives que “vetlli per l’alfabetisme digital i que eviti l’escletxa social entre persones digitalment formades”.

En un món cada vegada més tecnològic, també a l’aula, on els estudiants aprofiten les tauletes i aplis per a les assignatures, obligar-los a apagar els mòbils i guardar-los a la motxilla sembla a hores d’ara un error. “No té cap sentit prohibir l’ús total del mòbil a les escoles -diu Ruiz-. Cal donar viabilitat a la utilitat d’aquests dispositius a les aules de manera sensata, perquè hi pot haver molts aprenentatges positius, tant pel que fa a les competències digitals com de les altres matèries educatives”.

“Estem molt satisfets que el Consell Escolar hagi escollit el marc del projecte mSchools per presentar Les tecnologies mobils als centres educatius, en una cita que consolida Barcelona com capital mundial del mòbil”, va reiterar el responsable de mSchools, Albert Forn. Finalment, John Hoffman va destacar que “la feina més important l’estan fent els professors i educadors a les escoles, que cada cop tenen més importància en el canvi tecnològic que està vivint la societat, i tot això està començant a Barcelona”.

La jornada també va servir per mostrar les experiències de diferents centres educatius catalans que formen part de mSchools, com ara el projecte Smart-Hort de l’Escola Rel de Barcelona, el programa amb tauletes tàctils o un sistema pel bon ús dels dispositius mòbils que han fet les escoles de l’Institut Joaquima Pla i Farreras de Sant Cugat del Vallès. A més, als guanyadors dels Mobile Learning Awards 2015 se’ls va convidar al congrés.

stats