Família 29/07/2017

Lectura i plaer van de la mà

Fomentar i potenciar l’hàbit de llegir és una responsabilitat que han de compartir la família i l’escola, els infants s’hi han de sentir acompanyats

Araceli Salas
4 min
Lectura i plaer van de la mà

Poder accedir a la lectura obre els infants a una etapa de descobriments que fins a aquest moment estaven amagats i fora del seu abast. A poc a poc, quan la lectura ja està totalment integrada i hi ha una bona comprensió del que l’infant llegeix, el conte, el llibre, el còmic esdevé un element d’evasió que li permet remuntar-se a mons de somni i fantasia, li obre les portes del coneixement, li fa entendre el món que l’envolta...

Si els nostres infants i adolescents tenen accés a un ventall de possibilitats de contes, novel·les, obres teatrals, còmics, etc. adaptats a les seves edats i als seus interessos reals, serà molt més fàcil i agradable fomentar hàbits de lectura, sempre des del plaer. Aquesta actitud oberta permetrà començar a desenvolupar-hi capacitats crítiques i analítiques des d’edats primerenques.

Fomentar i potenciar l’hàbit de la lectura és una responsabilitat que hem de compartir la família i l’escola, exercint tots dos un paper decisiu en com s’acostarà l’infant a aquest meravellós procés de poder desxifrar i llegir uns dibuixos (lletres), saber com sonen, ajuntar sons, crear síl·labes, paraules, frases i així arribar a tot un ventall d’estupendes experiències.

¿Podem motivar i cridar l’atenció dels nostres infants i adolescents des d’una cosa anomenada ‘lectures obligatòries’? Som conscients que cada nin és diferent i que no tots els mètodes de lectura poden ser beneficiosos per a tots? Com pot un infant en plena fase de desenvolupament i amb curiositat odiar la lectura? N’hi ha prou que un infant vegi els seus pares llegir? Serà menys intel·ligent un infant o un adolescent que presenti dificultats en la lectura?

És realment necessari poder reflexionar i cercar respostes si volem que els nostres fills i alumnes tinguin un clima facilitador, se sentin acompanyats durant aquest procés, compresos en els seus gustos, i accedeixin a través del plaer a la lectura.

Una de les funcions principals i, per què no dir-ho, un dels reptes dels centres educatius és promoure la lectura en els alumnes com a part de les eines necessàries per al seu ple desenvolupament.

Per això és summament important i vital la manera com un infant accedeix a aquest moment. Les sensacions, les emocions i els records que puguem generar i activar durant aquest procés l’acompanyaran per a sempre, en l’adolescència i en la vida adulta.

RECOMANACIONS

Algunes recomanacions per motivar i facilitar aquest procés a casa:

  • Mai obligar un infant a llegir.
  • Oferir a l’infant o adolescent una lectura que estigui adaptada al seu nivell lector, mai per sobre perquè podem generar frustració.
  • Siguem nosaltres, els adults, els lectors diaris abans de dormir, ara en vacances, cercant moments de relaxació a la platja, etc. Els hem d’apropar a mons plens de fantasia i màgia. Si al nostre fill no li ve de gust llegir, respectem la seva voluntat. Si vol participar-hi, facem que l’al·lot llegeixi les primeres línies, ja que, d’aquesta manera, podrà després relaxar-se i gaudir de la lectura que facem. Si per contra vam començar nosaltres, ell estarà més pendent de quan li toca llegir que de gaudir de la lectura.
  • Cercar fórmules diferents tenint en compte accions diàries que puguem convertir en moments especials i de joc. Per exemple, una estupenda eina al nostre abast és el creatiu món de la cuina, on ells poden crear una recepta, escriure-la, cuinar-la, compartir-la, crear un receptari o un àlbum de fotos...
  • Imaginar un conte, crear personatges i després donar-li forma... oral, escrita, teatral, etc.
  • Acompanyar el moment de la lectura d’algun element perquè la lectura sigui més emocionant (lectura multisensorial). Si vol llegir un conte sobre pirates, cercar elements com una espasa, un pegat, un mocador... perquè es pugui disfressar segons els personatges.
  • Permetre que els infants puguin dibuixar, escriure o subratllar mentre llegeixen perquè el conte o llibre adquireixi vida.
  • Deixar dur a terme una lectura d’una frase, un acudit i després escenificar-la.
  • Tenir en compte els drets del lector elaborats per Daniel Pennac (escriptor francès):
  1. Dret a no llegir
  2. Dret a botar pàgines
  3. Dret a no acabar un llibre
  4. Dret a rellegir
  5. Dret a llegir qualsevol cosa
  6. Dret a llegir el que m'agrada
  7. Dret a llegir en qualsevol part
  8. Dret a espipellar
  9. Dret a llegir en veu alta
  10. Dret a llegir en silenci.

En definitiva, utilitzem ingredients com la fantasia, la creativitat, la imaginació, la paciència, el joc i sobretot el respecte. Respecte pels infants i adolescents a qui no els agrada llegir, respecte pels seus gustos, respecte pels seus temors a una lectura davant de tots, respecte per llegir menys, respecte per llegir en veu molt baixa, respecte per llegir lent, per no entendre el que es llegeix, fins i tot respecte per odiar la lectura –segurament hi ha una raó que els adults no han sabut o no han pogut desxifrar–. Allunyem la lectura de la pressió, de les qualificacions, de les comparacions, de frases per part dels adults que generen por, frustració, vergonya, i convertim el repte de l'amor per la lectura en una història plena de moments especials i viscuts amb plaer.

Araceli Salas és educadora i psicomotricista

Recomanacions des del plaer de llegir i des del respecte de no llegir-les

'Amb el dit al nas' (conte infantil) de Daniela Kulot-Frisch.

Editorial Faktoría K de Libros.

'Contes per telèfon' de Gianni Rodari.

Editorial Joventut.

stats