M. JESÚS COMELLAS

El fantasma del temps per educar?

Entre uns i altres no parem de parlar de la falta de temps per educar. I tot seguit creiem que si tinguéssim temps, ho faríem molt bé. Ara bé, curiosament, moltes famílies que potser per horaris més flexibles en qüestions laborals tenen més temps i van a buscar la canalla a l’escola, diuen el mateix. Però ¿hem pensat realment què diem? ¿O simplement reaccionem a allò que ens han fet creure?

Educar la canalla és el que fem des que obrim el llum i els ensenyem com despertar-se. Si posem música, si ho fem amb impaciència, amb serenitat, cansament o sense quasi deixar temps perquè es despertin. Tots aquests moments ja són educatius perquè els ensenyem a encetar el nou dia. A més, molt sovint hi ha sorpreses: febre, roba que no està a punt, una urgència... i, així, continua la nostra acció educativa. ¿És que no veiem que educatiu que és el dia a dia? El fet de viure i cadascuna de les accions que fem amb la canalla educa: la manera de resoldre les nostres necessitats, les individuals i les de tota la colla.

El que és segur és que no tenim temps per fer-ho tot. El DNI ens ha caducat i no tenim ni temps per renovar-lo, a vegades ens oblidem de la revisió del cotxe o necessitem comprar-nos unes sabates. Però “ja ho farem”. I passen els dies i per a aquestes activitats no hi ha temps, perquè curiosament estem amb la canalla, perquè cal anar a comprar, procurar que visquin en un ambient positiu, anar a comprar-los sabates noves a ells i tantes coses que caben dins d’un dia. I això no és educar?

Per tant, educar és ensenyar-los a viure, que vegin com resolem les coses de cada dia, com els deixem participar, com podem parlar-ne, com interpretem les decisions, com triem les urgències, com podem afavorir que algunes coses o les faci la canalla o es quedin per fer, perquè és educatiu poder mostrar com és de necessària la col·laboració. I que vegin que els eduquem per a la responsabilitat.

I tot això no es fa en un temps especial sinó a cada moment. Aquesta dedicació plena és el que realment esgota i desitgem el silenci de la nit per refer-nos. ¿Creiem que amb més temps ho resoldríem millor? ¿Potser és que enyorem fer unes activitats educatives amb la canalla? Cert. Són importants i també trobarem algun moment per compartir-les.