TRINITAT GILBERT

Les extraescolars ajuden a conciliar o a educar?

Les activitats fora del currículum lectiu són considerades per les famílies com un potencial de molt valor, que forma les criatures i que les prepara per al futur professional. Ara és el millor moment de planificar les del curs 2014/2015

La Lea Coronas (5 anys) fa Kumon (exercicis d’agilitat numèrica mental), xinès, pintura, ballet i natació. L’any passat aprenia a tocar el piano amb el mètode Suzuki (l’aprenia a tocar d’orella) i assistia a sessions de convivència, en què tractaven els valors. I encara té tres tardes lliures per anar al parc, per jugar a casa, per al joc lliure. Com s’ho fa? “Fa tres de les extraescolars a la mateixa escola, algunes al migdia”, aclareixen els pares, la Mònica Homedes i el Xavier Coronas.

Les extraescolars de tarda, fora de l’Escola Montserrat de Barcelona (www.cmontserrat.org), on estudia, són ballet i pintura. Són dues tardes que els pares necessiten per conciliar l’horari laboral amb l’escolar, però que la Mònica i el Xavier van meditar bé pensant què li agradava a la Lea. “Pintura a l’estudi Soriano ha estat un encert perquè li encanta”, diuen. “Ballet la vam escollir perquè pensem que és una disciplina molt bona per aprendre el ritme i sentir la música”, afegeix el Xavier. De cara a l’any vinent, estan valorant canviar o afegir una activitat d’esport, com la de Multiesport. Tot i això, els pares tenen clar que no volen que tot plegat faci que la criatura acabi molt tard, perquè creuen que està molt bé que la Lea arribi aviat a casa per jugar.

Ara bé, al migdia i a primera hora (de 17 h a 18 h) “en comptes de mirar la tele, millor que faci una activitat”. Ara mateix, la Lea, mentre pinta ben concentrada, explica que el que més li agrada és el ballet. I quan continua rumiant-s’ho, hi afegeix el xinès. “Sap cantar un munt de cançons en xinès, cosa que està molt bé, perquè entre l’anglès, que l’estudia en horari escolar, i el xinès, estarà preparada per al futur”.

Queda clar, l’expressió oral i artística és un dels forts de la Lea, que fa P-4. “Jo sempre havia volgut ser actriu, i vaig acabar estudiant empresarials. Ara crec que ella ha heretat aquesta part creativa meva, mentre que la intel·lectual és la del seu pare”, diu la Mònica.

El Xavier i la Mònica valoren igual les extraescolars de caràcter intel·lectual o d’altres enfocades a la diversió. “Creiem que totes dues desenvolupen la creativitat”. És més, si la criatura té oportunitats de provar tasques diferents, “tindrà més possibilitats d’escollir o de decidir què li agrada”.

Activitats que formen

En aquest sentit, Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, argumenta que els estudis demostren que les famílies valoren cada vegada més les extraescolars perquè consideren que una part important de les competències acadèmiques que els convertiran en bons professionals s’adquireixen fora del currículum lectiu. “Han deixat de ser vistes com un pàrquing per convertir-se en formatives d’alta qualitat”. Per això, “hi ha la tria d’extraescolars sofisticades, que costen molts diners i que fan complicada la logística”. És a dir, que sovint les activitats extraescolars no concilien, sinó al contrari, compliquen tota l’organització quotidiana d’anades i tornades d’una banda a l’altra.

D’altra banda, segons continua explicant Palacín, quan les famílies tenen menys capacitat econòmica, les extraescolars baixen i, immediament, “augmenten, exactament es tripliquen, les hores de consum de televisió de les criatures”.

Encara hi ha activitats extraescolars que concilien de veritat, com són les que es fan a la mateixa escola, “perquè són una ampliació d’horaris”. Tot i això, la realitat és que les extraescolars cada cop menys estan triades per conciliar, perquè “per a les famílies el més pràctic seria tenir les criatures a casa amb un cangur o amb els avis fins que els pares arribessin de la feina”, diu Palacín.

Concepció Gotzens, catedràtica de psicologia evolutiva i de l’educació de la Universitat de les Illes Balears (UIB), explica quines són les condicions ideals que han de tenir unes extraescolars: 1) mesurades en temps, és a dir, que no facin arribar molt tard a casa, 2) que agradin a la criatura, que no siguin una activitat que li costi molt de fer per la seva complexitat, 3) si és possible, que tinguin activitat esportiva.

A l’estiu, la catedràtica també creu que està bé que es continuïn fent activitats, però “han de complir característiques diferents de quan es fan en temps lectiu”. “Durant les vacances, les activitats estan bé per trobar-se amb altres companys. I han de ser relaxades, perquè justament són activitats de temps de vacances”.