JUDIT MONCLÚS

La naturalització dels estanys, un valor en l’educació ambiental

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) presenta l’activitat 'Qui viu a l’estany?'

La naturalització  dels estanys, un valor  en l’educació ambiental / FOTOS: MANOLO GARCÍA Zoom

¿Coneixem la biodiversitat que habita a l’entorn dels llacs naturalitzats que es poden trobar a la xarxa de parcs metropolitans? ¿Sabem quina funció tenen dins dels ecosistemes que conformen? Per respondre a aquestes preguntes, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat l’activitat 'Qui viu a l’estany?', que s’emmarca en el Programa Metropolità d’Educació per a la Sostenibilitat (PMES) 2016/2017. L’objectiu d’aquesta iniciativa, que es dirigeix al públic familiar i escolar, és donar a conèixer, a través de l’observació i l’experimentació pràctica, l’ecologia dels estanys i l’important paper que desenvolupen en els parcs urbans.

Els alumnes de sisè de primària de Can Vidalet d’Esplugues de Llobregat han sigut els primers a posar-se a prova al parc que comparteix nom amb la seva escola. Al costat d’un dels llacs que hi ha en aquest parc van poder identificar les característiques de l’aigua que permeten la presència de diferents invertebrats i amfibis, així com descobrir quina importància té aquesta fauna en l’ecosistema del parc i, per extensió, de la ciutat.

“Hem plantejat aquesta activitat per estudiar els llacs metropolitans i les intervencions que s’hi fan per naturalitzar-los. Expliquem per què és important conservar-los de la manera més natural possible i donem a conèixer els impactes que generem sobre aquestes aigües i que poden afectar la fauna que les habita”, explica Aida Girona, tècnica de projectes educatius de l’AMB. Així, els estudiants van comprovar in situ quins són els perills de la contaminació i quina incidència té l’alliberament de fauna exòtica en aquests espais naturals. “Mostrar-los la fauna pròpia que hi hauria d’haver amb els beneficis que ens aporten fa que aprenguin a respectar aquests espais i saber què han de fer per no perjudicar-los”.

L’AMB també desenvolupa una altra línia de projectes participatius als parcs metropolitans basats en l’aprenentatge i servei. Un se centra en el llac de Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet. En aquest cas, alumnes de quart d’ESO i de batxillerat de l’IES Puig Castellar desenvolupen un estudi sobre la làmina d’aigua. El projecte vol realitzar un estudi sobre la fauna i la flora del llac i les seves característiques fisicoquímiques, amb l’objectiu d’obtenir dades per valorar la naturalització del llac amb el temps, i estudiar la probiòtica dels peixos i tortugues en la seva qualitat. Els alumnes explicaran els resultats i la importància de la conservació del llac a les famílies i a altres alumnes de l’institut.