AINHOA BOIX

Clubs de lectura per a pares i mares

El Servei de Biblioteques de la Generalitat i la Fapac han impulsat el club de lectura virtual Llibre de Família, amb la intenció de posar la família i l’educació a debat

Clubs de lectura  Per a pares i mares / FOTO: JUANFRAN MARTÍNEZ Zoom

De clubs de lectura n’hi ha molts. Per a nens, per a adolescents i per a adults. Per a amants del teatre, de les novel·les o de la poesia. També hi ha els que requereixen la presència física dels integrants o els que, per contra, se celebren virtualment. Els que organitzen les biblioteques municipals o els que es creen al voltant de cafeteries, llibreries o grups d’amics. I els que reuneixen moltes d’aquestes característiques i, a més, tenen una peculiaritat que els fa únics i diferents: giren entorn d’una temàtica poc comuna.

Aquest és el cas de Llibre de Família, el club de lectura que, des del novembre passat, impulsen el Servei de Biblioteques del departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac), i que té la família com a protagonista. Una proposta innovadora que ha sigut molt ben acollida per pares, mares i educadors en general. Ho afirma Carme Fenoll, la cap del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya i una de les responsables -al costat de la Fapac- que aquest projecte hagi vist la llum. També té predicament que Llibre de Família, lluny d’abordar el món de l’educació i la família des del pla teòric, ho faci des del quotidià, des d’històries que retraten famílies, en parlen i ens permeten tenir una mirada crítica sobre la criança i l’educació. La idea, segons comenta Fenoll, és que pares i mares es qüestionin el seu paper com a educadors a través de títols com La universitat de la vida, de Rob Riemen, o Propis i estranys, d’Anne Tyler, i que, gràcies a ells, intercanviïn opinions sobre temes tan presents en el seu dia a dia com la família, els fills o l’imaginari infantil, que coneguin altres persones amb les mateixes inquietuds i preocupacions que ells. I, esclar, de passada, que es fomenti la lectura i l’esperit crític dels participants.

LA FAMÍLIA ÉS L'EIX

Potser per aquest motiu, tant Fenoll com els representants de la Fapac van tenir clar des del principi quines característiques havia de reunir la figura del moderador. Havia de ser una persona que conegués el món de la literatura des de dins i que sabés transmetre el gust per la lectura als seus participants, a més de donar diferents perspectives sobre la família i l’educació. I Anna Manso, guionista, escriptora de llibres infantils i juvenils, complia a la perfecció amb tots aquests requisits.

Tant, que a més de la tasca d’exercir de moderadora va haver de fer la selecció dels set títols que formen part d’aquesta iniciativa. I, en aquesta primera edició, hi ha de tot: des de novel·les i assajos que tenen la família com a eix fins a narrativa infantil i juvenil que permet conèixer el món dels més petits.

“Jo intento transmetre’ls la meva passió pels llibres i no recomano cap llibre que no m’hagi apassionat a mi. És fàcil, aquesta tasca. Els proposo perquè en gaudeixin amb mi, perquè tenen molts valors literaris i extraliteraris. I quan al principi de cada debat explico per què he escollit aquesta lectura, ho tinc claríssim”, explica Manso. Aquest club de lectura és online i ho posa ben fàcil. Els seus membres poden comprar el llibre o demanar-lo a la biblioteca, llegir-lo on vulguin i, sobretot, comentar-lo on i quan vulguin o puguin.

UNA PROPOSTA MÉS

No tenen aquesta flexibilitat els participants d’Educació i Societat, un club de lectura de l’Associació de Mestres Rosa Sensat que té l’educació com a protagonista. Aquí els textos es llegeixen a casa i es comenten a la seu de l’entitat cada segon dimarts de mes.

Ho fan prenent com a base títols que, com explica el responsable de comunicació de Rosa Sensat, Jordi Navarro, busquen tractar el tema de l’educació des de punts de vista tan diferents i d’actualitat com la política, la societat, l’economia o el medi ambient. Perquè, tal com comenta Navarro, l’educació és un tema que sobrepassa els murs dels centres escolars i toca de ple totes les persones i àmbits socials.

“L’aspiració és que, entre tots, abordem temes que potser no coneixem en profunditat i que hi hagi una obertura de mires. Entendre que el coneixement no s’acaba mai i que, a partir de diferents opinions, pots arribar a conclusions que potser no t’hauries imaginat mai”, confirma el conductor del club de lectura, el politòleg Ferran Casanova i Ferrer.

PER A PARES I PER A FILLS

A l’IES Macià Abela de Crevillent (Baix Vinalopó) tenen dos clubs de lectura: un per als alumnes i un altre per als pares. En el primer, es tracta un llibre diferent cada mes. Els estudiants el llegeixen a casa i, després, el comenten al centre. En el segon, es fa exactament el mateix, tant pel que fa a la dinàmica com pel que fa als títols. Elena Cremades, una de les responsables, comenta que el club pretén que pares i fills comparteixin l’afició per la lectura i que a casa, a més de parlar del que han fet durant el dia o del que volen per sopar a la nit, puguin comentar el llibre que estan llegint.